Ondernemen online – Handige Google tools voor succes
Ondernemen online kan een flinke uitdaging zijn. Platforms zoals je website en Social media kom je niet meer onderuit. Maar hoe maak je van die website nou een succesverhaal? Google heeft een ruim assortiment aan handige tools voor het optimaliseren en het helpen groeien van je bedrijf. In deze blog licht ik een paar handige en onmisbare Google tools voor je uit. Zodat jij het beste kunt halen uit jouw online onderneming..
Wil jij ervoor zorgen dat jouw website direct de eerste pagina in Google betreedt? Ontdek dan mijn Minicursus Zoekwoordenonderzoek: Google PAGE 1 ritual en leer hoe jij binnen NO-TIME die eerste pagina inneemt!
Waarom Google tools essentieel zijn voor het online ondernemen
Als je het ondernemen online serieus neemt dan kom je niet onder diverse Google tools uit. Deze tools bieden je de mogelijkheid om bijna alles te analyseren over jouw leukste klant. De analyses vanuit de Google tools gaan verder dan “alleen maar” SEO. Het begint namelijk al voordat jij aan de slag gaat met de content op je website bij het analyseren van trends. Daarna het gedrag van de zoekers in Google en vervolgens het gedrag van de zoeker die op jouw website heeft geklikt. Binnen je website kun je bijvoorbeeld zien hoe lang je bezoekers blijven hangen, of en waar ze op klikken en hoeveel van zulke belangrijke acties worden uitgevoerd. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of Google heeft er een tool voor.
Kun jij een handig stappenplan gebruiken om je website hoger in Google te krijgen? Lees dan deze blog.
Google Analytics: Inzicht in je bezoekers
Één van de belangrijkste Google tools om inzicht te krijgen in je bezoekers: Google Analytics. Het is misschien wel dé belangrijkste, meest geavanceerde en uitgebreide tool die er überhaupt bestaat. Als je het ondernemen online serieus neemt, dan zorg je ervoor dat jouw website is gekoppeld aan Google Analytics.
Wat je in deze gratis tool kunt zien is onder andere: het gedrag van jouw websitebezoekers. Je kunt zien waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en hoe lang ze op je website blijven. Als het voor jou belangrijk is om te weten welk device deze bezoekers gebruiken, dan kun je zelfs deze informatie opvragen.
Google Academy
Google Analytics gebruiken kan een uitdaging zijn als je niet weet waar je moet kijken. Maar zelfs daarvoor heeft Google weer een tool: De Academy. Zo kun je op deze pagina een korte video bekijken voor het starten met Google Analytics.
Google Search Console: Inzicht in je zoekmachine prestaties
Waar Google Analytics je inzichten geeft over je eigen website en hoe je bezoekers daar doorheen navigeren, geeft Google Search Console inzicht van jouw website in de zoekmachines. Je hoeft niet te gokken of je content wel aanslaat, want Google houdt het allemaal voor je bij. Het ondernemen online wordt je hiermee een stuk makkelijker gemaakt. In Google Search Console kun je onder andere:
- Google een seintje geven dat je nieuwe content hebt geplaatst, zodat deze meteen meegenomen wordt in de zoekresultaten
- Daarna kun je zien hoe deze content rankt in de zoekmachine
- En hoeveel mensen je pagina te zien hebben gekregen
- En misschien nog wel het belangrijkste van alles: Je kunt zien hoeveel mensen er op je pagina hebben geklikt
Google Trends: Inzicht in zoekgedrag
Een vaak onderschatte maar toch waardevolle Google tool voor ondernemen online is Google Trends. Deze tool biedt inzicht in de populariteit van zoekwoorden en zoekopdrachten in de loop van de tijd. Dit is superhandig als je bijvoorbeeld met seizoensgebonden producten of diensten werkt. Waar Google trends je bij helpt:
- Het ontdekken van handige trending zoekwoorden
- Het vinden van seizoensgebonden trends
- Het vergelijken van zoektermen
- Het ontdekken van regionale interesses
- Het vinden van opkomende trends
Google Mijn Bedrijf: Jouw bedrijf in Google
Als je naast het ondernemen online ook lokaal werkt dan is het hebben van een Google Mijn Bedrijf profiel een onmisbare tool. Maar, ook als je niet lokaal werkt biedt Google Mijn Bedrijf veel mogelijkheden voor je bedrijf. Google Mijn Bedrijf is eigenlijk een soort mini-website in de zijbalk van de zoekresultaten van Google. Je kunt in dit profiel onder andere:
- Je openingstijden weergeven
- Linken naar je website en Social media kanalen
- Afbeeldingen plaatsen
- Een miniblog plaatsen
- Een mini webwinkel plaatsen (Lees hier de blog die ik daar eerder over schreef)
- Je klanten reviews laten schrijven
- Je adresgegevens weergeven (deze is belangrijk om lokaal gevonden te worden)
Conclusie
Het gebruik van Google tools is essentieel voor iedereen die zich bezighoudt met ondernemen online. Of je nu je website wilt optimaliseren, beter inzicht wilt krijgen in je bezoekers, je lokale zichtbaarheid wilt vergroten of trends wilt vergelijken, Google heeft de juiste tool voor jou. Door deze tools effectief te gebruiken, kun je je online onderneming laten groeien en succesvoller worden.
Ben jij met deze tools aan de slag en valt er nog veel winst te behalen in de zoekresultaten van Google? Ontdek dan hoe jouw website direct op pagina 1 komt, door gebruik te maken van slimme zoekwoorden! Klik hier en ontdek hoe de Google PAGE 1 ritual jou hierbij helpt.
Heb je nog vragen?
Laat het me dan zeker weten! Vink leuk en ik help je graag verder.
Liefs,
Mady