Hoger in Google of juist meer in Google?
Je website hoger in Google krijgen is waarschijnlijk het doel van iedere website eigenaar. Het is het ultieme doel. En dan hebben we het niet alleen over bovenaan staan in Google op je bedrijfsnaam, maar juist op je aanbod, je bedrijf, jouw oplossingen voor je doelgroep. Met de moordende concurrentie en de opkomst van nog tig dezelfde soort bedrijven als die van jou kan dit een flinke uitdaging zijn. Als je dan ook nog een paar grote spelers in het veld hebt dan lijkt het misschien zelfs onmogelijk. In deze blog ga ik je op een andere manier naar die zoekresultaten laten kijken. Daardoor zal het je duidelijk worden dat ‘hoger’ misschien voor jou niet de juiste oplossing is, maar je beter kunt inzetten op ‘meer’.
Om überhaupt zichtbaar te zijn in Google heb je zoekwoorden nodig. Zoekwoorden waarop jouw website beoordeeld wordt in Google en die samenhangen met jouw ranking. Op deze pagina lees je alles over mijn minicursus zoekwoordenonderzoek: De Google PAGE 1 ritual.
Hoger in Google als streven
Als jij met de pagina’s binnen je website naar boven wilt komen in Google dan zul je van goede huize moeten komen als je in een competitieve niche zit. Als ikzelf als webdesigner dat zou willen dan moet ik wel met een dusdanig briljante invalshoek komen dat het bijna niet te doen is. Zit jij nu in een hele specifieke of opkomende markt dan is het (nu nog) een ander verhaal. Maar opkomend geeft al aan dat je straks niet meer de enige bent, dus ook dan wordt het een uitdaging om die plek te behouden. Misschien is het juist voor jou slimmer om voor bepaalde zoektermen niet te gaan kijken hoe je bovenaan komt in Google, maar juist hoe je meer naar voren kunt komen in Google.
Kwaliteit gaat voor…
Meer naar voren komen in Google kan voor jouw bedrijf op sommige zoektermen een goede SEO strategie zijn. Dat betekent dus dat er meer content (blogs) moeten komen die over dit onderwerp gaan, waardoor deze verschijnen in Google. Maarrrrrr en dit is een dikke maar… Ga er niet zomaar wat op kwakken. Of even snel, snel een nieuw bericht schrijven of erger nog een stuk tekst uit ChatGPT kopiëren en die als blog plaatsen. Dit zijn allemaal dikke rode kruizen voor Google en daar doe je je ranking alleen maar kwaad mee.
En waarom? Omdat je waarde moet bieden. Het belangrijkste voor Google is dat jij je puur richt op je bezoekers. Google wil bijna net zo graag als jij dat je bezoekers bij jou vinden wat ze zoeken, want ze willen niet het risico lopen dat de zoeker de volgende keer voor een andere zoekmachine kiest.
Ga voor kwalitatieve content waar jouw doelgroep écht iets aan heeft, een unieke invalshoek of een paar slimme tips waar je doelgroep mee verder kan enz enz. Neem tijd voor je doelgroep- en zoekwoordenonderzoek en schrijf kwalitatieve content die aansluit bij je aanbod en je belangrijke pagina’s.
Organisch hoger in Google belanden
Zonder advertentietegoed en dus organisch aan je positie in Google werken kost tijd. Google heeft tijd nodig om op te pikken wat jij aanbiedt en dit ook op waarde te schatten. Geef het dus niet te snel op! Want als je één keer wordt opgepikt door Google, dan wordt het ineens heeeeel erg leuk ;). Belangrijk hierbij is ook dat je regelmatig analyseert wat je hebt gedaan en wat voor effect dat heeft.
Ik hou voor mezelf hierin altijd aan dat ik mijn positie na 3, 6 en 12 weken opnieuw bekijk. Kleine sidenote… ik bied mijn nieuwe pagina’s (ook van mijn blogs) wel altijd direct in Google Search Console aan nadat ik de pagina heb gepubliceerd. Na deze 12 weken kun je écht goed beoordelen of jouw acties zinvol waren ja of nee.
Meer in Google naar voren komen, hoe pak je het aan?
Zoals ik eerder al aangaf in deze blog kan het een slimme strategie zijn om te zorgen dat je juist meer in Google voorkomt op bepaalde zoektermen in plaats van “alleen maar” als doel hebben dat je website bovenaan in Google moet staan. En hoe je dat doet is door te bloggen. Door meerdere blogs te schrijven die allemaal dezelfde richting op wijzen, die hetzelfde doel hebben binnen jouw website en dus door linken naar dezelfde pagina binnen jouw website. In het voorbeeld hieronder leg ik je uit hoe je deze strategie kunt aanvliegen.
Hoe ga je zorgen voor meer content over hetzelfde onderwerp?
Stel je hebt een website met kookboeken. Je hebt net een nieuw kookboek gelanceerd met allemaal leuke recepten voor ouders om samen met hun kinderen te koken. Dan kun je de komende tijd al je blogs schrijven met tips voor koken samen met je kinderen. Denk bijvoorbeeld aan: recepten voor koken met je kinderen, handige materialen om te gebruiken als je gaat koken met je kinderen, hoe je kinderen meer gaan eten als ze zelf helpen bij de bereiding. Etcetera, etcetera, etcetera.
Zo heb je in plaats van 1 pagina met hoge nood om bovenaan in Google te komen ineens allemaal verschillende routes er naartoe. Als jouw pagina’s dan meerdere keren naar voren komen bij 1 zoekopdracht is de kans ook weer groter dat iemand er op klikt ;).
Conclusie
Wat voor jou het beste werkt zul je moeten uitproberen. Maar als jij merkt dat je bijvoorbeeld alleen uitkomt op zoekwoorden waar de concurrentie heel hoog is dan kun je of: Een heel unieke invalshoek inzetten en als je die niet hebt, allemaal ingangen eromheen gaan creëeren.
Denk je nu.. dat bloggen is ook een slim idee? Dan ben ik jouw grootste cheerleader! En omdat ik dat zo tof vind heb ik iets bedacht voor de startende blogger. De Business Blog Booster. Een complete kit voor de start van jouw blog database. In de vorm van een Trellobord kun jij een vliegende start maken op het gebied van bloggen. Je kunt het hele bord vol zetten met jouw content ideëen, je brainstormsessies, sjablonen, analyses.. alles! Lees meer over de Business blog booster via deze link.
Vragen? Vergeet dan zeker niet om contact met me op te nemen. Vink leuk en ik help je graag!
Xo Mady