Wat is bloggen? (En hoe begin je?)
Wat is bloggen nou eigenlijk precies? Vraag jij het je af? Grote kans van niet, want je weet vast globaal wel wat bloggen is: Je schrijft een “artikel” over een bepaald onderwerp. Dat artikel is een blog. Maar weet je ook wat de mogelijkheden van bloggen zijn? En waarom bloggen voor je website heel belangrijk en nuttig is? Niet? Dan ga ik je daar wat meer over vertellen! Het doel van mijn blog is namelijk om jou te laten zien wat je kunt bereiken door te bloggen. En daardoor gaan er misschien wel wat lampjes bij je branden!
Definitie van bloggen
Oke ik begin even saai met de definitie. Het woord “blog” is afgeleid van het woord “weblog”, een log op het web. Je deelt geschreven content met de wereld. Dit is oorspronkelijk ergens begonnen rond 1990 en in de vorm van een soort dagboek. Mensen begonnen hun persoonlijke verhalen en activiteiten te delen op het internet. Jaren later is hier pas een naam aan gehangen: “Weblog”. Het woord weblog hoor je eigenlijk niet meer, dit komt omdat eind jaren ’90 de afkorting “blog” al in het leven was geroepen en dit woord een soort van standaard is geworden.
Oorspronkelijk begonnen de “bloggers” dus met het delen van persoonlijke verhalen. Maar langzaam kwamen er steeds meer bloggers bij. Zo zijn er gigantische blog-platforms ontstaan waar ook inkomsten uit voortkomen. Een mooi voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld Kids&Kurken. Een goed bezochte blog is een perfecte manier voor grote bedrijven om hun producten of diensten te promoten en daar verdient de blogger dan weer geld mee. Bloggers worden dus influencers, zoals we ze vandaag de dag kennen.
Naast bloggen over je passie of je hobby is zakelijk bloggen ook super verstandig. En laat dat nou precies het onderdeel van bloggen zijn waar ik veel van afweet en je dus meer over ga vertellen in deze blog!
Voordelen van bloggen
- Het is gratis! Laten we die even voorop stellen. We blijven Nederlanders en we houden van gratis. Bloggen kun je gratis doen, op je website. Oke, je hebt er wel een website voor nodig. Maar als je bedenkt dat WordPress oorspronkelijk een blog platform was en je gratis gebruik kunt maken van WordPress, kost het je alleen nog maar de kosten van je hostingpartij en domeinnaam. Heb je al een website dan is het dus gewoon iets wat je er gratis bij kunt doen 😉
- Bloggen geeft jou de mogelijkheid om te laten zien welke kennis jij bezit. Het zorgt voor autoriteit binnen jouw vakgebied. Jij wordt de go-to persoon voor vragen over jouw branche en dat is precies wat je wilt!
- Naast je autoriteit zorgt het ook voor organisch bereik in Google. Het zorgt namelijk voor extra ruimte voor de belangrijkste zoekwoorden en het zorgt voor meer entree’s:
Stel jouw website heeft 4 pagina’s: Je homepage, aanbodpagina, over mij en contactpagina… dan heb je dus 4 “entree’s” naar je website toe. 4 ingangen voor de zoekers in Google om jouw website te bereiken. Als je dan ook nog nagaat dat je contactpagina doorgaans niet een pagina is waar iemand als eerste binnenkomt op je website.. dan hou je weinig over.
Maar besluit jij nou om een blog te gaan schrijven over een bepaald onderwerp (wel gerelateerd aan je werk natuurlijk, anders mis je de boodschap een beetje denk ik ;)) dan heb je ineens een extra entree, een extra pagina waarop je website gevonden kan worden en een extra ingang voor de zoekers in Google om jouw website te betreden. Dan ga je dus van 4 naar 5. Schrijf je 10 of 20 blogs dan ga je van 4 naar 14 of van 4 naar 24… en ga zo maar door.
Naast dat het die extra entree’s creëert kun je per blog ook nog eens helemaal losgaan op het gebied van zoekwoorden. Zoveel kun je op je Homepage of Over mij pagina niet kwijt, maar iedere blog geeft jou een mogelijkheid om weer op andere zoekwoorden gevonden te worden. - Bloggen is de ingang en in jouw blog heb jij de mogelijkheid om je bezoekers door te leiden naar de pagina’s waar jij ze hebben wilt, door slimme interne links te gebruiken. Ook kun je direct in je blogs al leads verzamelen voor bijvoorbeeld je gratis weggever.
- 1 blog staat gelijk aan oneindig veel content! Schrijf jij 1 blog en recycle je hem goed dan kun je er vaak 2/4 Social media posts uit halen, je kunt hem copy-pasten in je nieuwste nieuwsbrief, je kunt er een begeleidende TikTok, Reel of YouTube video bij maken en wat dacht je van een Podcast. Het wordt tijd om groen te gaan werken en je content goed te recyclen 😉
- Zoekers in Google zoeken heel gericht op een bepaald onderwerp of naar een bepaalde vraag. Als jij precies die vraag weet te beantwoorden of informatie deelt over het onderwerp waar ze naar op zoek zijn dan heb je dus een grote kans dat ze op jouw website belanden. Dat werkt heel anders Social media. Daar is het hopen dat je de aandacht trekt. En dan nog… op Social media zitten mensen grotendeels voor vermaak, niet om te kopen.
Bloggen en SEO
Zoals ik hierboven al aangaf is Bloggen een goede manier om organisch verkeer in Google te bereiken. Het is dan wel belangrijk om je blogs te optimaliseren voor je doelgroep. Search Engine Optimization (SEO) is eigenlijk niks meer dan dat: Zorgen dat jouw doelgroep/jouw websitebezoekers het naar hun zin hebben op je website. Ze moeten vinden wat ze zoeken, je moet ze dus geven wat ze willen.
Om je blog goed te laten scoren in Google heb je sowieso een paar elementen nodig:
- Goede zoekwoorden: zomaar wat schrijven op de gok heeft niet zoveel zin. Vaak zit je zelf veel te veel in de materie om goed te kunnen inschatten waar jouw doelgroep op zoekt. Doe dus onderzoek! Zorg er wel voor dat je de gekozen zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst gebruikt. Gebruikerservaring gaat boven alles, je tekst moet dus goed leesbaar zijn.
- Pakkende titel: Je hebt een pakkende titel nodig om je doelgroep aan te spreken. Is het 13 in een dozijn? Dan kunnen ze net zo goed 1 van de andere 12 kiezen! Let er wel op dat je het zogenaamde Clickbait zoveel mogelijk vermijdt! Met andere woorden: Misleid je bezoekers niet, want als ze niet krijgen waarvoor ze kwamen dan zijn ze net zo snel weer weg. En dat laatste.. dat heeft gevolgen voor je ranking in Google, maar dan negatief!
- Metatitel en beschrijving: Dit zijn de titel en beschrijving die (meestal) in Google worden getoond en zijn dus jouw uithangbord. Laat dit niet aan het toeval over, maar zorg dat je hier lekkere catchy content voor gebruikt.
- Interne links: Heb je die bezoeker op je blog gevangen? Dan wil je hem of haar niet alleen je blog laten lezen. Je wilt dat deze bezoeker op je website blijft. Dit doe je door slimme interne links naar relevante andere pagina’s of blogs te delen. Als jij je bezoeker niet zegt wat je van hem of haar verwacht dan gaan ze gewoon na het lezen weer weg. Dit geldt overigens voor je hele website 😉
Waar begin je met bloggen?
Hier kan ik echt uren over doorschrijven. Misschien had mijn blog hierover moeten gaan ;). Maar waar begin je met bloggen… Toen ikzelf begon met bloggen deed ik eigenlijk maar wat. Ik wist wel dat het belangrijk was, maar pas toen ik me echt ging verdiepen in alles SEO had ik pas door hoe het echt allemaal werkt.
Sowieso is het handig om te werken met een strategie. Zo start ik bijvoorbeeld binnenkort mijn begeleide SEO traject opnieuw. Wat ik dan wil is dat mensen op mijn website komen die op zoek zijn naar:
- Alles omtrent SEO
- Vindbaarheid
- Passief inkomen
- Hoger in Google komen
- etc etc etc
Ik ga dus al mijn blogs schrijven over deze onderwerpen. Vaak als je één keer gaat brainstormen komen er meteen meerdere opties voor nieuwe blogs naar boven. Sla deze ergens op*! Weer even terug naar mijn blogs rondom bloggen 😉 Ik kan er voor kiezen mijn blogs eerst te leiden naar een gratis weggever, zodat de bezoekers in mijn sales funnel komen. Maar ik kan ook rechtstreeks al mijn blogs leiden naar het SEO traject. Het is een kwestie van uitproberen wat er voor mij en mijn doelgroep werkt. Ik kan er ook altijd nog voor kiezen om de ene blog door te linken naar mijn cursus en de andere blog naar mijn gratis weggever.
Zoekwoorden onderzoek
Enfin, ik heb intussen onderwerpen voor een nieuwe blog. En dan? Hoe ga ik dan mijn blog zo schrijven dat hij ook daadwerkelijk gevonden kan worden? Daarvoor ga ik zoekwoorden onderzoek doen. Alles wat er in Google gebeurt wordt gemeten en vastgelegd en is ook nog eens inzichtelijk. Stel.. mijn volgende blog gaat over:
5 tips voor het vindbaar maken van je website
Dan wil ik weten… op welke vragen van mijn doelgroep geef ik antwoord? Het eerste wat nu in mij opkomt is:
Hoe kom ik hoger in Google?
Hoe word ik gevonden in Google?
Mijn website hoger krijgen in Google
Klanten bereiken via Google
Klanten bereiken met mijn website
Hoe krijg ik bezoekers op mijn website?
Nou ik kan zo nog een hele tijd doorgaan, maar dit is zo even het eerste rijtje met vragen en zoektermen die in me opkwamen. Wat ik dan als eerste altijd doe is deze zoektermen in Google invullen. Google geeft namelijk op tussen de zoekresultaten ook altijd wat mooie suggesties bij het kopje “Meer om te vragen” en “Gerelateerde zoekopdrachten”. Deze noteer ik naast de vragen en zoektermen die ik zelf had bedacht en met dit lijstje ga ik vervolgens zoekwoorden onderzoek doen.
Kleine tip met grootse resultaten
Een kleine tip van mij… als jij zoekwoorden onderzoek gaat doen dan lijkt het misschien aantrekkelijk om de zoekwoorden of termen met het hoogste zoekvolume te kiezen. Daar wordt tenslotte veel op gezocht toch? Maar… daar wordt vaak ook het meeste op geschreven. En dat betekent dat het heel lastig wordt om te scoren. Kies jij een zoekterm waar “maar” 120 keer per maand op gezocht wordt, maar sta je alle 120 keer wel bovenaan dan is de kans veel en veel groter dat er tenminste 1 van die 120 mensen doorklikt naar je site, dan wanneer er 2.000 of 10.000 keer op gezocht wordt, maar jouw blog belandt op pagina 4 (of verder.)
De tip dus: ga voor lagere zoekvolumes met hogere kans op score!
Schrijven maar!
Als ik mijn onderwerp heb en mijn zoekwoorden onderzoek heb gedaan dan begin ik met schrijven. Ik hou altijd een paar punten aan die ik hoe dan ook wil benoemen in mijn blog en daarmee maak ik een soort framework. Als ik die één keer heb dan rolt de tekst er vaak zo uit.
Als het om je blog en om SEO gaat dan is 1 ding het allerbelangrijkste. Ik noemde het eerder al een keer, maar het is voor jezelf en voor Google het allerbelangrijkste dat je schrijft voor je doelgroep/je bezoeker. Het moet waardevolle informatie zijn, je moet de lezer van je blog écht iets bieden om er resultaten mee te kunnen behalen. Onthou dat dus altijd als je aan het schrijven bent 😉
Nog eentje om het af te leren
Wil je nou meer weten over mijn SEO aanbod? Kijk dan zeker even op de homepage van mijn website! Hier kun je alles vinden over de verschillende cursussen en het begeleide SEO traject uit mijn voorbeeld, die bestaat namelijk echt! En heb je vragen? Neem dan zeker contact met me op. Vink leuk en ik help je graag!
Xo Mady