De noodzaak van doelgroeponderzoek

De noodzaak van doelgroeponderzoek is niet altijd helemaal helder. Maar je website maken of de teksten voor je website schrijven zonder je onderzoek goed uit te voeren is als een feest organiseren zonder te weten welke gasten er komen. Je weet niet welke muziek je moet draaien, welke hapjes er rond moeten gaan, welke drank je wel of juist niet hoeft te halen. Het is onbegonnen werk. Je wilt jouw doelgroep kennen tot op hun onderbroek. Oké dat gaat wat ver. Maar de boodschap lijkt me duidelijk. Ik leg je in deze blog uit waarom het zo belangrijk is en ik geef je tips om mee te starten.

De noodzaak van doelgroeponderzoek voor het krijgen van klanten

Hoe meer jij van je doelgroep afweet, hoe beter jij hem of haar zult bereiken. Je kunt al die kennis namelijk meenemen in jouw manier van communiceren met je bezoekers (of op Social media met je volgers.) Je kunt inspelen op de behoeften die je doelgroep heeft. Ook kun je de taal spreken die hij of zij spreekt. Bedenk je maar eens.. als iemand jou ongevraagd met “u” aanspreekt of juist met “je/jij” dan voelt dat misschien ongemakkelijk of ongepast. Weet je hoe je wil dat jouw doelgroep aangesproken wordt, dan zul je ze ook eerder bereiken. Zij voelen dan eerder een connectie met jou. En die connectie heb je weer nodig om van een bezoeker een klant te maken.

De boodschap dus: Je wilt zoveel als mogelijk is weten van je doelgroep.

Maar hoe kom je al die informatie te weten?

Goede vraag. Je kunt heel laagdrempelig beginnen met observeren. Observeer wat je doelgroep doet en sla dit op. Eigenlijk alles wat je tegenkomt kan interessant zijn: Vragen die worden gesteld aan je concurrenten, opmerkingen die zij hebben, reviews die geplaatst worden, op welke Social media kanalen bevinden zij zich, hoe schrijven zijzelf, welke woorden gebruiken ze. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Bedenk bij alles wat je ziet, leest of hoort of het relevant kan zijn en sla het allemaal op. Je kunt dit bijvoorbeeld allemaal bijhouden in een Excel-bestand.

Stel letterlijk de vragen waarop je het antwoord wilt hebben

Sommige antwoorden haal je niet uit observeren alleen. Hiervoor zul je daadwerkelijk zelf wat vragen moeten stellen. Maar ook dit kan op een heel simpele manier. Plaats bijvoorbeeld eens een vraagsticker in je stories op Instagram of zoek een paar Facebook-groepen waarin jouw doelgroep zich bevindt en stel hier je vragen. Op LinkedIn kun je op je eigen profiel de vragen stellen. Bevindt jouw doelgroep zich niet tussen je connecties vraag dan in de oproep of mensen iemand willen taggen die de vragen voor je kan invullen.

De noodzaak van doelgroeponderzoek verbeteren tijdens het aankoopproces

Dit is eigenlijk een onderdeel voor het bijhouden van je onderzoek: Een stap invoegen in het aankoopproces of downloadproces op bijvoorbeeld je website. Je kunt heel makkelijk op je bedankpagina een aantal vragen stellen aan je klant. Of hij of zij het invult is een tweede natuurlijk ;). Maar als je de lijst beknopt houdt is de drempel laag en zul je je verbazen over de resultaten.

Wil je weten waar je nog meer allemaal over moet nadenken voordat je je website gaat maken?

Dan is het e-book “Binnen no-time een website zonder gedoe” echt wat voor jou! Hierin neem ik dit namelijk allemaal met je door. Ik zorg ervoor dat je na het lezen van het e-book exact weet wat jij allemaal gaat voorbereiden. Na het voorbereiden van alle onderdelen hoef jij alleen je website nog maar te maken.

Je klikt hier om het e-book aan te vragen!

Nooit meer iets missen van mijn tips? Volg me dan zeker even via Instagram, #vindikleuk!

Xo Mady