SEO marketing: De sleutel tot een werkende website

De wereld van online marketing evolueert voortdurend. Wat vandaag hip is of trending kan morgen zomaar weer helemaal uit de mode zijn. Platformen als TikTok, Instagram, Facebook en X veranderen mee. De trein rijdt als een TGV en je moet maar net op het juiste moment op de juiste halte in kunnen stappen om je eindbestemming te halen. Wat een constante factor is en zeker voorlopig ook nog blijft is SEO marketing. En dit is misschien voor jou helemaal geen trending topic, aan de andere kant ben je op mijn blog uitgekomen dus heeft het toch je interesse ergens getrokken. Laten we dus samen een diepere duik nemen in de wereld van SEO marketing en ontdekken waarom het niet alleen een constante factor is, maar ook een essentieel instrument blijft voor het bereiken van succes in de online wereld.

Wat is SEO marketing?

Laat ik bij het begin beginnen en je iets meer vertellen over SEO marketing. SEO of SEO marketing heeft alles te maken met zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo én jouw website. Het betekent dan ook zoekmachine optimalisatie (marketing). Een goede positie in Google bereik je niet zómaar, daar moet je wat voor doen. Daar moet je website voor werken. Door je website voor SEO te optimaliseren krijg je niet alleen meer bezoekers naar je website, deze bezoekers zijn ook nog eens gericht op zoek naar jouw aanbod/producten/diensten/oplossingen/hulp (en noem maar op.) Ze zoeken letterlijk iets waar jij over hebt geschreven als ze bij jou uitkomen.

Dat is dus een hele andere manier van je doelgroep benaderen dan op bijvoorbeeld Instagram. Op Instagram zijn de gebruikers over het algemeen op zoek naar vermaak wanneer ze scrollend langs alle berichten gaan die in hun feed voorbij komen. Je moet hier van goede huize komen om op te vallen in de massa. Komen je bezoekers via Google op je website terecht dan zijn ze al gericht op zoek naar jouw hulp. Koppie, koppie lijkt mij 🤭

Is SEO marketing echt nodig?

Ja wie ben ik om nu nee te zeggen.. Maar het is ook gewoon echt waar. Het is niet langer optioneel om je website voor je te laten werken. Als je het mij vraagt is het een harde must. Het is ook nog eens super zonde als je het niet inzet. Het betekent namelijk gewoon dat jij passief nieuwe klanten kunt binnenhalen, waarom zou je het niet doen?

Zoekwoorden onderzoek

De fundering voor SEO Marketing zit hem in je zoekwoorden onderzoek. Doe jij gewoon maar wat en ga je schrijven en optimaliseren aan de hand van woorden of termen waarvan jij denkt dat er op gezocht wordt dan sla je de plank mis. Ik geef je een voorbeeld vanuit de praktijk:

Een deelnemer van mijn begeleide SEO traject is e-mailmarketing specialist. Als je het hebt over e-mailmarketing of funnel of sales funnel dan kun je het ook hebben over bijvoorbeeld een gratis weggever. Voor haar (en voor mijzelf ook) leek dit een logisch onderwerp om een blog over te schrijven. Totdat ze zoekwoorden onderzoek ging doen. Zie het resultaat van het zoekwoorden onderzoek op “Gratis weggever” vanuit Semrush in de afbeelding hieronder.

Totaal zoekvolume is nihil en dus betekent dit dat er op de term “gratis weggever” niet tot nauwelijks gezocht wordt in de zoekmachines. In de rechterkolom zie je vraagsuggesties voor je zoekterm, zoals je ziet kun je met deze resultaten ook helemaal niks.

Het is dus niet altijd zo logisch als jij denkt dat het is. Door zoekwoorden onderzoek te doen en dit slim in te zetten kun je een andere route bewandelen om hetzelfde resultaat te behalen.

Meteen goed aan de slag met je zoekwoorden? Bekijk dan de Findability Progress Journal eens!

SEO marketing en contentmarketing

Deze termen gaan hand in hand met elkaar. Door je content kwalitatief te optimaliseren krijg je een betere ranking in de zoekmachines, maar hiermee verhoog je ook het vertrouwen en de autoriteit binnen je branche. Dat is dus een simpele win-win. Door regelmatig content te maken die binnen de interessen en behoeften van je doelgroep valt kun je duurzame relaties opbouwen.

Lokale superheld

Wanneer jij een lokaal bedrijf hebt en je dus klanten op locatie ontvangt dan wil je zeker zorgen dat je lokaal ook gevonden kunt worden. Dit is met lokale optimalisatie veel makkelijker te bereiken dan wanneer je dit bijvoorbeeld via Social media doet. Het optimaliseren van je website en bijvoorbeeld je Google Mijn Bedrijf profiel zorgen ervoor dat jij in jouw regio gevonden wordt. Ook hier geldt: Gevonden op zoektermen waar jij al iets over hebt geschreven.

SEO trends

Ook SEO blijft in ontwikkeling. Zeker met de opkomst van AI, Voice Search en de ontwikkelingen van de algoritmes van de zoekmachines is het slim om op de hoogte te blijven. Speel hier ook zeker op in! Door flexibel te blijven en je te blijven aanpassen aan de nieuwste trends behoud je de voorsprong op je concurrenten en kun je paraderen in de top van de zoekmachines.

Conclusie

SEO marketing is geen sprint, het is een marathon. Met de juiste mix van SEO strategieën en tactieken, kun je jouw website laten opvallen in de drukke online wereld en meer succes behalen dan ooit tevoren.

Vragen over SEO marketing? Laat het me weten, vink leuk en help je graag!

Xo Mady