Mijn verrassende tip voor bedrijfsgroei: Bloggen

Bereik zakelijke groei door middel van contentcreatie

Om in deze tijd in een wereld waarin online zichtbaarheid cruciaal is voor je onderneming op te vallen en mee te komen met de grote bedrijven is het verstandig om bloggen mee te nemen in je content marketing plan (als je deze al hebt). Je kunt met bloggen namelijk super veel bereiken voor je website. Het is niet voor niks dat grote namen ook nog steeds bloggen. Het is een hele goede manier om organisch mensen naar je website te krijgen. Maar dat is niet het enige. In deze blog leg ik je uit hoe bloggen jou gaat helpen bij de groei van jouw bedrijf.

Bloggen gaat verder dan het delen van je mening

Introductie

Bloggen gaat veel en veel verder dan alleen simpelweg het delen van je mening. Je kunt met een goede blog strategie je doelgroep bereiken. En met kwalitatieve content informeer je ze, je geeft antwoorden op vragen die zij letterlijk stellen in Google. Je kunt er interactie mee “uitlokken” en een band opbouwen met je publiek. Daarnaast is je blog een ultieme kans om je te onderscheiden van de massa. Je kunt andere invalshoeken uitlichten en je kennis delen om een expert status aan te nemen.

De voordelen van zakelijk bloggen op een rijtje

Stap 1: Begrijp de voordelen van bloggen voor je bedrijf

Wil je een succes maken van je zakelijke blog, dus is je doel echt dat het bloggen gaat zorgen voor bedrijfsgroei, dan zul je wel in moeten zien wat de voordelen precies voor je zijn. Je moet het gaan voelen, zoals ik dat voel ;). Ik zet wat voordelen op een rijtje:

  • Door te bloggen en door het delen van kwalitatieve content werk aan je autoriteit binnen je eigen vakgebied. Je zorgt voor geloofwaardigheid, wat weer zorgt voor vertrouwen.
  • Als je die autoriteit 1 keer bereikt dan vergroot je ook dan kans dat mensen jouw artikelen gaan aanbevelen of dat zij zelf gaan doorlinken naar jouw artikel. Dit verhoogt je autoriteit in Google en dit is weer goed voor je vindbaarheid.
  • Blogs zijn ook nog eens uitermate geschikt voor het verbeteren van je SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie. In iedere blog kunnen je nieuwe zoektermen kwijt waarop jouw doelgroep ook daadwerkelijk zoekt in Google.
  • Naast het gebruiken van je zoekwoorden is iedere blog ook een nieuwe ingang naar je website.
  • En wist je dat je met 1 blog zo weer content hebt voor 3,4 misschien wel 5 andere platforms? Je kunt je blog zo in een nieuwsbrief gieten, maar ook in delen delen via Social media, met een begeleidende turotial of introductie kun je zelfs via TikTok en YouTube verder delen…

Koppie koppie toch?

Zie jij het bloggen wel zitten? En wil je het meteen goed aanpakken? Dan is deze blog challenge voor jou! In 5 dagen, met 5 tutorials in je inbox geef ik je alle ins en outs voor het schrijven van een effectieve blogpost!

Met welke reden ga je bloggen?

Stap 2: Bepaal je doelstellingen

Om succesvol te bloggen is het belangrijk om helder te hebben waar je het voor doet. Wat wil jij bereiken met de blogs voor je bedrijf? Wil je leads genereren, je omzet verhogen, ga je een nieuw aanbod lanceren? Heb je één keer een doel voor ogen dan maakt dat het bereiken daarvan ook een stuk makkelijker.

Ik zal je kort meenemen in mijn blog strategie van dit moment.. Het is een test, maar zo werkt alles SEO.. werkt het wat je doet of moet je bijschaven? Dat even terzijde.. ik heb zelf een nieuw aanbod. En ik wil dat de verkoop van dit aanbod zo snel mogelijk via mijn website gaat verlopen, want ik ben zelf een beetje Instagram moe.. door een weekje niet op Social media te hebben gezet bedacht ik me… dit bevalt me wel. Niet die constante afleiding van Instagram en de drang om te kijken of ik al reacties of likes heb. Of er iemand reageert op mijn sales story’s.. het maakt onzeker, nieuwsgierig en soms ook diep teleurgesteld.

Dus ik dacht bij mezelf, dat gaan we anders doen. Die verkoop moet via mijn website verlopen. Maar hoe ga ik dit realiseren? Ik ga nu dus uittesten of dit me gaat lukken door middel van bloggen! De komende 12 weken blog ik twee keer per week, met als doel om binnen die 12 weken de eerste sales al binnen te krijgen, via mijn website.

Dit doel voor mijn blog strategie is onwijs SMART gemaakt. En dat zonder na te denken:

Specifiek: Er is geen twijfel mogelijk wat het doel is en hoe ik dit ga uitvoeren
Meetbaar: Ik zit bovenop de statistieken en ik kan dus meten of ik mijn doel heb behaald
Acceptabel: Dit is een acceptabel doel, 1 verkoop MOET sowieso lukken.. en het zou leuk zijn als het er nog meer worden natuurlijk
Realistisch: Binnen de doelstellingen van mijn bedrijf is dit een realistisch doel
Tijdsgebonden: 3 maanden geef ik mezelf voor deze test strategie

Wie gaat jouw blog lezen?

Stap 3: Ken je doelgroep

Dit is er eentje die heb je zeker vaker gehoord. Ken je doelgroep. Maar het is en blijft waar dat als je niet weet voor wie je schrijft en je dus tegen iedereen kletst dat niemand zich aangesproken voelt. Ken je doelgroep dus op je duimpje. Weet waar ze mee zitten, welk probleem jij kunt oplossen, zorg voor herkenning en… zorg dat je weet welke zoekwoorden zij gebruiken in Google. Pas als je daar een duidelijk beeld van hebt dan heb je een slagingskans in Google!

Zorg voor kwaliteit

Stap 4: Creëer waardevolle content voor je blog

Dit is zo ontzettend voor de hand liggend.. voor de meeste mensen dan. Maar het is belangrijk dat je nuttige informatie deelt. Dat je niet zorgt voor clickbait (een lekker pakkende titel) en vervolgens niet nakomt wat je belooft. Daarmee verlies je je geloofwaardigheid.

Daartegenover staat dat wanneer jij wel nuttige informatie deelt en de lezers (je doelgroep) heeft hier ook echt iets aan, dan bouw je een band met je lezers op. Je verdient geloofwaardigheid, wat zorgt voor vertrouwen. En als er iets belangrijk is in het aankoopproces van je doelgroep dan is dat vertrouwen.

Laat je blog naar voren komen in Google

Stap 5: Optimaliseer je blog voor SEO

Allemaal leuk om een mooie en interessant verhaal te schrijven natuurlijk.. maar het is wel zo leuk als er ook iemand is die het leest. Ja toch? Het is dus noodzaak dat je blog geoptimaliseerd is voor Google. Dit doe je op verschillende plekken in je tekst en op de pagina:

  1. Je kopteksten (niet allemaal, maar maak een goede verdeling!)
  2. Je inhoud (let er op dat je gewoon schrijft zoals je altijd zou schrijven en niet krampachtig je zoekwoorden er tussen gaat proppen)
  3. De alt-tekst van je afbeeldingen
  4. De slug van je blog (het deel wat achter www.jewebsite.nl/ komt te staan)
  5. De metabeschrijving en titel

Als jij voor ogen houdt dat je schrijft voor je lezer (je doelgroep dus) en je optimaliseert de technische aspecten dan kan het bijna niet mis gaan!

Laat het niet sukkelen, maar zeg het voort

Stap 6: Deel je blog op andere platformen

Je doet er slim aan je blog een zetje te geven. Je kunt hem bijvoorbeeld heel makkelijk in zn geheel op LinkedIn delen. Maar je kunt hem ook (in delen) in een nieuwsbrief gieten of op Instagram en Facebook delen. Daarnaast is het vaak ook een mooi onderwerp voor een Podcast en met een korte tutorial of inleiding kun je TikTok en YouTube ook nog gebruiken voor je distributie.

Naast het verspreiden van je blog via diverse kanalen is het altijd slim om je blog een zetje te geven in Google. Als je het namelijk aan Google overlaat om de pagina te indexeren dan kan het een hele poos duren voor je blog überhaupt in Google naar voren komt. Maar als je Google Search Console gebruikt dan is ‘ie vaak binnen een paar dagen al te vinden.

En dan de grote vraag…. werkt het of werkt het niet?

Stap 7: Analyseer de resultaten

Om te weten of het werkt wat je doet en of je hiermee ook je doelen behaalt zul je moeten analyseren. Hiervoor kun je een combinatie gebruiken van Google Analytics en Google Search console. Je kunt hier zien op welke zoektermen je website getoond wordt aan Google gebruikers en of het er ook voor heeft gezorgd dat de bezoekers hebben geklikt. Je kunt zien wat het aantal bezoekers van je website is geweest, hoe lang ze gemiddeld op je pagina’s hebben doorgebracht en op welke pagina ze zijn binnen gekomen. Kortom… meten is weten.

Het valt allemaal best mee

Het lijkt nu misschien heel veel werk allemaal. En ja je zult er wel iets aan moeten doen.. maar weet je wat het voordeel is van een blog ten opzichte van bijvoorbeeld een post op Instagram? Over een jaar kunnen mensen nog steeds bij zoekopdrachten in Google op jouw blog terecht komen. Maar hoe vaag het Algoritme van Instagram ook is, 1 ding is zeker.. over een jaar wordt jouw post van vandaag niet meer op de tijdlijn van anderen getoond ;).

Vragen?

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Laat het me zeker weten, vink leuk en ik help je graag!

Xo Mady

Laat een reactie achter