Doelgroeponderzoek om je klanten echt aan te spreken
Wil je met je website iedereen aanspreken en dus niemand? Of wil je liever heel specifiek jouw allerleukste klant aanspreken? Ik denk dat je zelf het antwoord wel weet… En dan komt doelgroeponderzoek om de hoek kijken. Dat is namelijk onmisbaar om te begrijpen wat de echte verlangens van je doelgroep zijn. Dit zijn namelijk vaak meteen de zoektermen die zij gebruikt in Google.
Je loopt het risico om de plank volledig mis te slaan met je boodschap, toon, en zelfs de onderwerpen die je kiest als je je doelgroep niet hebt onderzocht. In deze blog leg ik uit waarom doelgroeponderzoek essentieel is voor het creëren van content die jouw publiek ook echt aanspreekt. Waardoor ze sneller dan het licht je website aanklikken in de zoekresultaten van Google.
Waarom doelgroeponderzoek doen belangrijk is voor je content
- Gerichte communicatie: Als jij de behoeftes van je doelgroep kent dan kun jij je communicatie hierop afstemmen. Hierdoor wordt je content in één keer een stuk relevanter en daarmee verhoog je de kans dat je bezoeker ook daadwerkelijk een klant wordt.
- Zoekwoord keuze: Wanneer je weet welke taal jouw doelgroep spreekt (letterlijk) en welke zoekwoorden ze gebruiken, dan kun jij je content hiermee optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat jouw allerleukste klant zich aangesproken voelt. Maar daarnaast zorgt het ook voor betere vindbaarheid in Google.
Tip: Wil je nog beter worden in zoekwoordenonderzoek? Check dan snel mijn minicursus zoekwoordenonderzoek: De Google PAGE 1 ritual. Hierin leer jij de zoekwoorden te vinden waarmee je direct op de eerste pagina in Google terechtkomt. - Relevante content: Je kunt wel denken dat je weet wat jouw doelgroep interessant vindt en daarover gaan schrijven. Maar zeker weten doe je het niet als je het niet hebt onderzocht. Het zou toch zonde zijn als het allemaal voor niks is. Het is veel slimmer de behoeften en verlangens van je doelgroep te weten zodat je doelgerichte en relevante content kunt maken voor je doelgroep.
- Social media: Naast het communiceren op je website, verbeter je hiermee ook meteen je communicatie op Social media. Het maakt het een stuk makkelijker ook hier je doelgroep direct aan te spreken.
- Optimaliseer het aankoopproces: Door te begrijpen waar jouw leukste klant doorheen gaat in de klantreis, kun je het aankoopproces hierop optimaliseren. Je kunt alle vragen beantwoorden en bezwaren wegnemen voor ze uiteindelijk bij de koopknop aankomt.
Hoe begin je met een doelgroeponderzoek?
Er zijn meerdere dingen die je kunt doen om te beginnen met een doelgroeponderzoek. Als je het spannend vindt om rechtstreeks je doelgroep te benaderen dan kun je met deze stappen goed uit de voeten:
- Observeer: Dit is denk ik de makkelijkste manier om je onderzoek te beginnen. Observeer je leukste klant op bijvoorbeeld Social media. Vaak roepen ze hier al van alles waar jij gebruik van kunt maken. Ook kun je kijken tussen de reviews van concurrenten (en je eigen reviews niet te vergeten.)
- Vragenlijst opstellen: I loveee vragenlijsten. Dit is een hele simpele manier om erachter te komen hoe jouw ideale klant in elkaar zit. Het wakkert daarnaast meteen bepaalde verlangens aan, waardoor je door middel van de vragenlijst al een soort sales gesprek voert. Het kan dus zomaar zijn dat je er ook nog een paar nieuwe klanten uit haalt.
- Je eigen allerleukste klant: Heb jij weleens een klant gehad die je als perfect beschouwt? Dan is zij jouw profiel voor een persona. Haal alles uit jullie communicatie, bekijk ook hier weer wat ze doet en zegt op Social media en misschien… is zij wel iemand waar je geheel casual een paar vragen aan kunt stellen.
- Vraag AI om hulp: Het volledig laten schrijven van een persona met AI is niet aan te raden. Maar met onderstaand prompt, waar je zelf wel wat informatie geeft, komt er een super mooi verslag uit met allemaal verlangens, doelen, dromen.. nou bedenk het maar. Hiermee kun je je persona nog wat uitbreiden.
AI prompt:
Mijn persona is een [INVULLEN, ZO SPECIFIEK MOGELIJK] van [LEEFTIIJD] die meer [VERLANGEN] door [AANBOD]. Ik ben op zoek naar verfijnde details over haar. Kan je me helpen haar behoeftes wensen en verlangens in kaart te brengen?
Kan je een empathy map maken over [NAAM PERSONA] en de belangrijkste zorgen en gevoelens van haar in kaart brengen?
Meer leren?
Wil je nog meer tips om je website en content naar een hoger niveau te tillen? Volg mijn minicursus zoekwoordenonderzoek: Google PAGE 1 ritual en ontdek hoe je de juiste zoekwoorden voor jouw doelgroep kunt vinden en gebruiken.
Volg me op Instagram voor meer tips&tricks. #vindikleuk!
Liefs,
Mady