Social media nadelen: 5 onmisbare eye-openers & exclusieve SEO korting voor snelle beslissers

Dagelijks zichtbaar zijn op Instagram.. het is een zich herhalende struggle voor veel ondernemers. De constante druk om reels te maken, stories te delen en vooral veel interactie aan te gaan. Het is slopend, haalt de lol van het ondernemen af en werkt ook nog eens super demotiverend als de gewenste resultaten uitblijven. Ondanks dat blijven business coaches roepen: “Instagram is wat telt, laat je website maar even zitten. Die is niet belangrijk!”

En dan roepen: “Gewoon doen!” (die post plaatsen)

Ja leuk, maar als je er de pest in hebt is ook “gewoon doen” een vervelende opdracht. Ik vraag me dan ook af: Is Instagram echt onmisbaar voor ondernemers?

Ik neem je mee en licht 5 eye-openers toe over Social media, ten opzichte van je website. Laat je verrassen en bepaal vervolgens zelf wat de beste strategie is voor jouw bedrijf. En wie weet… misschien is jouw website wel de sleutel tot succes!

Kom jij voor de exclusieve SEO korting? Grijp dan niet mis! De eerste 7 klanten via deze blog krijgen namelijk de SEO website scan voor slechts 47,-! Klik snel op deze link voor alle ins en outs.

1. Koude leads benaderen op Social media

Mensen op Social media komen daar over het algemeen voor vermaak. Ze zijn niet op zoek naar jou en je aanbod. Dat klinkt misschien een beetje gemeen, maar het is de realiteit. Als ik even vanuit mezelf en mijn aanbod kijk.. Als iemand op zoek is naar een webdesigner dan zoekt zij (mijn klant) in Google, niet op Social media. Ze gaat niet tussen miljoenen willekeurige andere gebruikers op een Social media platform op zoek naar een webdesigner.

En ja, groepen op bijvoorbeeld Facebook worden hiervoor ook gebruikt. Ik zie regelmatig oproepjes van mensen die op zoek zijn naar een webdesigner, maar dit werkt de andere kant op. Hier vraagt de klant en wie het hardste roept onder de post die wint.

Mensen die op zoek gaan in Google, zoeken met een reden. Ze zoeken een webdesigner omdat ze een website willen. Ze zijn warm en koop bereid. Hoe heerlijk als mijn website dan ook gewoon gevonden wordt door deze koopgrage warme lead?

2. Groot Social media nadeel: Je leent het platform

Ik persoonlijk vind het een groot nadeel dat je Social media leent van grote namen als Elon Musk en Mark Zuckerberg. Een rijtje met redenen waarom dit nadelig kan zijn voor je bedrijf:

  • Je hebt niks zelf in de hand
  • Je regelt het algoritme niet, sterker nog je weet niet eens hoe het precies werkt
  • Een storing kun je niet zelf traceren
  • Het platform bepaalt wie jouw content te zien krijgt

Dit is slechts een fractie van de redenen waarom ik liever mijn website gebruik. Die is namelijk van mij. Ik weet van a tot z hoe mijn site in elkaar steekt, op welke zoekwoorden mijn website vindbaar is in Google en op welke manier er dus bezoekers op mijn site komen. Bezoekers die komen voor mijn bedrijf, mijn aanbod en mezelf en niet om te kijken hoe mijn feed eruit ziet…

3. Social media zet je in voor views en likes

Je zet Social media in voor views en likes. Je bent uren aan het ploeteren op je content iedere week, dit is vast herkenbaar… En dit doe je allemaal om views en likes te behalen en na (heel ruim genomen) 2 weken is er niemand meer die je content te zien krijgt (tenzij ze je feed even komen bekijken.) Naast dat niemand je content meer te zien krijgt kopen views en likes je boterham niet.

De content op je website noem ik ook wel forever content. Deze kan over 1 of zelfs 5 jaar nog zijn werk doen in Google. Iedere blog die jij nu schrijft kan dus over 5 jaar nog voor klanten zorgen… ben je dan niet veel efficiënter als je je website zo nu en dan ook eens wat positieve aandacht geeft?

4. Medium Social media nadeel: Het is allemaal tijdelijk

Deze is vrij breed eigenlijk.. Social media is zo tijdelijk, met alles. Het algoritme zoals hij nu is: tijdelijk. Je story’s die je deelt: tijdelijk. De content die je deelt: tijdelijk. Alles is een momentopname. Deel jij een keer wat salespraat in je story’s gaan én je views omlaag én is het maar 24 uur zichtbaar, waardoor die enigszins opgewarmde leads van jou die story’s nou net missen. Dat is ook de reden dat je het hele riedeltje de volgende dag weer zult moeten herhalen. Doodvermoeiend als je het aan mij vraagt.

Je website… komt ie weer: Is forever. Zolang jij je hostingpartij netjes betaalt iedere maand of jaar is jouw website daar. En alles wat daarop staat is beschikbaar voor wie het zien wil. Niks niet iedere dag vanalles “moeten” doen.

5. De Insta afleiding, een gevaar voor je productiviteit?

Wat mij vaak gebeurt en waar jij je vast in zal herkennen… Ik pak mijn telefoon om iets op Instagram te plaatsen of iets op te zoeken. Vervolgens raak ik verstrikt in reels, posts en story’s van mensen die ik volg. Voor ik het weet ben ik een half uur verder, leg ik mijn telefoon weer weg en heb ik nog steeds niet gedaan waarvoor ik op Instagram ging. De Insta afleiding. Het is soms echt funest voor je productiviteit.

Door het inzetten van je website, heb jij die afleiding niet meer. Je hoeft ook niet meer dagelijks zichtbaar te zijn op Social media. Ik zeg niet dat helemaal niks meer op Social media moet doen, maar je kunt het in ieder geval op een veel relaxter manier aanvliegen allemaal. Gewoon, wanneer jij er zin in hebt en anders niet.

Social media nadelen tegenover website voordelen, wie wint?

Als je dit allemaal zo hebt gelezen, geloof je dan dat je veel kunt bereiken met je website? En dat het allemaal veel minder stressvol kan zijn? Dat de Social media nadelen allemaal wegvallen als jij op je eigen voorwaarden de verschillende platforms gaat gebruiken en je verder je website gewoon het werk laat doen en de klanten via Google zo je inbox instromen?

Eerlijk is eerlijk: Verkopen via Social media kan, is zeker niet onmogelijk. Maar als je dit op korte termijn wilt doen dan moet je wel alle marketing trucs uit de kast trekken. Werken met FOMO, leads op de huid zitten in de DM en dagelijks (meerdere keren) actief aanwezig zijn op het platform. Het kost je gewoon ontzettend veel tijd! En je website.. die kan vandaag al je eerste klant binnentrekken terwijl jij al lang en breed wat anders aan het doen bent.

Wil jij de volgende stap zetten en je NU direct website aanpakken? Dan heb ik een leuke deal voor je! De eerste 7 mensen die via deze blog mijn SEO Website scan aanschaffen betalen slechts 47,-!

Heb je nog vragen? Laat het me zeker weten, vink leuk en ik help je graag!

Xo Mady