Wat valt er onder SEO?

Ontdek 7 essentiële SEO onderdelen

Wat valt er onder SEO? Waarschijnlijk meer dan je in eerste instantie denk. SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie, bevat veel technische onderdelen en strategieën die allemaal bij elkaar zorgen voor de vindbaarheid van je website. In deze blog leg ik 7 essentiële onderdelen van SEO uit. Deze zijn belangrijk om te begrijpen en toe te passen als je wilt dat je website scoort in Google. En laten we eerlijk zijn: Is dat niet het doel van iedere website eigenaar? Ben je er klaar voor om te ontdekken wat SEO nou echt inhoudt? Let’s dive in.

Wat valt er onder SEO

1. Zoekwoordenonderzoek, de basis van goede SEO

Zoekwoorden zijn de fundering van goede SEO. Ze zijn de kern van wat jouw website relevant maakt voor je doelgroep. En dus voor de zoekopdrachten in Google. Het is dan ook belangrijk om goed zoekwoordenonderzoek te doen. Zo ontdek je waar jouw allerleukste klant op zoekt en weet je waar je over kunt schrijven. Door deze woorden strategisch in je content te verwerken, help je Google en andere zoekmachines om te begrijpen waar je website over gaat en welke zoekopdrachten relevant zijn.

Bijvoorbeeld, in plaats van alleen “Webdesigner” als zoekwoorden te gebruiken, breid je de zoekterm uit. Je maakt hem specifieker: “Webdesigner voor offline ondernemers”. Hiermee verminder je de concurrentie en vergroot je de kans om gevonden te worden.


In mijn minicursus Google PAGE 1 ritual leer je alles over het doen van zoekwoordenonderzoek. Waar je dit doet, waar je op let en hoe je de zoekwoorden vindt waarmee je direct op pagina 1 in Google terechtkomt. Klik hier voor alle informatie over de cursus.


2. On-page SEO, de technische kant van geoptimaliseerde content

On-page SEO betreft eigenlijk ieder detail direct op je website die je kunt optimaliseren. Dit zijn onder andere:

  • Meta titels en Metabeschrijvingen: Dit zijn de kleine stukjes content die zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Het is belangrijk deze te optimaliseren, omdat je hiermee bepaalt of de zoekers in Google klikken op je link. Of niet.
  • Header tags: Je hebt misschien weleens van H1, H2, H3 (enz) gehoord. Deze tags aan de koppen binnen je website zorgen voor structuur. En deze structuur zorgt er voor dat Google je content beter begrijpt.
  • URL structuur: Zorg ervoor dat je URL’s geen ruis bevatten.

    Slecht voorbeeld: www.madyhuisman.nl/blog21874hgfshbchmscbksd
    Goed voorbeeld: www.madyhuisman.nl/blog/wat-valt-er-onder-seo

Als je zorgt dat je website goed is geoptimaliseerd dan helpt dit de zoekmachines niet alleen om je website te begrijpen, maar verbeter je ook meteen de gebruiksvriendelijkheid (en dat is weer gunstig voor je ranking.)

3. Technische SEO, als fundering voor je website

De technische SEO gaat over de achterkant van je website. Hoe snel is deze? Is je website goed geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers? En zijn er XML sitemaps beschikbaar?

Deze aspecten zorgen voor een goede gebruikerservaring. En dat is het allerbelangrijkste voor Google. Je website is er voor jouw allerleukste klant, niet voor Google.

4. Contentcreatie: Kwaliteit boven kwantiteit

Iedere dag door ChatGPT of Gemini een blog laten uitdraaien en deze op je website plaatsen kan aantrekkelijk klinken. Je hebt tenslotte iedere dag weer een nieuw stuk content. Maar vergis je niet, want Google straft je af als je dit doet.

AI gegenereerde content maak je niet met je allerleukste klant in gedachten. Want die informatie kan je klant dan net zo goed zelf in ChatGPT opzoeken. Jij bent degene die jouw content uniek maakt. Jij en jouw unieke stem.

Onthoud bij alle content die je plaatst: Kwaliteit boven kwantiteit. Het is echt 10x belangrijker dat jij 1 informatieve blog schrijft waar je doelgroep écht iets aan heeft dan dat je even vlug 10 blogs schrijft, omdat je content moet plaatsen.

Een belangrijk onderdeel van het schrijven van die content is het zoekwoordenonderzoek. Als je niet weet waar jouw leukste klant op zoekt dan zal je pagina ook nooit door haar gevonden worden. Jij kunt wel gokken waarop gezocht wordt, maar ervaring door de jaren heen (en niet alleen mijn ervaring) heeft me geleerd dat je echt veel beter je kansen eerst goed onderzoekt.

5. Linkbuilding: Voor autoriteit via verwijzingen

Oorspronkelijk is Google ooit begonnen als een algoritme dat alleen maar keek naar verwijzingen. Dat wil zeggen: Links naar jouw website en artikelen op een andere website. Dit heet linkbuilding. Gelukkig is het algoritme intussen veel uitgebreider en tellen er veel meer factoren mee. Maar linkbuilding blijft een belangrijk onderdeel voor je SEO.

Google is nog steeds gek op autoriteit. En die autoriteit verkrijg je door verwijzingen naar je website. Hieronder lees je enkele manieren om te werken aan de autoriteit van je eigen website:

  • Ga gastbloggen: Schrijf artikelen voor andere websites in ruil voor een link terug naar jouw site.
  • Ga samenwerkingen aan: Werk samen met andere ondernemers en influencers in jouw niche.
  • Ga voor de beste kwaliteit content: Als je geweldige content maakt dan zul je merken dat mensen vanzelf naar je artikelen linken
  • Maak het makkelijk: Maak het makkelijk om je artikelen te delen door deelknoppen in je blogs te plaatsen

Ook voor linkbuilding geldt: Kwaliteit boven kwantiteit. Een paar relevante en kwalitatieve links zijn veel meer waard dan tientallen links van lage kwaliteit. In dit artikel lees je meer over linkbuilding.

6. Gebruikerservaring, om je bezoekers op je site te houden

SEO draait niet om de zoekmachines. Het draait om je bezoekers. En als jouw bezoekers blij zijn wanneer ze jouw website bezoeken, dan is Google ook blij. Dit wordt gemeten door te kijken hoe lang je bezoekers op je pagina’s blijven, of er wordt doorgeklikt of contact wordt opgenomen.

Om het gebruikersgemak op je website te verhogen is het belangrijk om in ieder geval onderstaande 3 punten te optimaliseren:

  • Makkelijke navigatie: Zorg voor een duidelijk menu en duidelijke links naar relevantie pagina’s
  • Snelle laadtijden: Zorg dat je website binnen 3 seconde laadt. Niemand wil wachten op een trage website.
  • Mobile first: Je website op mobiele apparaten is misschien nog wel belangrijker dan op desktop of laptop. Meer dan 50% van al het webverkeer bekijkt websites vanaf een mobiel apparaat. Zorg dat jouw website op mobiel dit aankan.

7. Lokale SEO, om lokaal gevonden te worden

Als je een bedrijf hebt waar het belangrijk is dat je lokaal gevonden wordt, dan kun je een aantal dingen doen om je website lokaal vindbaar te maken. Denk aan:

  • Google Mijn Bedijf: Maak je Google Mijn Bedrijf profiel aan voor een bedrijfsvermelding in Google
  • Lokale zoekwoorden: Verwerk lokale zoekwoorden in je content. Denk aan: “Webdesigner Alkmaar” in plaats van alleen “Webdesigner”
  • Lokale links: Probeer vermeldingen te krijgen van lokale partners. Heb jij een nagelsalon? Ga dan een samenwerking aan met een kapper in dezelfde plaats. Verwijs naar elkaar op jullie websites.

Lokale SEO helpt je om zichtbaar te worden voor de mensen in jouw regio die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Heb je nog vragen?

Ik hoop dat je er meteen lekker aan de slag kunt nu. Heb je nog vragen over dit artikel neem dan contact met me op! Ik help je graag verder op weg.

Liefs,
Mady