Waarom “moet” je als bedrijf bloggen?
Hoi! Hier blog cheerleader NO 1! Als je vaker van mij een blog gelezen hebt of me volgt op Instagram dan weet je misschien intussen dat ik het wel vaker over bloggen heb. Ik heb een soort missie ontwikkeld om iedere vrouwelijke ondernemer aan het bloggen te krijgen. Maar waarom moet je als bedrijf bloggen? Wat zijn hier nou de voordelen van voor jouw onderneming? Ik kan me voorstellen dat je de waarde er niet van inziet. Maarja zoals ik al zei.. ik heb een missie en daarom ga ik je in deze blog uitleggen waarom jij zou moeten starten met bloggen voor je bedrijf, vandaag nog!
De grote vraag: Waarom zou iedere ondernemer moeten bloggen?
Ik kan hier echt een tal van redenen benoemen waarom ik zo’n groot fan ben van bloggen. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom je er als ondernemer slim aan doet. Je kent de Know-Like-Trust fases in het aankoopproces misschien wel? Dit zijn 3 fases in de klantreis waar je rekening mee moet houden op (online) marketing en sales gebied. Bloggen kun je inzetten in alle 3 de fases van de klantreis. Je kunt mensen kennis met je laten maken, je kunt ermee zorgen dat ze je aardig vinden (of juist niet) en je kunt ervoor zorgen dat ze je vertrouwen. Voor alles geldt wel… mits je waarde biedt! Content marketing wordt steeds belangrijker, mensen zijn op zoek naar oprechte informatie.
Dat gezegd hebbende.. bloggen is DE manier om je website in de spotlight te zetten. Ik ben zelf echt gek op alles wat met SEO te maken heeft. Het volledig uitpluizen van mijn eigen website op verbeterpunten, de analyses en het zien dat ik dagelijks meer bezoekers naar mijn site krijg…. daar krijg ik echt een kick van. Ik weet dat maar weinig mensen deze fascinatie voor SEO begrijpen, maar als jij letterlijk iedere dag het bezoekersaantal naar je website ziet stijgen dan kun je je er misschien wel wat bij voorstellen ;).
Zichtbaarheid, geloofwaardigheid & autoriteit
Een kort antwoord op de vraag waarom iedere ondernemer zou moeten bloggen is voor deze 3 punten: Zichtbaarheid, geloofwaardigheid en autoriteit.
Alles hangt met elkaar samen. Het schrijven van je blog en het gebruiken van goede zoekwoorden verhoogd je zichtbaarheid (als in… letterlijk in Google). Daarnaast… mensen vinden het fijn om te weten hoeveel kennis jij in pacht hebt. Wat weet je nou eigenlijk van hetgeen je aanbiedt of verkoopt? En tot slot.. Wanneer je antwoorden biedt op de vragen van je doelgroep en dit antwoord bevalt, dan zullen bezoekers bij je terugkomen. Dan wordt jij de “go to” op het moment dat ze zelf met een vraag zitten of verwijzen zelfs anderen naar je door.
Voordelen van bloggen voor je onderneming
Bloggen voor je bizz heeft veel voordelen. Zo vergroot je je naamsbekendheid en de autoriteit in jouw branche. Ook is bloggen een hele goede manier om meer verkeer naar je website te genereren. Dit start al vanaf blog 1. Als je je statistieken goed bijhoudt dan zul je merken dat na het schrijven van je eerste blog er al een toename in bezoekers te zien is. Dat is wat het voor mij zo leuk maakt! Daar krijg ik dus echt een kick van. Het zorgt ervoor dat ik eigenlijk dezelfde dag meteen nog een blog wil schrijven. Doek natuurlijk niet, maar de wil is er!
Ook je geloofwaardigheid gaat omhoog als jij veel te delen hebt over jouw passie. En geloofwaardigheid zorgt weer voor vertrouwen en vertrouwen… dat is de laatste fase in de klantreis waarna mensen sneller overgaan tot aankoop. Alles bij elkaar lijkt mij reden genoeg, maarja.. ik ben niet helemaal objectief natuurlijk ;).
Mijn idolen
Grote namen bloggen ook. Nou ja, ze zullen het intussen niet meer zelf doen waarschijnlijk. Maar grote bedrijven hebben ook blogs ingezet en doen dit nog steeds om relevant te blijven, om trends en wijzigingen in hun branche ook te delen of misschien zelfs voor te zijn.. Als ik in mijn eigen sector kijk dan denk ik meteen aan Frankwatching, de IMU, en meer op webdesign gebied Webbouwen aan de Keukentafel. Dit zijn 3 bedrijven die ik zelf zo nu en dan ook even in de gaten hou om te kijken wat zij allemaal doen, waar ze over schrijven en waar ze mee bezig zijn.
Nog een grappig feitje hierbij.. Alle 3 de bedrijven zijn mijn idolen. Ik wil worden wie zij zijn.. in een combinatie dan. Veel internet marketing én veel websites bouwen. Maar.. en hier komt het: Ik volg ze niet op Instagram of een ander Sociaal platform. Ik wil namelijk alleen wanneer ik ga er voor ga zitten informatie zien van mijn grote voorbeelden. Ik wil niet dat hun successen om mijn oren gegooid worden als ik alleen even domweg wil scrollen op Instagram bijvoorbeeld. Een tijdje kreeg ik veel likes op mijn story’s van één van de heren van de IMU, maar ik ben heel bewust toch weggebleven van zijn profiel.
Dat was even een sidenote.. terug naar het bloggen 😉
Grote namen bloggen ook
Zoals ik al aangaf bloggen de grote bedrijven ook. Nu heb ik wat voorbeelden uit de internetmarketing hoek gegeven, ik ga nu een naam noemen uit een heel andere categorie die je wellicht eerder zult herkennen.
My Jewellery blogt ook! Ik kies bewust dit bedrijf, dit fascinerende bedrijf. Oke Sharon Hilgers, de oprichtster van My Jewellery is ook wel een beetje een icoon als je het mij vraagt. Begonnen met sieraden maken. Gewoon zelf. In 2011 startte ze daarmee haar bedrijf en nu, 13 jaar later, moet je kijken wat een mega bedrijf dit is geworden. Je kunt er terecht voor alles op fashion gebied, het gaat allemaal veel verder dan alleen nog handgemaakte sieraden. Het bedrijf heeft intussen honderden medewerkers. Gestart op een zolderkamer, uitgelopen tot een imperium. En ook dit bedrijf heeft een actieve blog!
Vet logisch, dat een bedrijf zo groot als My Jewellery ook nog steeds blogt.. met een bedrijf als deze kun je mooi inspelen op allerlei events zoals moederdag, vaderdag, kerst, dag van de leraar, einde schooljaar en noem het allemaal maar op. Daar kun je super slimme blog strategie omheen bouwen zodat je alle zoekers op: “Origineel moederdagcadeau”, “persoonlijk kerstcadeau” etc etc etc kunt opvangen in Google. De autoriteit heeft ze al, maar die wil je wel behouden.
Bloggen en SEO
DE combinatie natuurlijk ;). Want die blog, die mooie blog die jij schrijft… die moet wel gevonden kunnen worden. Google heeft daar wat dingen voor nodig om te kunnen snappen waar je over schrijft. Zo heb je bijvoorbeeld wat zoekwoorden nodig. Dit is je focus. Deze zoekwoorden ga je onderzoeken, niet raden, maar echt onderzoeken. Ik schreef hier al vaker een blog over, maar ik kan het ook niet vaak genoeg benadrukken. Weet wie je doelgroep is (onderzoek) en waar zijn of haar verlangens liggen (onderzoek) en weet hoe hij of zij deze verlangens gebruikt in zoektermen in Google (onderzoek). Hoe meer jij letterlijk antwoord geeft op de vraag van jouw doelgroep, hoe groter de kans dat je gaat scoren.
Daarnaast is het belangrijk dat je kiest voor zoekwoorden met een lekker zoekvolume (gewoon lekker, niet te hoog) en lage competitie. Het is nog altijd beter om 20 keer per maand op de eerste plek te staan dan 3.000 keer per maand op pagina 5. Onthou dit goed voor jezelf. Zeker als je begint met bloggen, maak de uitdaging niet te groot.
Consistentie is belangrijk
Het is belangrijk dat als je begint met bloggen je dit ook consistent blijft doen. Sowieso is Google fan van verse content. Google wil niet het risico lopen om achterhaalde informatie te delen en zijn dus heel blij als jij regelmatig nieuwe content deelt. Daarnaast kun jij in deze blog ook de relevantie van andere pagina’s binnen je website voor Google bepalen. Die ligt ik even toe:
Stel jij hebt een jaar geleden een blog geschreven. De inhoud van deze blog is niet tijdsgebonden en is tevens niet verouderd. De blog is dus nog relevant, maar dit is voor Google niet duidelijk. Als er geen recente verwijzingen naar het artikel zijn dan weet Google niet dat dit artikel nog heel waardevol voor jou en voor je doelgroep is. Wanneer jij een nieuwe blog schrijft en verwijst naar dit artikel (met interne link) dan weet Google dat dit artikel nog steeds in de zoekresultaten getoond kan worden. Met 1 kleine handeling hou je dus je content in de race.
Daarnaast is het voor jezelf en je bedrijf heel handig om regelmatig te bloggen. Je kunt namelijk in iedere blog gebruik maken van andere zoekwoorden. Dit heet ook wel Keyword Targeting en het zorgt ervoor dat jij op meerdere zoektermen en zoekwoorden gevonden kunt worden in Google.
Als klap op de vuurpijl zorgt het regelmatig posten van nieuwe content voor autoriteit en verhoog je ook nog eens de kans op zogeheten backlinks. Dit zijn links vanaf andere websites naar die van jou toe.
Zakelijk bloggen voor de betrokkenheid van je doelgroep
Met bloggen kun je veel interactie met je doelgroep opwekken. Ik heb het dan niet alleen over reacties op je blog zelf, maar misschien zelfs meer nog de interactie die volgt uit jouw eigen deelacties. Een blog is bijvoorbeeld zo in een nieuwsbrief te gieten, maar je kunt hem ook heel makkelijk (in delen) delen op je Social media kanalen. Of denk eens aan LinkedIn.. hier kun je de link naar je blog gewoon delen met een korte introductie om interactie uit te lokken. Maak je er een kort introductiefilmpje of tutorial bij dan kun je deze ook weer via YouTube of TikTok delen om mensen naar je blog te krijgen. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Je blog als lead generator
At last… maar zeker niet het minste belangrijk: de lead generator! Heb jij een goede weggever? Dan is je blog de ultieme lead generator. Weet je waarom? Je kunt diverse onderwerpen om je weggever heen schrijven. Alles wat van toepassing is en aansluit bij het onderwerp van jouw weggever is een onderwerp om over te schrijven. Je kunt de bezoekers van je blog in je blog het inschrijfformulier al laten invullen en daarnaast link je ze ook nog door naar je landingspagina voor je weggever. Dit kun je met iedere blog over dit onderwerp weer opnieuw doen. Wat er dan gebeurt is a. (Een deel van) je bezoekers zullen doorklikken naar je landingspagina, een deel van je bezoekers zullen niks doen en een deel van je bezoekers zullen in je blog zelf al hun naam en e-mailadres achterlaten. Maar daarnaast, en dit is b., ziet Google deze interne links ook. En Google linkt alle onderwerpen van die blogs samen aan jouw landingspagina! Je hebt namelijk nu zelf aangegeven dat jouw landingspagina voor je weggever de place to be is als het gaat over deze onderwerpen. Handig toch?
En nu… starten met die hap!
Begint het je te duizelen allemaal? Ik snap je! Het was veel inhoud hè… Maar snap je nu wel waarom ik er zo’n fan van ben? Bloggen voor je bedrijf? Denk jij nu eigenlijk meteen: “Waar start ik?!!” Dan is mijn Findability Kickstart Challenge perfect voor jou. Je krijgt dan namelijk gedurende 5 dagen een tutorial in je inbox, waarna je precies weet hoe jij vanaf NU effectieve blogs gaat schrijven voor je bedrijf! Meer weten? Klik dan op deze link!
Heb je nog vragen of wil je meer weten over dit onderwerp? Laat het me dan ook zeker weten. Vink leuk en help je graag!
Xo Mady
Ps. Nog een extra tip. Blok gewoon iedere week/2 weken/maand wat tijd in je agenda om een blog te schrijven. Ik doe dit 2x per week, maar snap ook dat niet iedereen zoveel tijd er in wil steken (al is het het wel waard trouwens!) Maar je kunt ook creatief zijn: Ik heb deze blog geschreven tijdens de zwemles van mijn dochter.. hoe bedoel je je tijd nuttig besteden? 😉