Hoe bouw je een foutloze website?
Hoe bouw je een foutloze website? Wanneer je zelf je website gaat maken komt er een hoop op je af. Er is zoveel om rekening mee te houden, dat het logisch is dat je wat stappen mist. Maar ondanks dat het logisch is, is het wel zonde! Ieder onderdeel van je website heeft namelijk zijn eigen functie. Een geheel foutloze website maken is daarom echt best een uitdaging. Maar het is zeker niet onmogelijk! In deze blog neem ik je mee in 5 veelvoorkomende fouten en ik leg je meteen uit hoe jij dit gaat voorkomen.
Lees hier meer over het gebruiken van een pagebuilder, wat het maken van een foutloze website wel heel erg makkelijk maakt ;).
Hoe bouw je een foutloze website zonder responsive design?
Een foutloze website bouwen, zonder dat je een goed responsive ontwerp hebt is onmogelijk. Echt onmogelijk. Een responsive ontwerp betekent dat jouw website goed functioneert op alle formaten beeldscherm. Van de kleinste smartphone tot de grootste desktop en alles wat er tussenin zit. Wanneer jouw website dit niet heeft, ga je niet scoren. Zorg er dus voor dat alles wat je op je website plaatst ook nog te navigeren is op een mobiele telefoon, een tablet, een mini laptop, een dekstop enzovoorts.
Een pagebuilder kan dit makkelijker maken voor je. De meeste pagebuilders (Beaver Builder,(Affiliate) Elementor etc) houden hier namelijk al rekening mee. Het kan zijn dat je nog wat lettertypes moet verkleinen of marges moet aanpassen, maar verder ben je good to go! Controleer dit dus goed voordat je je website live gaat zetten!
Je verdwaalt zelf in je eigen navigatiemenu
Een grote en veelvoorkomende fout is het TE ingewikkeld maken van de website navigatie. Als jij zelf al moet zoeken hoe je bij de juiste pagina komt, dan snapt Google en je zeker je bezoeker er al helemaal niks van. Hou het dus overzichtelijk!
Hieronder zie je een afbeelding van mijn eigen header. Zoals je ziet bestaat het hoofdmenu uit 5 items: Onder Cursussen hangt een submenu van 2 items en bovenin maak ik gebruik van een secundair menu van 3 items. Hiermee heb ik al mijn belangrijke pagina’s in beeld.
Hoe bouw je een foutloze website zonder Call-to-action?
Wanneer jouw bezoeker op je website komt, dan heeft hij of zij daar een doel bij. Maar om dat doel te bereiken heeft je bezoeker wel wat sturing en aanmoediging nodig in de vorm van actieve Call to actions, meestal zijn dit knoppen. Ik zie nog te vaak gebeuren dat die bezoekers, jouw potentiële klant, een beetje aan zijn/haar lot overgelaten wordt. Een mooie aanbodpagina gevolg door: Niks! Doodzonde.
Stel je eens voor: De bezoeker gaat een beetje scrollen en blijft hangen op een stuk uitleg over jouw aanbod. Na het lezen van het aanbod is er een bepaald gevoel aangewakkerd. Er bestaat nog twijfel, maar er is ook interesse in jouw product of dienst. Dan zijn er 2 scenario’s:
a. Je bezoeker gaat actie ondernemen door het product te kopen of contact met je op te nemen voor een offerte.
b. Je bezoeker denkt er nog over na en klikt het scherm weg (of kijkt nog even verder op je site om alsnog weg te klikken)
Nu is het logisch dat we allemaal willen dat optie a. de werkelijkheid wordt. Dus dan ga je de bezoeker in die richting ‘pushen’ door middel van een goede Call to action > bijvoorbeeld: “Neem vandaag nog geheel vrijblijvend contact op voor een kennismaking” of “Klik hier voor meer uitleg over mijn product”. Hiermee geef je de bezoeker aan welke richting hij/zij op moet en wat er verwacht wordt. Doe je dit niet, dan blijft je bezoeker sowieso in de twijfelmodus of haakt af.
Dit geldt natuurlijk ook voor een bezoeker die na het lezen van je product of dienst enthousiast “JA” wil zeggen, maar niet weet wat er nu verwacht wordt. Ze hebben dat duwtje in de rug nodig, dus vanaf nu ga jij ze die geven! (toch? ;))
Lange laadtijd is funest
De aandachtspanne van een mens kun je denk ik bijna vergelijken met die van een goudvis (leuke uitspraak). Maar het is wel de realiteit. Het is zelfs bewezen dat wanneer jouw pagina niet binnen 3 seconde wordt geladen (en je bent Bol., Amazon of Apple niet) dan is je bezoeker gewoon verdwenen. Het is dus belangrijk dat je je website niet te groot maakt, goed onderhoud, goed beveiligd en je cache goed leegt. Dit zijn allemaal factoren die je website kunnen vertragen als je je hier niet goed in verdiept.
Ik geef een paar korte tips:
- Zorg dat je je afbeeldingen verkleint (zonder kwaliteitsverlies), tools als TinyPNG, Photoshop en Canva kunnen je hierbij helpen.
- Hou je Plugins, Thema’s, Vertalingen en WordPress up to date.
- Zorg voor een goede beveiligingsplugin
- Zorg voor een goede cachingplugin
Meer SEO tips lees je in deze blog!
Hoe bouw je een foutloze website zonder contactinformatie?
Het klinkt misschien nogal logisch, maar contactinformatie op je website is cruciaal. Je bezoeker wil in de eerste oogopslag kunnen zien hoe ze contact met je op kunnen nemen. Je hoofdmenu is een goede plek voor een link naar je contactpagina, maar gebruik hier ook zeker je Call to actions voor en misschien zelfs nog een keer extra in je footer. Meestal geldt overdaad schaadt, maar in dit geval kun je beter een keer teveel je telefoonnummer en mailadres benoemen dan te weinig.
En dan volgt hier nog mijn Call to action 😉
Laat je het maken van je website toch liever aan een webdesigner over? Bekijk dan hier mijn maatwerk website opties. Heb je nog vragen? Laat het me weten! Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady