ZZP Opdrachten binnenhalen met hulp van je website

Je bent als zelfstandige ondernemer waarschijnlijk veel aanwezig op Social media om nieuwe klanten aan te trekken… misschien bezoek je weleens een netwerkevent en schrijf je je in op websites als Fiverr om aan nieuwe opdrachten en klanten te komen. Maar wist je dat een/jouw website ook een heel geschikte plek is voor het binnenhalen van jouw zzp opdrachten? In deze blog licht ik toe waarom ik vind dat iedere (zelfstandig) ondernemer een website zou moeten hebben en geef ik je tips hoe je website je kan helpen bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten.

ZZP opdrachten - Know Like Trust

Know, like, trust

Deze termen komen je misschien wel bekend voor. De know, like, trust fases in het aankoopproces van jouw potentiële klant. Je hebt hiermee te maken als je actief bent op Social media, wanneer je e-mailmarketing gebruikt en zo ook op je website.

Op Social media is het een kwestie van herhaling.. Laat je volgers kennis met je maken, laat je volgers je leuk vinden en laat ze je vervolgens vertrouwen. Dit is een herhaal proces waarin jij continu opnieuw dezelfde fases moet meenemen in je contentstrategie om tot een verkoop te komen.

Als je het over e-mailmarketing en je website hebt dan zijn dit je funnels of je website die je op deze manier inricht. Laat ze kennis met je maken, laat ze je leuk gaan vinden en laat ze je vertrouwen. Het voordeel van deze 2 is dat je ze 1 keer goed inricht op alle 3 de fases en je bent klaar. Dit hoef je niet iedere dag, week of maand opnieuw in te richten. Als het staat dan staat het.

Vertrouw als zelfstandig ondernemer niet op 1 platform

Buiten dat ik vind dat je geld laat liggen als je niet voor EN Social media EN e-mailmarketing EN een website gaat is het ook nog eens best een risico om je als zelfstandig ondernemer op 1 platform te richten. Misschien haal jij voor je gevoel genoeg zzp opdrachten uit bijvoorbeeld Instagram of TikTok.. Maar wat nou als er een langdurige storing is? Een cyberaanval? Of nog erger.. ze trekken de stekker er uit? (Herinner je je Hyves nog?)

ZZP opdrachten via je website

Ik denk dat mijn overtuiging voor het hebben van een website intussen wel duidelijk is 😉 Nu dan.. hoe kom je aan die klussen via je website? De eerste stap hierin is zorgen dat je een website hebt. Klinkt logisch right? Toch weet ik zeker dat niet alle zelfstandig ondernemers die deze blog zullen lezen ook daadwerkelijk een website hebben. Deze ondernemers en de ondernemers die denken, mijn website kan wel een make-over gebruiken, daag ik uit om eens een kijkje te nemen op deze pagina, waar ik je alles vertel over de cursus website maken, zodat jij binnen no-time geld kunt gaan binnenhalen met je site!

Gebruikerservaring als de sleutel voor conversie

Er zijn voor jou 4 fases of categorieën als we het hebben over je website:

  • Maken
  • Aantrekken
  • Converteren
  • Behouden

Deze 4 onderdelen hangen heel erg met elkaar samen en de belangrijkste sleutel hierin is de gebruikerservaring.

Maken

Bij het maken van je website is het essentieel om vanuit het perspectief van de gebruiker te denken. Een slimme en logische navigatiestructuur, een aantrekkelijk ontwerp en duidelijke inhoud zijn cruciaal om een positieve eerste indruk te maken. Gebruiksvriendelijke functies, zoals een responsief ontwerp voor mobiele apparaten, dragen ook bij aan een positieve gebruikerservaring. Denk bij alles wat je wilt doen op je website: Heeft mijn doelgroep/bezoeker hier iets aan? Is het antwoord “nee” plaats het dan ook zeker niet.

Aantrekken

Om bezoekers naar je website te trekken, moet je aandacht besteden aan zowel on-page als off-page SEO (zoekmachine optimalisatie.) Dit omvat het optimaliseren van je content met slim gekozen zoekwoorden of -termen, het verzamelen van kwalitatieve backlinks (link vanaf een andere website naar die van jou) en het creëren van boeiende meta-omschrijvingen die potentiële bezoekers aanspreken. Een goede gebruikerservaring begint al bij het zoekresultaat – als mensen zien dat jouw site relevant is voor hun zoekopdracht, zijn ze eerder geneigd erop te klikken.

Geen kaas gegeten van zoekwoorden? Lees dan dit artikel over zoekwoorden onderzoek.

Converteren

Dit is het cruciale moment waarop bezoekers worden omgezet in klanten of leads en waar jij je nieuwe zzp opdrachten binnenhaalt. Een soepele en intuïtieve gebruikerservaring is hier het allerbelangrijkste. Zorg ervoor dat je call-to-action knoppen duidelijk zichtbaar en aantrekkelijk zijn, en dat het proces om actie te ondernemen (bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop) eenvoudig en probleemloos verloopt. Minimaliseer afleidingen en zorg voor een soepele gebruikerservaring die het voor bezoekers makkelijk maakt om te handelen.

Het kan bijvoorbeeld helpen een speciale header te gebruiken op je salespagina’s. Deze maak je eigenlijk zo “saai” en oninteressant mogelijk, met bijvoorbeeld alleen je logo. Alle andere content, behalve je sales content op zich, kan voor afleiding zorgen en maken dat je bezoeker toch de pagina weer verlaat.

Behouden

Het behouden van bezoekers en het stimuleren van herhaalbezoeken is net zo belangrijk als het binnenhalen van nieuwe bezoekers en klanten. Een klant zal namelijk veel eerder een herhaalaankoop doen (mits ze tevreden is natuurlijk) dan dat je een nieuwe bezoeker converteert.

Hier komt naast de kwaliteit van en de ervaring met jouw eerder gekochte product of dienst de gebruikerservaring opnieuw om de hoek kijken. Zorg ervoor dat je website regelmatig wordt bijgewerkt met relevante content en dat de navigatie eenvoudig blijft, zelfs na verloop van tijd. Personalisatie kan ook helpen bij het behouden van bezoekers, door bijvoorbeeld aanbevelingen te doen op basis van hun eerdere interacties met de site.

Ik val in herhaling.. I know

Voor degene die vaker iets van mij lezen (Social media, blog, nieuwsbrief) ik weet echt dat ik in herhaling val. Maar ik kan niet genoeg benadrukken hoe fijn het is om een website te hebben die voor je werkt. Die jouw zzp opdrachten voor je binnenhaalt, terwijl jij wat anders aan het doen bent.

Even babbelen hoe dit voor jou te realiseren valt? Laat het me zeker weten, vink leuk en help je graag!

Xo
Mady