Wat zijn zoektermen en waar gebruik je ze?

Wil jij dat jouw website opvalt in Google? Dan zijn zoektermen jouw beste vriend. Maar wat zijn zoektermen precies, en hoe gebruik je ze op je website? Of je nu een beginner bent of al enige ervaring hebt, deze blog legt uit hoe zoektermen jouw online zichtbaarheid kunnen verbeteren. Wil je weten hoe je zoektermen kunt inzetten om je doelgroep te bereiken? Lees dan verder!



Zoektermen introductie

Wat zijn zoektermen?

Zoektermen bestaan uit meerdere woorden die gebruikers invoeren in Google om specifieke informatie te vinden. In tegenstelling tot een enkel zoekwoord, zoals “slowcooker,” bestaat een zoekterm uit een volledige zin die de intentie van de gebruiker duidelijk maakt. Bijvoorbeeld, in plaats van enkel “slowcooker,” zou je een zoekterm kunnen gebruiken zoals “slowcooker recepten rundvlees en groenten.” Deze specifieke zoekterm heeft een grotere kans om jouw pagina te tonen aan iemand die op zoek is naar precies deze informatie.

Zoektermen in Google

Ik benoemde het hierboven al even. Zoektermen in Google zijn de letterlijke zoekopdrachten die de zoekers in Google geven. Ik wil zelf bijvoorbeeld altijd graag zo snel mogelijk de oplossing vinden die ik zoek. Daarom gebruik ik langere zoekopdrachten die mijn intentie al aangeven:

  • “Elvive L’oreal shampoo aanbieding”
  • “Fietskrat meisjesfiets”
  • “Elektrische damesfiets met kinderzitje”
  • “Waar kan ik Safe Haven streamen of kopen?”

Door langere en specifiekere zoektermen te gebruiken, krijg je vaak gerichter resultaat. Dit helpt om de juiste bezoekers naar jouw website te trekken.



Het belang van zoektermen in Google

Hoeveel invloed hebben zoektermen op je vindbaarheid?

Je kunt je misschien wel voorstellen dat ik als webdesigner op het woord “webdesigner” niet zoveel kans maak in Google. Iedere webdesigner zal tenslotte het zoekwoord webdesigner op zijn of haar website gebruiken. Als ik dus de volledige SEO van mijn website hierop inricht dan zal er weinig verkeer naar mijn website komen. Organisch dan tenminste ;).

Maak ik mijn zoekterm specifieker, zoals bijvoorbeeld “Webdesigner voor zelfstandige offline ondernemers in Alkmaar” dan is de kans veel groter dat ik ook daadwerkelijk gevonden word. Minder zoekopdrachten per maand, maar ook minder concurrentie, betekent een grotere kans om opgemerkt te worden.

Zoektermen vinden

Als je zelf aan de slag wilt en de zoektermen wilt vinden voor jouw website, dan is het belangrijk ook je doelgroep goed te kennen. Welke echte verlangens heeft zij? Als je dat één keer weet dan kun je daar gebruik van maken tijdens het doen van zoektermen onderzoek.

Nog een extra tip van Flip: Begin je onderzoek niet te gespecificeerd. Doe eerst een zoekwoordenonderzoek, puur op de belangrijkste zoekwoorden. Ga met de resultaten daarvan verfijnen tot je jouw zoektermen hebt gevonden.

Wil je alles weten over hoe je zoektermen optimaal kunt gebruiken op je pagina? 
Vraag dan snel de gratis Zoekwoorden checklist aan via deze link.

Heb je nog vragen over zoektermen?

Of over iets anders SEO of webdesign gerelateerd? Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.