Content marketing secret: Je bedrijf laten groeien door te bloggen

Wanneer je aan de slag gaat met content marketing dan heb je te maken met diverse vormen van marketing. De naam omschrijft het eigenlijk al: “Content”. Alles wat met content te maken heeft valt onder content marketing. Denk aan Social media, video’s, infographics, e-books, podcast, e-mailmarketing en uiteraard bloggen. Alles is content. Alles valt onder content marketing. In deze blog duik ik de diepte in op dat ene onderdeel, bloggen. Ik leg je uit wat je met bloggen voor je bedrijf kunt bereiken en waarom het zo belangrijk is.

Content marketing, wat is het precies?

Zoals ik in de inleiding al aangaf gaat content marketing over het verstrekken van content. Het gebruiken van content om jouw doelgroep aan te trekken, te informeren, te converteren en je klanten te behouden. Maar het is veel meer dan alleen stukjes informatie verspreiden. Er zitten ontzettend goed uitgedachte strategiën achter. Want zomaar iets willekeurigs de wereld in helpen gaat je niet aan klanten helpen.

Waar het echt om draait is informatie delen die jouw doelgroep nodig heeft, waar ze in zijn geïnteresseerd en waar ze naar op zoek zijn. Doelgroep onderzoek is hier dus (weer) een hele belangrijke factor.

Meer over de noodzaak van doelgroeponderzoek lees je in dit artikel.

Waarom is content marketing belangrijk voor jouw bedrijf?
Ik geef je een paar goede redenen:

  1. Bouwen aan je vertrouwen: Door waardevolle content te delen bouw je het vertrouwen van je bezoekers op. Door veel te delen bouw je ook nog eens aan de autoriteit in je branche. Het gevolg hiervan is dat je geloofwaardig wordt. Alle deze factoren dragen bij aan het kiezen voor jou óf je concurrent.
  2. Verbeterde online zichtbaarheid: Zichtbaar zijn online betekent dat je dingen moet gaan delen. Content dus. Hoe meer je deelt hoe beter je zichtbaarheid.
  3. Aantrekken van nieuwe klanten: Dit is eigenlijk een combinatie van de hierboven genoemde factoren. Het opbouwen van vertrouwen en autoriteit en het zichtbaar zijn online dragen allemaal bij aan de keuze van jouw doelgroep voor óf jouw bedrijf óf die van je concurrent.
  4. Behouden van je fanbase: Content marketing gaat niet alleen om het aantrekken van nieuwe klanten, maar ook over het behouden van je huidige klanten. Je fanbase. Door continu aanwezig te zijn en nieuwe waardevolle content te delen blijf je on top of their minds en is de keuze voor een herhaalaankoop snel gemaakt.

Waarom bloggen voor je bedrijf?

Een groot deel van de zoekers op Google is op zoek naar informatie. Je kunt je misschien wel voorstellen dat hoe meer pagina’s jij hebt waarop deze “Google zoeker” terecht kan komen, hoe groter de kans is dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Wanneer je niet blogt en dus alleen puur je website gebruikt voor je aanbodpagina’s en je hebt moeite om deze pagina’s bovenaan Google te krijgen, dan zul je de informatiezoekende gebruikers dus volledig mislopen. Zeker als je niet op z’n minst op de eerste pagina van Google verschijnt.

Maar stel je eens voor. Jij verkoopt thee, speciale kruidenthee. Je hebt je zoekwoorden onderzoek gedaan en je weet nu waarover je kunt schrijven en je weet waar jouw doelgroep op zoekt in Google. Uiteraard is je uiteindelijke doel dat de zoekers in Google jouw thee gaan kopen, hiervoor heb je ook een e-mailmarketing funnel staan en deze begint met een gratis zakje van jouw thee. En in plaats van dat je alleen je productpagina hebt voor de thee zelf en je weggever ga je ook nog 5 blogs schrijven die er naartoe leiden. Dan heb je dus naast de 2 pagina’s standaard op je website 5 extra pagina’s die een ingang bieden naar je weggever (of rechtstreeks je product.) Reken uit je winst als je 10 blogs gaat schrijven die leiden naar je gratis weggever (of rechtstreeks naar je product.)

Wil je weten hoe je zoekwoorden onderzoek doet? Dan klik je hier!

De kracht van content marketing en hoe jouw blog je bedrijf helpt groeien

Het creëeren van waardevolle content is cruciaal geworden voor de groei van elk bedrijf in het tijdperk waarin we leven. En daarmee heb je dus te maken met content marketing. Maar content marketing gaat verder dan gewoon af en toe een berichtje plaatsen of een video in YouTube uploaden. Er met een strategie achter zitten, je moet doelgericht te werk gaan om je doelgroep aan te spreken. Bloggen is een briljante vorm van content marketing om veel informatie te kunnen delen met je doelgroep. Om in te spelen op de behoeften van je doelgroep.

Één van de belangrijkste voordelen van bloggen is dat je de mogelijkheid hebt om direct te communiceren met je doelgroep. Je spreekt ze als het ware rechtstreeks aan, op je eigen authentieke manier (mits je het goed doet natuurlijk ;)). Daarnaast is bloggen ook nog eens een super goede manier om de vindbaarheid van je website te verbeteren in Google. Door je te verdiepen in je doelgroep en de zoektermen die zij gebruikt, de woorden die zij gebruikt kun jij je blogs optimaliseren voor Google. Belangrijk is om consistent te zijn en regelmatig nieuwe blogs te delen. Zo geef je Google steeds nieuw “voer” om te indexeren wat ervoor kan zorgen dat je beter naar voren komt in de zoekresultaten.

Kortom, neem bloggen zeker mee in je content marketingstrategie. Je versterkt hiermee je online zichtbaarheid, je online vindbaarheid, je geloofwaardigheid en daarnaast geeft het je een ultieme kans om je te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Ben je nog niet begonnen? Start dan vandaag nog en gebruik de Business Blog Booster voor het aanleggen van jouw eigen Blog database.

Vragen?

Laat het me zeker weten! Vink leuk en ik help je graag!

Xo Mady