Wat valt er onder SEO?

Wat valt er onder SEO? Nou meer dan misschien vooraf had gedacht. SEO is een simpele en korte omschrijving voor heel veel factoren op jouw website die zorgen voor de vindbaarheid van je website. Maar wat valt er nou allemaal precies onder? In deze blog leg ik 5 onderdelen van SEO aan je uit.

Wat valt er onder SEO? – De zoekwoorden

Deze is wellicht het meest voor de hand liggend. De zoekwoorden. Je zoekwoorden of -zinnen zijn natuurlijk een groot onderdeel van je SEO. Google wil weten waar jouw website over gaat, zodat ze je website aan de juiste mensen toont (ja, Google is hier even een vrouw ;).) Daarvoor gebruik je zoekwoorden of zinnen. Het is hierbij belangrijk dat de tekst een natuurlijk verloop heeft en dat je niet zomaar overal jouw zoekwoorden neerzet. Overmatig gebruik kan er weer voor zorgen dat Google denkt dat je aan het spammen bent.

Ook is het belangrijk dat je goed onderzoek hebt gedaan naar jouw focus zoekwoorden of zinnen. Je kunt je wel voorstellen dat als ik mijn website zo zou inrichten dat ik alleen “Webdesigner” als zoekwoord gebruik dat ik in de grote zee van webdesigners verdrink. Maak ik hiervan Webdesigner Alkmaar dan sla ik twee vliegen in één klap: Lokale SEO en ik maak mijn zoekterm specifieker. Als je Google Search Console aan je website koppelt kun je hier ook meteen zoektermen vinden die gebruikt worden voor jouw website.

Header tags

Deze is belangrijk als je zelf je website maakt. Je headers op je website hebben een tag. H1, H2, H3 (en verder). Deze tags zijn niet zichtbaar, maar wel belangrijk voor de opbouw van je pagina voor Google om te begrijpen hoe de pagina in elkaar zit, wat er op staat en de relevantie van de content. Het bepaalt die hiërarchie van de inhoud. Iedere pagina hoort 1 H1 tag te hebben. Dit is de belangrijkste tag en omschrijft wat er op die pagina aan inhoud te vinden is. H2 gebruik je daarna voor de kopteksten op je pagina die vallen onder de H1 kop en H3 zijn subkoppen die weer onder de H2 kop vallen. Het is een ingewikkeld verhaal. Maar zie het eens zo:

Je webpagina is een boek. De titel van het boek is je H1 koptekst, de titels van de hoofdstukken zijn de H2 kopteksten en de paragrafen binnen dit hoofdstuk zijn de H3 kopteksten. Dan klinkt het al een stuk makkelijker toch? Zo is het voor Google ook, makkelijker te begrijpen waar jouw pagina over gaat!

Wat valt er onder SEO? – Het responsive ontwerp

Het responsive ontwerp is het ontwerp op mobiele telefoons, tablets, laptops, desktops… en dan van alle formaten. Het belang van responsive ontwerp voor je SEO heeft vooral te maken met jouw website op een mobiele telefoon. Is jouw website daar geschikt voor? Je verwacht het misschien niet, maar Google kijkt hier ook naar. Het is belangrijk dat alle tekst goed leesbaar is en niet wegvalt, dat alle knoppen te gebruiken zijn, dat je navigatie goed werkt en ga zo maar door.

Het gebruik van mobiele telefoons wordt nog steeds met de dag meer en daarom wil Google dat jouw website niet alleen op een laptop of desktop goed te bekijken is, maar ook zeker op mobiel.

Linkbuilding

Een goede linkstructuur binnen je website is belangrijk (ook voor je SEO), maar linkbuilding is net zo min belangrijk. Linkbuilding wil zeggen dat andere websites verwijzen naar jouw website. Voor mij als webdesigner is dat niet een heel groot probleem. Ik plaats namelijk standaard mijn linkje op een site die ik gemaakt heb. Dus mijn link verspreid ik zo hier en daar ;). Maar Google vindt het fijn als mensen naar jou refereren, dat is dus goed voor je zoekresultaten. Je zou bijvoorbeeld gast blogs kunnen aanbieden bij relevante websites, in deze blog kun je dan meteen een vermelding plaatsen naar je eigen website.

Wat valt er onder SEO? – De snelheid van je website

De snelheid van je website is ook belangrijk voor je SEO. Mensen houden niet van wachten en dus niet van trage websites en Google vindt het weer belangrijk wat mensen vinden ;). Je moet er dus voor zorgen dat je website zo snel laadt als ie maar kan. Plaats bijvoorbeeld geen grote bestanden op je website, maar verklein je afbeeldingen met een app, denk aan Photoshop en Canva. Ook zijn er diverse plugins waarmee je je afbeeldingen kunt optimaliseren, zoals Robin Image Optimizer. Daarnaast is het verstandig om audio- en videobestanden op een externe locatie te plaatsen. Voor video’s kun je denken aan YouTube of Vimeo en voor audiobestanden aan Soundcloud.

Heb je nog vragen?

Dat waren de eerste 5 punten. Ik hoop dat je er meteen lekker mee aan de slag kunt. Heb je nog vragen over dit artikel neem dan contact met me op! Ik help je graag verder op weg.

Xo Mady