Bovenaan in Google met je website

Bovenaan staan met je website in de zoekresultaten van Google. Dat wil iedere website eigenaar wel toch? Je gaat al gauw denken aan SEO als je het hebt over “bovenaan staan in Google” en daar heb je dan ook helemaal gelijk in. Één van de belangrijkste stappen voor jou om te nemen als je dit resultaat wilt bereiken is het doen van zoekwoorden onderzoek. Je kunt hier wel volledig gaan gokken en eigenlijk maar wat doen, maar je kunt ook 10 minuten de tijd nemen en uitzoeken op welke zoekwoorden of termen je ook echt gevonden kunt worden. In deze blog leg ik je een paar stappen uit voor een slim zoekwoorden onderzoek.

Bepaal je doel

Als je wilt dat jouw pagina of blog bovenaan komt in Google dan is het belangrijk om te weten welk doel jouw bezoeker heeft. Wil hij/zij zich laten informeren? Is hij/zij op zoek naar een locatie? Of wil deze persoon iets bij je kopen? Je kunt je voorstellen dat je voor een informatieve blog (zoals deze van mij) andere zoektermen gebruikt dan voor bijvoorbeeld een salespage. De ‘zoeker’ heeft immers een compleet andere zoekintentie en dus een compleet ander doel. Je doet er dus slim aan hier rekening mee te houden bij het doen van je onderzoek.

Bovenaan in Google door je zoekwoorden te brainstormen

In mijn Findability Foundation Masterclass (over zoekwoorden onderzoek) die ik onlangs heb gegeven gebruikte ik voor het brainstormen van zoekwoorden een Big Mac als voorbeeld. Ik schreef alle woorden die in me op kwamen op:

– Alle ingrediënten van de Big Mac
– Hamburgers in het algemeen
– McDonalds
– Hoeveel calorieën zitten er in een Big Mac?
– Wat is het recept van een Big Mac?
– Wat kost een Big Mac

En ga zo maar door. Om nu te weten hoe je voor een artikel over de Big Mac bovenaan kan komen in de zoekmachines moet je onderzoek gaan doen. Als het goed is heb je na het brainstormen (zoals hierboven) een hele lijst met woorden, termen en vragen die je hiervoor kunt gebruiken.

Zoekwoorden onderzoek

Nadat je alles hebt opgeschreven wat er maar in je op komt voor de pagina waar je aan gaat werken is het tijd om deze lijst te gaan onderzoeken. Er zijn diverse tools beschikbaar die je hiervoor kunt gebruiken, o.a.:

Google Keyword Planner (hiervoor heb je een Google Ads account nodig)
Semrush
Ahrefs

Zoekwoorden tools zoals hierboven genoemd geven je een hoop inzicht over welke zoektermen je nog meer kunt gebruiken of welke zoektermen je wellicht zelfs beter kunt gebruiken om de kans te verhogen dat je website wordt gevonden in Google.

Met welk zoekvolume kom je bovenaan in Google?

Als je een goed voorbeeld wilt bekijken van wat je kansen zijn dan kun je Big Mac in een zoekwoorden tool invullen en de resultaten daarvan naast McDonalds leggen (nadat je deze ook hebt ingevuld). Zie onderstaande afbeelding voor de verschillen.

Bovenaan in Google, voorbeeld van zoekwoorden onderzoek

Bij de resultaten van de Big Mac zie je een hoop gele en groene bolletjes. Geel wil zeggen: Te doen, je moet er wat werk voor verrichten maar je kunt ermee bovenaan in Google komen. Dit kan dus zelfs met gewoon de term “Big Mac”, wie had dat gedacht. Groen wil zeggen dat het makkelijk is en lichtgroen dat het heel makkelijk is. De zoekvolumes die erbij horen lopen van 1K op naar 5,4K en daarmee loopt ook de moeilijkheid iets op.

Aan de andere kant zie je de resultaten van McDonalds. Hier zie je enkel donker oranje, nog donkerder oranje en rode bolletjes. De kleur alleen zegt al genoeg. Stop, hou op, ga niet verder… het heeft geen nut. De zoekvolumes van 33,1K oplopend tot 301K klinken aantrekkelijk, maar je gaat never nooit gevonden worden. Dus, vraag jezelf af wat effectiever klinkt:

Volume van 10.000 per maand en 1 tot 2 bezoekers of volume van 1.000 per maand en 20 bezoekers? (ik noem maar een zijstraat he, die getallen zijn natte vingerwerk. You get my point.)

Maak het overzichtelijk voor jezelf

Aan de hand van je zoekwoorden onderzoek kun je het overzichtelijk maken voor jezelf. Kies een x aantal zoekwoorden of termen die je wilt gebruiken op je pagina. Als ik je een tip mag geven: Als je hier net mee begint zou ik het niet te ingewikkeld maken met 25 verschillende termen. Hou het behapbaar. Zet de gekozen zoekwoorden en termen/vragen in een overzicht. Nog een handigheidje… zet ze op volgorde van prioriteit.

Bovenaan in Google door je website te optimaliseren

Nadat je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen ga je aan de slag met je website zelf. Of met de pagina of blog waarvoor je dit onderzoek hebt gedaan. En dan…. begint het echte werk ;).

Het is nu belangrijk dat je je zoekwoorden gaat gebruiken om je pagina of website vindbaar te maken. Dit doe je door alles op je pagina zelf te optimaliseren, denk aan: Titels, content, afbeeldingen, URL, metatags, ALT teksten.. letterlijk alles.

Bekijk mijn nieuwe programma Findability FUN FEST eens als je hulp kunt gebruiken met het optimaliseren van jouw website. In dit programma komt al het bovenstaande aan bod en gaat jouw website binnen 3 maanden naar de top in Google.

Heb je nog vragen over vindbaarheid en bovenaan in Google komen met je website? Stuur me dan zeker een berichtje.

Liefs,
Mady