Contentkalender maken voor je blog

Nooit meer raden wat je moet schrijven

Heb jij weleens gehad dat je naar zo’n knipperende cursor zat te kijken op een wit scherm terwijl je jezelf afvroeg “Waar moet ik in hemelsnaam over schrijven?”. Misschien gebeurt het vaker dan je lief is en laat je dus het bloggen maar gewoon achterwege? Mady to the rescue hier! Met één simpele tool is dit probleem voor je opgelost: Een contentkalender. In deze blog lees je alles over het nut van een contentkalender én geef ik je een paar goede tips voor het starten ermee.


Genoeg van die knipperende cursor? Laten we dat probleem samen aanpakken! Investeer in mijn Trello-bord voor slechts 11 euro en laat je nooit meer afschrikken door een leeg scherm. Klik hier om je blogplanning te gaan rocken!
Ps. je kunt hem zo omtoveren tot een Social media- of elke willekeurige andere contentplanner! 😉

Wat is een contentkalender?

Een knaller van een planning voor je blogs

Een contentkalender is een must-have voor iedereen die content maakt. Het is een tool waarin je al je content van tevoren inplant. En het sterke hieraan is dat het je onwijs helpt om consistent te blijven. Ik snap heel erg de neiging om het schrijven achterwege te laten als je niet weet waar je over moet schrijven. Je wilt je tijd niet verspillen aan die knipperende cursor, dus ga je maar iets anders doen. Maar op die manier gaat bloggen je natuurlijk nooit helpen om verder te komen met je website.

De truc is om een goede tool te vinden en aan de hand van je strategie je blogs in deze tool te gaan inplannen. En niet voor 1 of 2 keer vooruit, maar kies een goede periode van een paar maanden, zodat je echt een tijd vooruit kunt.

Waarom zou je een contentkalender maken?

Het belang van consistentie

Consistentie is ontzettend belangrijk voor je website. Je wilt bezoekers aantrekken en bloggen gaat je daar zeker bij helpen. Maar je zult er wel met regelmaat nieuwe content voor “moeten” maken. Als je dit allemaal on the spot gaat doen en dus bedenken, dan komen er al snel allerlei belemmeringen op je pad.

Bedenk je eens hoeveel makkelijker het voor jezelf is als je gewoon voor de komende maand of 2 maanden je planning al hebt klaar staan! Daarnaast.. als het goed is werk je met doelen en een daarbij horende strategie voor je blogs. Dan is het slim om ook na te denken over blogs die bij elkaar aansluiten. Als je hier mee bezig bent, kun je dit het meest efficiënt uitwerken door ook direct alle onderwerpen te bedenken die binnen deze strategie vallen.

Naast consistentie heeft het nog een aantal andere voordelen. Je kunt denken aan:

  • Het geeft je een lange termijn overzicht
  • Makkelijker inspelen op events of seizoensgebonden trends (vb: lancering of black friday)
  • Het helpt je je tijd effectiever te besteden
  • Meer ruimte voor kwaliteit en creativiteit

In het kort: een contentkalender is niet alleen een planningstool, maar ook je extra schop onder je kont. Makkelijk dan dit wordt het namelijk niet 😉


Een contentkalender maken met een doel

Zonder doel geen resultaat

Bloggen zonder doel is de auto in stappen zonder bestemming. Wil je iets bereiken zul je wel moeten bedenken wat. Stel jij wilt meer leads genereren voor je gratis weggever, dan is het zaak dat je daar content voor gaat bedenken, content die aansluit bij dit doel. Het maakt niet uit wat je doel is: Wil je nieuwe leads genereren, je aanwezigheid online vergroten, autoriteit opbouwen of lanceer je een nieuw product? Een contentkalender maken voor je blogs geeft je een navigatiesysteem naar je doel toe. En dat… dat maakt de kans om je doel te bereiken weer stukken groter.

Door je strategie helder te hebben en dit concreet te maken met daadwerkelijke onderwerpen voor je blogs ben je al een heel eind. Plak er nog een datum aan vast en je hebt eigenlijk je contentkalender al klaar.

Met welke frequentie ga jij bloggen?

Als je je blog doelen hebt gesteld en je hebt hier omheen een strategie bedacht dan is het tijd om na te denken over de frequentie waarmee je wilt gaan bloggen. Wat is een realistische hoeveelheid blogs bij de doelen je voor jezelf hebt gezet? En binnen welke termijn wil je die doelen behalen?

Het is altijd slim om er rekening mee te houden dat Google ook even tijd nodig heeft om jouw nieuwe content op te merken. Dus zet jij je doelen op scherp? Of ga je voor een realistisch doel met realistische hoeveelheid blogs? Bedenk dit van tevoren goed voor jezelf, dat maakt het ook makkelijker om deze belofte met jezelf na te komen.

Een contentkalender maken met Trello

I love Trello, laten we dat even voorop stellen. Ik ben echt gek op Trello en hoeveel makkelijker deze tool mijn leven maakt. Maar Trello leent zich er dus ook heel goed voor om er een contentkalender in te maken. Sterker nog, mijn hele blog strategie hou ik bij in Trello. Ik hou mijn zoekwoorden onderzoek er in bij, al mijn content ideeën, waar ik mijn blogs ga doordelen én dus ook mijn contentkalender.

En ik dacht… dit Trellobord is zo ontzettend handig en bespaart me zoveel tijd.. dit kan ik delen! En daarom heb ik er een sjabloon van gemaakt. Deze kun je al aanschaffen voor slechts 11,-. Kopieer hem naar je eigen Trello workspace en je kunt direct starten met je eigen strategie. Beter goed gejat dan slecht bedacht toch?

Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen over jouw blog contentkalender en hoe je deze moet maken? Laat het me zeker weten! Vink leuk en ik help je graag.

Xo Mady