Blog schrijven: 5 onmisbare tips voor succes

Zodat je klanten jou vinden.. in de zoekmachines

Je kinderen/je man/vrouw of hond zijn de deur uit. Je zet alles helemaal klaar, je start je computer op, zet een lekker kopje koffie of thee naast je computer, zet een zacht achtergrond muziekje aan, raam op een kiertje.. alles klopt. Je gaat achter je computer zitten, want: Je gaat een blog schrijven! Als je eenmaal zit kijk je nog eens om je heen en denk je… “Ik weet helemaal niet hoe!” Herken je de situatie? Dan ben je op de juiste plek! I’ve got you babe. In deze blog geef ik je 5 stappen voor het schrijven van een blog, zodat jij daarna meteen die eerste blog meteen kunt schrijven.

Meer begeleiding nodig dan alleen deze blog? Bekijk dan deze pagina eens!

1. Kies een onderwerp om over te schrijven

Je blog schrijven met een doel

Op zich is het wel handig om te weten waarover je wilt gaan schrijven. Om tot een goed onderwerp te kunnen komen is het slim om eerst eens te bedenken wat je wilt bereiken met je blog. Wat is je doel? Schrijf je omdat je leads wilt genereren? Nieuw aanbod wilt lanceren? Of misschien komt er een goede actie aan waar je de aandacht op wilt vestigen. Wat je reden ook is, zorg dat je er 1 hebt. Dat maakt het bedenken van een onderwerp voor je blog ook meteen een stuk makkelijker. Belicht het gekozen onderwerp vanuit een nieuwe invalshoek of met een heel eigen stem en je zit gebakken.

Als je je doel hebt dan kun je om dat doel heen allemaal onderwerpen bedenken om over te schrijven. Stel je wilt leads genereren, hier gebruik je een e-book voor en dit e-book gaat over het maken van een contentkalender voor Social media. Dan kun je schrijven over: Het belang van consistent aanwezig zijn op Social media, Waarom Social media gebruiken voor je bedrijf, 5 tips voor groei op Social media.. enzovoort, enzovoort. Zoals je ziet.. als je doel 1 keer helder is kun je hier mooi omheen gaan schrijven.

2. Zorg voor goede structuur

Je blog logisch en leesbaar schrijven

Je blog schrijven als een lange lap tekst gaat je niks brengen. Bij het zien van zo’n lap alleen al haken je bezoekers af. Dan kan je nog zo goed schrijven, echt staaltje kneiter goed, volledig gericht op je doelgroep, vol met goede zoekwoorden.. het maakt geen drol uit als niemand het leest. Er mag wat gebeuren… de aandachtspanne van de mens in deze tijd van fulltime afleiding is nou eenmaal heel laag, je doet er dus goed aan je tekst op te breken in behapbare stukjes tekst. Zo heb ik nog wat tips voor het leesbaar maken van je tekst:

  • Gebruik koppen (en eventueel subkoppen)
  • Wissel af met kleur
  • Maak gebruik van visuele ondersteuning (klikt mooi he, ik bedoel gewoon dat je best hier en daar een afbeelding in je blog mag zetten)
  • Maak gebruik van opsommingen, net zoals deze
  • Zorg voor een logische indeling

3. Schrijf boeiende content

Je blog schrijven met inhoud

Wil je je bezoekers zo lang mogelijk op je website houden dan heb je daar wel wat voor nodig. Boeiende content! Het is belangrijk dat je actief schrijft, een antwoord geeft op de vraag van je doelgroep en geen broodje aap verkoopt en dat je wegblijft van de afstand die vaak gecreëerd wordt op het moment dat er geschreven wordt. Ik doe het zelf vaak als volgt: Ik maak een goede contentplanning die past bij mijn doelen voor het bloggen. Ik onderzoek met welke vragen mijn doelgroep zit en welke daarvan binnen mijn planning vallen. Aan de hand daarvan doe ik zoekwoordenonderzoek. Vervolgens maak ik een framework voor mezelf. Welke koppen (en alinea’s) ga ik in deze blog behandelen? Welke subkoppen passen daarbij? Deze schrijf ik allemaal al in mijn blog.

Als ik dat allemaal gedaan heb dan volgt er iets heel belangrijks….


Ik denk van te voren niet na over de tekst. Daarmee zet je je tekst namelijk in scène en creëer je een (onbedoelde) afstand. Ik schrijf over wat ik weet en ik schrijf zoals ik praat, on the spot zullen we maar zeggen. Sinds ik dit doe krijg ik keer op keer te horen dat ik leuk schrijf.

Oke, soms heb je even wat ondersteunende bronnen nodig of wil je iets controleren op juistheid of volledigheid. Uiteraard doe ik dit ook gewoon. Maar wat ik het belangrijkste vind is dat de tekst natuurlijk mijn vingers uit komt. Zo blijf ik bij mezelf en kan ik écht mijn doelgroep aanspreken.

4. Optimaliseer op SEO

Je blog schrijven met zoekwoorden

Niet geheel onbelangrijk.. het vindbaar maken van die kneiter goede blog! En daarvoor doe je zoekwoordenonderzoek. Nou ja… dat is misschien al een stap te ver… eerst komt het doelgroeponderzoek. Maar als het goed is heb je die al lang en breed gedaan voor je met je aanbod aan de slag ging (daar ga ik nu even vanuit…;)) Dus, terug naar het zoekwoordenonderzoek.. Hoe beschrijft jouw doelgroep het door jou gekozen onderwerp in Google? Hoe zoekt hij of zij hier naar? Dit kun je onderzoeken in tools zoals Ubersuggest of Semrush. De gekozen woorden of termen gebruik je vervolgens weer in je tekst. Belangrijk om te onthouden is dat je niet voor SEO schrijft, maar voor je doelgroep, je bezoekers. Je moet er dus voor zorgen dat je de zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst gebruikt.

5. Promoot je blog

Je blog in de spotlight

En dan…. is die blog af, je bent super enthousiast… en dan? Nou dan doe je er slim aan om dit ook te delen met de wereld! Of misschien om te beginnen je volgers op Social media, maar ook LinkedIn. Film jij graag? Maak dan een leuke inleiding voor YouTube of TikTok. Hou je meer van Podcasten? Maak er dan een leuke Podcast bij.. Gaat dat je allemaal te ver dan kun je (een deel van) je blog altijd nog in een nieuwsbrief gieten.

Als jij deze 5 punten aanhoudt dan ben je echt al goed op weg! Maar duizelt het je nog iets too much naar je zin? Dan is de Findability Kickstart een goede oplossing! Voor slechts 17,- krijg jij 5 dagen lang een tutorial in je inbox. Na deze 5 dagen en 5 tutorials weet jij exáct hoe je een effectieve blog schrijft!

Zet hem op topper! Ik weet dat je het kunt.

Heb je nog vragen? Laat het me zeker weten, vink leuk en help je graag!

Xo Mady