Wat is een blog en wat zijn de zakelijke voordelen?
Wat is een blog en waarom zou ik als ondernemer nou moeten bloggen? Misschien is dit iets wat jij je afvraagt. Bloggen op zich is al een vak apart. Dus waarom zou je dit als ondernemer doen? Een heel kort antwoord op deze vraag: Voor je online zichtbaarheid, autoriteit en vindbaarheid in Google. Het is super slim om als ondernemer te bloggen, omdat het je veel mogelijkheden biedt. En al deze mogelijkheden neem ik met je door in deze blog.
Wil jij direct goed van start met jouw zakelijke blog? Start dan vandaag nog met de Findability Kickstart Challenge. En ontvang gedurende 5 dagen een blogtutorial in je inbox.
Wat is een blog?
Een blog is een geschreven artikel op een website of in een community. Deze blogs worden geschreven door mensen die een bepaalde passie hebben over onderwerp X. Dus stel je voor, jij hebt een grote passie voor mode en jij volgt alle laatste modetrends. Dan kun je hierover gaan bloggen. Je pikt iedere keer een nieuwe onderwerp uit en schrijft hier een artikel over. Dit kan gaan van zonnebril, tot teenslipper tot strandhoed, dat maakt niet uit. Als het maar aan de mode gerelateerd blijft.
Oorspronkelijk is bloggen begonnen met mensen die een soort online dagboek gingen bijhouden. Ze vertelden gewoon puur over wat ze die dag hadden meegemaakt. Intussen gaat het veel verder en kun je over bijna elk onderwerp wel een blog terugvinden in Google. Ook bedrijven maken er goed gebruik van. En dat is erg logisch gezien alle zakelijke voordelen van bloggen.
Dus kort gezegd wat is een blog: Een blog is een online artikel, geplaatst door iemand met een passie over een specifiek onderwerp. Iedereen kan bloggen en je kunt bloggen over alles.
Zakelijke voordelen van bloggen
Er zijn een aantal voordelen aan bloggen als jij een bedrijf hebt:
- Autoriteit: Door veel kennis te delen gaan jouw bezoekers je zien als autoriteit in jouw branche (ze vinden het bijvoorbeeld fijn als ze op zoek zijn naar jouw aanbod dat het niet uitmaakt hoe ze zoeken in Google, omdat jouw website bij iedere zoekopdracht op pagina 1 staat)
- Vindbaarheid: Iedere blog biedt jou de mogelijkheid om nieuwe zoektermen te gebruiken waarop je in Google gevonden kunt worden. Hiervoor is het wel noodzakelijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Hierover lees je meer in deze blog.
- Content distributie: Ik noem dit ook wel content recycling. Je kunt namelijk je blog heel makkelijk verspreiden via andere marketingkanalen. Je hebt zo uit 1 blog 3 tot 4 stukken content voor Social media bijvoorbeeld. Maar je kunt ook je blog in een e-mail gieten en naar je mailinglijst sturen. Daarnaast kun je hetzelfde onderwerp kort aansnijden in een Podcast en de link naar je blog hierin delen. Het heeft dus meerdere content voordelen en via ieder ander platform kun je ook nog de link naar je blog delen om vast wat bezoek te genereren.
- Iedere blog biedt een actie-optie: Vanuit je blog kun je bezoekers laten kopen of je gratis weggever laten aanvragen. Met andere woorden: Gebruik op de juiste manier goede call-to-actions in je blog om de lezers aan te zetten tot een andere actie.
Conclusie
Zoals je hebt gelezen is een blog een geschreven opinie van iemand met een passie. Ik weet het het is een cryptische omschrijving. Maar bloggen kun je letterlijk over ieder onderwerp doen. Het enige wat je hiervoor hebt is een platform om je blogs te delen. De zakelijke voordelen zijn reuze. En dus doe je er als ondernemer slim aan om bloggen ook voor jouw bedrijf in te zetten als marketing tool.
Ben jij overtuigd van de zakelijk voordelen en wil je direct starten met bloggen? Klik dan hier voor de Findability Kickstart. Je ontvangt de eerste tutorial dan direct in je inbox.
Heb je nog vragen? Neem contact met me op. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady