Meer klanten bereiken met SEO, hoe pak je het aan?

Je hebt een tof idee, een product of dienst. En eindelijk heb je die stap gezet: Je bent ondernemer geworden. Je weet zeker dat jouw aanbod een gat in de markt is (of misschien jouw aanpak of uitvoering.) Maar dan komt het.. want hoe kom je nu aan klanten? Er zijn zoveel mogelijkheden. Waar ga je je nu op richten? Door alle mogelijkheden die je hebt is het belangrijk om je tijd (en geld) zo efficiënt mogelijk te gebruiken.

Mijn antwoord op de vraag hoe bereik je meer klanten: SEO (en je website dus.) SEO zorgt er namelijk voor dat je website zichtbaar wordt voor potentiële klanten op het moment dat ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. In deze blog neem ik je mee in een effectieve marketingaanpak met als basis je website, aangevuld door andere effectieve marketingactiviteiten.


Wil je direct aan de slag met het verbeteren van je SEO? Ontdek dan mijn minicursus zoekwoordenonderzoek Google PAGE 1 ritual, de perfecte start om jouw website hoger in Google te krijgen.


1. Meer klanten bereiken met behulp van SEO

Je website zie ik als de motor van je onderneming. Een stabiele factor die ervoor zorgt dat je klanten jou weten te vinden op het moment dat ze het nodig hebben. SEO zorgt ervoor dat je website goed scoort in zoekmachines, waardoor je organisch dat koopklare publiek aantrekt. Een goed geoptimaliseerde website is in mijn ogen dan ook onmisbaar als je succesvol wilt ondernemen. Denk hierbij aan: Zoekwoordenonderzoek, geoptimaliseerde content en optimale technische SEO.

Wanneer je website goed werkt en goed gevonden wordt door jouw leukste klant, dan heb je een stevige fundering van waaruit je verder kunt bouwen.

In deze blog lees je meer over SEO en wat het precies inhoudt.

2. Meer klanten binnenhalen door mond-tot-mondreclame

SEO trekt koopklare klanten naar jouw website, maar mond-tot-mondreclame is en blijft één van de beste manieren om vertrouwen te creëeren. Een aanbeveling van iemand anders met een goede ervaring weegt nou eenmaal 10 keer zwaarder dan jouw eigen woorden. Best lullig of niet? 😉

Je kunt wat dingen doen om ervoor te zorgen dat mensen zo blij worden van jouw product of dienst dat ze uit zichzelf hierover gaan vertellen. Zorg dat je service on spot is, doe een beetje extra, wees behulpzaam en begripvol.

Nu wil het, wederom lullige, feit zijn dat mensen uit zichzelf vaak wel slechte ervaringen delen, maar niet zo snel goede ervaringen. Het kan dus geen kwaad om je tevreden klanten te stimuleren om een review voor je achter te laten of ze gewoon te vragen of zij iemand kennen die jouw product of dienst ook kan gebruiken.

3. Meer klanten bereiken met behulp van e-mailmarketing

Meer klanten bereiken met behulp van e-mailmarketing is goud waard. Je mailinglijst blijft namelijk altijd van jou. Door regelmatig per e-mail contact op te nemen met je contacten blijf je voortdurend on top of mind. Zorg voor e-mails die gepersonaliseerd zijn om de betrokkenheid bij je mails te verhogen.

Een goed opgebouwde mailinglijst in combinatie met een sterke SEO-strategie vergroten je bereik aanzienlijk.

In deze blog van e-mailmarketing specialist Ilse Tersluijsen lees je alles over het opbouwen van een mailinglijst.

4. Vergroot je bereik en betrokkenheid op Social media

Social media zijn onmisbaar in je strategie om meer klanten te bereiken. Ze bieden jou een platform om in contact te komen met je doelgroep, je kennis te delen en je product of dienst te promoten. Persoonlijk ben ik niet een heel groot fan van verkopen via Social media. Deze platforms worden namelijk over het algemeen niet gebruikt door mensen die op zoek zijn naar jouw product of dienst.

Social media platforms kennen ook wat nadelen, je leest er hier over.

5. Bereik meer klanten met podcasts en video’s

Wil je je publiek verbreden dan zijn podcasts en video’s een goede toevoeging aan je marketingstrategie. Hierdoor bereik je meer klanten en bouw je aan je autoriteit én vindbaarheid. Je kunt namelijk heel veel van je ervaring en kennis delen in een podcast en video. Maar dat niet alleen, door je podcasts en video’s te optimaliseren met relevante zoekwoorden, komt het ook je SEO nog eens ten goede. Hoe leuk is dat?! (Pssst.. YouTube is eigendom van Google, maak daar gebruik van!)

6. Bouw aan je autoriteit met contentmarketing

Content is koning in SEO. Door regelmatig waardevolle en relevante content te publiceren, zoals blogs bouw je niet alleen aan je online autoriteit. Je zorgt er ook meteen voor dat je website goed gevonden wordt in de zoekmachines. Zorg ervoor dat je content geoptimaliseerd is met de juiste zoekwoorden en dat het aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Dit zal je helpen om steeds weer nieuwe bezoekers naar je website toe te trekken.

SEO centraal als je meer klanten wilt bereiken

SEO is de kern van een succesvolle strategie om meer klanten te bereiken. Door je website goed te optimaliseren en te combineren met andere marketingactiviteiten zoals mond-tot-mondreclame, e-mailmarketing en social media bereik je meer klanten. Vergeet niet dat SEO een lange-termijninvestering is die consistentie en geduld vereist. Maar als je je beseft dat je over 5 jaar nog steeds klanten haalt uit 1 blog, dan zijn de resultaten het dubbel en dwars waard ;).


Wil je jouw SEO-inspanningen meteen goed aanpakken? Schrijf je dan in voor mijn minicursus zoekwoordenonderzoek: De Google PAGE 1 ritual en begin vandaag nog met het optimaliseren van je website voor meer klanten.

Vragen over SEO of andere manieren om meer klanten te bereiken? Laat het me weten, vink leuk en ik help je graag!

Liefs,
Mady

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.