Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek doen voor je SEO is eigenlijk een must. Ook als je even snel een blog wilt schrijven is het aan te raden om eerst zoekwoordenonderzoek te doen, want dan weet je tenminste zeker dat je niet alleen voor je moeder en je buurvrouw bezig bent. Een zoekwoorden onderzoek hoeft niet langer te duren dan noodzakelijk. Maar belangrijk is het wel! In deze blog leg ik je wat slimme stappen uit voor het doen van effectief zoekwoordenonderzoek.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Stap 1: Brainstormen

Begin met brainstormen. Pak een Word bestand, notitieblok en een pen of wat jij dan ook fijn vindt om te gebruiken en schrijf je hoofdonderwerp als eerste op. Schrijf vervolgens alles wat er in je op komt er bij/in de buurt. Wat zijn zoekwoorden waarop jouw doelgroep zal zoeken? Wat zijn de vragen die je doelgroep zal stellen als ze gaan zoeken naar jouw product of dienst? Je kunt er hier wel vanuit gaan dat ze niet al teveel vakjargon gebruiken, dus onthoud dat ook.

Voorbeeld:

Tijdens mijn Findability Foundation Masterclass gaf ik het voorbeeld van de Big Mac. Als ik zou brainstormen naar zoekwoorden voor de Big Mac dan ziet dat er ongeveer zo uit:

– Big Mac
– Hamburger
– Hamburgerbroodje
– Sla
– Augurk
– Big Mac saus
– McDonalds
– Hoeveel calorieën zitten er in een Big Mac?
– Wat is het recept van de Big Mac?
– Big Mac saus recept
– Big Mac bezorgen
– Waar zit de dichtstbijzijnde McDonalds?

Dit is een greep uit de zoekwoorden die zo in me opkomen als we het hebben over een Big Mac of waar je mogelijk Google voor gebruikt als je trek hebt in een Big Mac. Met deze mooie lijst kan ik nu daadwerkelijk onderzoek gaan doen.

Extra tip: Vind je het nou lastig om vragen of zoektermen te bedenken, dan kun je ook eens in Google kijken. Google geeft namelijk zelf al aan waar anderen ook op zoeken (zie afbeelding hieronder.) Je zoekt dan een zoekwoord of term en wanneer je iets naar beneden gaat op de pagina krijg je gerelateerde zoekopdrachten op een presenteer blaadje.

Stap 2: Zoekwoordenonderzoek tool (zoekwoordenplanner)

Het is tijd om echt te gaan onderzoeken waarmee je succes kunt behalen. Hiervoor gebruik je een zoekwoordenonderzoek tool, ook wel zoekwoordenplanner genoemd. Een voorbeeld van een tool als deze is Semrush. Op Semrush moet je even een account aanmaken, dit kan heel simpel met een G-mail e-mailadres (gratis) en daarna kun je meteen beginnen met je onderzoek.

Nu ga je alle woorden, termen en vragen die je hebt bedacht opzoeken in de zoekwoordenplanner. En deze geeft dan op zijn beurt alle informatie die jij wilt hebben. Van zoekvolume, tot moeilijkheid van de zoekwoorden, tot suggesties voor andere zoektermen waarmee je meer kans maakt, tot vragen die je kunt gebruiken om op gevonden te worden.

Het is handig om te beseffen dat een zoekterm met minder volume maar meer kans om gevonden te worden veel meer nut heeft, dan een zoekterm met heel veel volume en weinig kans om gevonden te worden.

Stap 3: Je concurrenten onderzoeken

Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar zeggen… Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je concurrenten gaat kopiëren, maar je kunt wel veel van ze leren. Wat werkt er? Wat werkt niet? Waar liggen voor jou nog goede mogelijkheden? Welke zoektermen gebruiken ze wel en welke niet, dat is een leuke om te weten. Want waar je concurrent de zoekwoorden met goede mogelijkheden niet gebruikt, kun jij deze natuurlijk goed gaan benutten!

Stap 4: Long-tail zoekwoordenonderzoek

Long-tail zoekwoorden zijn eigenlijk korte zinnen of vragen (3+ woorden.) Deze zijn vaak zo specifiek dat de kans dat je hierop gevonden wordt veel groter wordt.

Je kunt je misschien wel voorstellen dat wanneer ik mijn homepage zou inrichten puur en alleen op de term: “Webdesigner” dat ik dan verdrink in een zee van webdesigners. Als ik daar “Webdesigner Alkmaar” van maak dan maak ik het al specifieker. Maak ik daar nou ook nog een vraag van: “Wat kost een webdesigner in Alkmaar?” Dan maak ik het nog vele malen specifieker. Een voordeel hierbij is ook nog eens dat ik Siri, Alexa en Google Assistant deze specifieke vraag van een gebruiker makkelijk kan laten beantwoorden. Spraakgestuurde zoekopdrachten (voice search) zijn in opmars, dus het is slim hier rekening mee te houden.

Stap 5: Selecteer de beste zoekwoorden

Nu is het tijd om een selectie te maken. De beste keuze aan zoekwoorden en termen schrijf je voor jezelf op en geef je een bepaalde prioriteit. Je kunt ze ook nog onderverdelen per pagina. Zo hou je het overzichtelijk voor jezelf en kun je je content gaan creëeren of optimaliseren.

Extra tip(s): Als je net begint met het maken of aanpassen van je content is het aan te raden om per pagina niet teveel zoekwoorden en termen in één keer te gebruiken. Zo hou je het behapbaar voor jezelf en kun je later altijd nog uitbreiden. Ook is het niet de bedoeling dat je alle zoekwoorden en termen die je hebt geselecteerd maar overal op je pagina te proppen. Laat ze op een natuurlijke manier terugkomen in de tekst, dan blijft het leesbaar ;).

Wil je echt goed aan de slag met het vindbaar maken van je website?

Kijk dan eens naar het Findability FUN FEST! In dit online programma gaat jouw website van stoffig paradepaardje naar een kneiterhard werkpaard op weg naar de top in Google.

Heb je nog vragen? Laat het me zeker weten, ik help je graag verder!

Liefs Mady