Bloggen als zakenvrouw – Stap-voor-stap handleiding

Ben jij van plan om het te maken als zakenvrouw? Een echte business babe? Dan heb ik een gouden tip voor je. Start met bloggen! Vanaf dag 1 al het liefst. Als je gaat nadenken over contentcreatie of content marketing dan is bloggen misschien niet het eerste waar je aan denkt. Maar toch wil ik je uitdagen om het wel te doen. Je kunt namelijk ontzettend veel bereiken met een zakelijke blog. Het zorgt organisch verkeer naar je website. En dat is wat je wilt, trust me! Wil jij het verschil maken? Ga dan bloggen voor je bedrijf en zorg dat je impact maakt, vanaf dag 1. In deze blog leg ik je stap-voor-stap uit hoe je dit kunt aanvliegen.

Alles omtrent je blog bijhouden in één overzichtelijk Trello bord? Dat doe je met de Business Blog Booster. De start van jouw Blog database voor gegarandeerd succes 😉

Blog mét een doel en vóór je doelgroep

Dit is eigenlijk het allerbelangrijkste om te onthouden als je zakelijk gaat bloggen. Nou ja, ook als het niet zakelijk is eigenlijk. Maar goed, gewoon onthouden als je gaat bloggen dus. Bedenk een doel voor je blogs en schrijf voor je doelgroep.

Bloggen met een doel

Als je geen doel voor ogen hebt dan is het ook heel lastig deze te bereiken. Dat geldt voor alles he.. met bloggen werkt dat net zo. Je heb een doel nodig. Dit kan zijn dat je puur meer website verkeer wilt, het kan ook zijn dat je leads wilt genereren, dat je mensen wilt wijzen op een lopende actie (denk aan grote acties rond feestdagen bijvoorbeeld) of dat er een lancering aankomt. Het maakt niet uit wat je doel is, als je er maar eentje hebt. Dit maakt het verzinnen van onderwerpen om over te schrijven ook een stuk makkelijk kan ik je vertellen!

Met je doel kun je dan werken aan je strategie. Wat heb je nodig om tot je doel te komen? Hoeveel blogs heb je nodig? Waar leiden ze heen (intern)? Wat ga je doen aan distributie (verspreiden via bijvoorbeeld Social media, je nieuwsbrief etc.)? Een blogstrategie bepalen is niet lastig, het is: goed bedenken wat je doel is en wat je nodig hebt om dat doel te bereiken. En dan misschien wel het allerbelangrijkste: Voor wie?

Schrijf voor je doelgroep

Deze kan ik echt niet vaak genoeg benoemen… schrijf vóór je doelgroep! Je schrijft niet voor SEO, niet voor Google, niet voor jezelf. Je schrijft voor je doelgroep. Je doelgroep is de persoon die je blog gaat lezen en deze persoon is op zoek naar relevante informatie, het antwoord op een vraag of de oplossing voor een probleem. Kom jij met een broodje aap of een hap lucht aan dan zullen de personen die dit te zien krijgen niet blij maken en als zij niet blij zijn dan is Google ook niet blij. Verdiep je in de wensen, verlangens en herkenbare situaties voor je doelgroep en ga daar over schrijven. Bied ze de oplossing waar ze naar verlangen.

Het mooie van bloggen is.. De antwoorden in jouw blog zijn letterlijk de vragen die je doelgroep stelt aan Google.

De zakenvrouw in jou

Jij bent een zakenvrouw, je hebt een bepaalde expertise en daarbij een hele bak vol met vakjargon. Maar jouw doelgroep niet. Die heeft de expertise niet, die heeft de kennis niet en die beheerst het vakjargon niet. Het is soms lastig om het volledig te vermijden, dus als je er niet onderuit komt om toch vakjargon te gebruiken dan is het wel verstandig ook uit te leggen wat het betekent. Je voorkomt hiermee dat de lezers afhaken omdat ze de tekst niet begrijpen.

Kies je onderwerpen

Als je weet wie je doelgroep is en wat je doelen zijn dan kun je je onderwerpen gaan kiezen. Wat sluit allemaal aan bij de vraag van je doelgroep. Wat ik zelf altijd doe is een tijd lang alle informatie verzamelen vanuit mijn doelgroep, reacties op Social media posts, DM gesprekken, reacties op Polls en dergelijke, deze verzamel ik allemaal. Alle ideeën die ik zelf heb voor mijn content sla ik op in een notitie op mijn telefoon en als het tijd is voor een nieuwe contentplanning dan open ik mijn Trellobord. Hierin heb ik een aparte lijst voor contentideeën met een speciale kaart voor brainstorm notities.

Alles wat ik heb verzameld plaats ik in deze kaart. En dan ga ik brainstormen, gewoon een kwartiertje ongeveer. Ik schrijf dan alles op wat ik er nog bij kan bedenken. Na dit kwartier heb ik toch een berg content.. dat is echt niet normaal. Ik zou daar zo een kwartaal of langer mee verder kunnen!

Tijd voor contentcreatie

Na het bepalen van je doel, je doelgroep, je strategie en je onderwerpen is het dan echt tijd om de echte zakenvrouw in jou op te trommelen en te gaan werken aan een stuk kneitergoede content ;). Oke, dat is misschien een beetje beangstigend beschreven. Het is tijd om je blog te gaan schrijven. Ik heb een paar richtlijnen voor je:

  1. Schrijf informatieve blogs, wees niet zuinig met de informatie die je deelt.
  2. Zorg voor kwalitatieve content
  3. Inspireer!
  4. Zorg dat de onderwerpen waar je over schrijft relevant zijn voor je doelgroep

Daarnaast is het belangrijk dat je zoekwoorden onderzoek doet. Dat je dus letterlijk weet welke woorden er gebruikt worden door jouw doelgroep in Google. En dan is het zaak dat jij je blog optimaliseert met deze zoekwoorden. Dit zoekwoorden onderzoek doe je voordat je gaat schrijven, want op die manier kun je de gekozen zoekwoorden op een natuurlijke manier meenemen in je tekst. Ik raad het je ook echt af om die zoekwoorden zomaar ergens in je tekst te proppen. Dat leest niet lekker en dan raak je je bezoekers snel kwijt.

Blog recycling

Ik noem het delen van je blog via andere platforms altijd recycling. Je gebruikt dezelfde content nog een keer, alleen op een andere manier. Dit is niet een algemene term, vaak wordt er gesproken van bijvoorbeeld distributie. Maakt verder niet uit, het idee erachter is dat je je content gaat verspreiden via bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Hoe makkelijk is dat? Een kwestie van copy-paste en je hebt een nieuwe nieuwsbrief. Copy-paste kun je ook doen (in delen) in een post op Social media. En maak je er een kort introductiefilmpje of tutorial bij dan kun je ook TikTok en YouTube gebruiken voor het verspreiden van je content en het aantrekken van verkeer naar je blog.

Analyseer je blog resultaten

Dit is een onderdeel waar maar weinig mensen heel blij van worden. Ik kan het me enigszins voorstellen, maar.. dat neemt niet weg dat het wel noodzakelijk is. Zonder een 0-meting en statistieken tussentijd en aan het einde van je strategie weet je ook niet wat de resultaten zijn. Waar het goed gaat en waar het minder goed gaat. Je kunt hier alleen maar achter komen door de toename van bezoekers naar je site te meten, door het aantal geworven leads of het aantal aankopen vanuit je blog te meten. Passen ze binnen je doel? Halen ze je doel?

Ik maak zelf gebruik van de Google Site kit. Dit is een WordPress plugin waaruit ik alle informatie uit zowel Google Analytics als Google Search Console kan meten. Website impressies, website bezoeken, hoeveel kliks, welke zoektermen werken.. alles in een mooi overzicht op mijn website zelf.

Heb je geen WordPress website dan kun je bij G4A (Google Analytics) een account aanmaken met je G-mail mailadres. Hetzelfde geldt voor Google Search Console.

Meer leren over bloggen voor je bizz en zeker weten dat jij effectieve blogs gaat schrijven? Bekijk dan eens de Findability Kickstart. Hiermee krijg jij gedurende 5 dagen een tutorial in je inbox waarna jij zelf weet hoe jij je volgende blog effectief schrijft!

Zakenvrouw en zakelijk blogger?

Ben jij die Bloggende zakenvrouw die een succes gaat maken van haar website? Laat het me weten! Lijkt me leuk om te horen of je geïnspireerd bent geraakt. Heb je nog vragen? Laat dat me ook zeker weten! Vink leuk en help je graag.

Xo Mady