Website niet vindbaar op Google in 2024? 7 stappen om dit op te lossen

Heb jij een mooie website laten maken, of misschien wel zelf gemaakt… is het ding niet vindbaar in Google. Super frustrerend natuurlijk. Want je website is zoveel meer dan alleen maar een visitekaartje. Is jouw website niet vindbaar op Google dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om te zorgen dat je website wel vindbaar wordt op Google. In deze blog vertel ik je 7 stappen die je kunt nemen.

Is je website niet vindbaar op Google omdat Google niet van je site afweet?

First things first… Weet Google wel van het bestaan van jouw website af? Dit kun je heel makkelijk controleren in Google Search Console. Hiervoor is het wel van belang dat je website is gekoppeld aan Google Search Console. In deze blog lees je hier alles over. Je ontdekt hier ook hoe je je website in 2 stappen bij Google op de radar krijgt.

Website niet vindbaar op Google: Ligt het aan je zoekwoorden?

Als je website al bij Google is aangemeld, dan is de volgende stap: Controleren of je website wel rankt op zoekwoorden. Staan er überhaupt zoekwoorden op je website waar hij op kan ranken in Google? Om te ranken op zoekwoorden zullen deze zoekwoorden ook wel goed gebruikt moeten worden op je pagina’s. Is je website niet vindbaar op Google dan is de kans groot dat er hier al iets misgaat.

Wat je kunt doen om te controleren of je website rankt in Google is (onder andere) een proefabonnement van 7 dagen nemen bij Ubersuggest. Als je in Ubersuggest bent aangemeld dan heb je aan de linkerkant een menubalk. Klik je daar op Keywords Onderzoek > Keywords op verkeer. Je ziet dan onderstaand vakje waarin je jouw URL kunt invoeren. Klik op zoeken en je krijgt te zien op welke zoektermen je website rankt. Je ziet ook meteen op welke positie in de zoekresultaten je rankt voor deze zoekwoorden/-termen. Handig of niet 🙂

Website niet vindbaar op Google

Is je website niet vindbaar op Google en ligt dit aan je zoekwoorden? Wil jij exact weten waar jij je zoekwoorden moet plaatsen op je webpagina’s zodat Google je website sneller oppikt? Download dan hier de GRATIS zoekwoorden checklist.


Optimaliseer je website op de nieuwste SEO trends 2024

SEO is niet een kwestie van één keer optimaliseren en klaar ben je. Ook SEO blijft ontwikkelen. Net zoals Social media, net zoals e-mail.. net zoals alles wat te maken heeft met marketing. Om je website vindbaar te houden op Google is het belangrijk dat je website meebeweegt bij veranderingen. Ik geef je een overzicht van de vier belangrijkste SEO trends van 2024:

  1. Core web vitals: Heel dure term en dat klinkt meteen super ingewikkeld. Maar eigenlijk valt het best mee. Gebruikerservaring wordt steeds belangrijker voor de vindbaarheid van je website. In dit wordt gemeten door onder andere de Core Web Vitals. De core is letterlijk vertaald de kern. Er wordt gekeken naar 3 kernactiviteiten: Hoe snel laad jouw grootste stuk content (vaak een afbeelding, audio of video), hoe snel reageert je website op gebruikersinteractie en hoe stabiel blijft je pagina-indeling bij gebruik.
  2. AI in zoekresultaten: Steeds meer wordt er gebruik gemaakt van AI in het algoritme van zoekopdrachten. Dit betekent dat niet langer alleen zoekwoorden worden opgepikt, maar ook de context van je teksten wordt meegenomen. Dit maakt het voor de zoekmachines mogelijk om meer in te spelen op de intentie van de zoeker. Ik schrijf hier later nog een volledig artikel over (zal de link hier plaatsen als het zover is).
  3. Voice search: De spraakgestuurde zoekopdrachten zijn in opkomst. Een spraakgestuurde zoekopdracht is anders dan een getypte zoekopdracht. De zoeker stelt vaak een uitgebreide vraag, zoals: “Hé Siri, ik wil dat je binnen een straal van 5 km een kapper zoekt die gespecialiseerd is in krullen”. Dit is een veel langere zoekopdracht dan bijvoorbeeld: “Krullen kapper Alkmaar”. Een handige manier om op de Voice search zoekopdrachten in te spelen is door een uitgebreide FAQ op je website te plaatsen. Hierin kun je ook makkelijk deze hele lange vragen kwijt.
  4. Mobile First indexering: Google werkt sinds een aantal jaar met Mobile first indexering. Dat wil zeggen dat je mobiele website het uitgangspunt is voor je ranking in Google. Het is dus belangrijker dan ooit dat jouw mobiele website goed presteert. Dit is niet helemaal een trend voor 2024, maar ik merk nog vaak dat de mobiele website een ondergeschoven kindje is. En dat gaat dus echt ten koste van je ranking.

Is je website niet vindbaar op Google door technische problemen?

Is jouw website technisch gezond? Of laat dit nog wat te wensen over? Als je website niet vindbaar is in Google dan is het goed om eens te kijken naar de technische staat van je website. Worden al je pagina’s wel meegenomen door Google? (Dit kun je ook wel controleren in Google Search Console) Maar ook een belangrijke factor om mee te nemen is laad jouw website wel snel genoeg? Dit is super belangrijk voor de gebruikerservaring en daardoor ook voor je ranking.

Is jouw content wel uniek genoeg om te ranken?

13 in een dozijn content doet het doorgaans niet al te best in Google. De hoge posities in de zoekresultaten zijn tenslotte al gevuld. Overal is wel wat over geschreven (oke, bijna overal…) Het is zeker niet verkeerd om dan alsnog een onderwerp aan te snijden waar al (vaak) over geschreven is, het is dan alleen wel extra belangrijk om een unieke invalshoek, een uniek statement of een unieke invalshoek te belichten.

Verhoog de autoriteit van je website met linkbuilding

Google is oorspronkelijk begonnen met een algoritme dat alleen maar keer naar linkbuilding. En linkbuilding wil zeggen dat een andere website een link deelt naar jouw website. Een soort aanbeveling dus. Gelukkig is Google intussen veel verder ontwikkeld en is linkbuilding dus niet meer de enige factor waar naar wordt gekeken. Neemt niet weg dat autoriteit nog steeds een belangrijke factor in het algoritme is. Je doet er dus niet verkeerd aan om op zoek te gaan naar linkpartners.

Naast zelf actief linkpartners zoeken (waarmee je bijvoorbeeld een link ruilt) is het schrijven van steengoede content ook een manier om te werken aan je linkbuilding. Als jouw lezers zo enthousiast worden van jouw teksten, dan kan het zomaar zijn dat ze uit zichzelf je link gaan delen. Dit is voor jouw website een ontzettende boost. Dus maak het ze makkelijk, door bij je blogs deeliconen te plaatsen.

Boost je vindbaarheid met on-page SEO technieken

On-page SEO is belangrijk om je website beter vindbaar te maken in Google. Het betekent letterlijk: Alle mogelijke SEO optimalisaties op je pagina’s. Het begint met het optimaliseren van je Metatitels en beschrijvingen. In deze blog lees je hier meer over. Daarnaast is het gebruik van header tags (H1, H2, H3) belangrijk voor de structuur van je pagina en helpt het zoekmachines om de inhoud beter te begrijpen. Ook is het belangrijk om je afbeeldingen te optimaliseren met beschrijvende alt-teksten. En tot slot: gebruik interne links om gebruikers en zoekmachines door je website te leiden. Door deze on-page SEO technieken consequent toe te passen op al je pagina’s, verhoog je de kans op een betere ranking.

Conclusie: Zorg ervoor dat jouw website vindbaar is op Google in 2024

Wanneer je website niet vindbaar op Google is dan is dat super zonde. Je loopt klanten mis, terwijl dat helemaal niet nodig is. Door goed na te gaan of je website überhaupt bekend is in Google, of je zoekwoorden gebruikt die ranken en je website na te lopen ontdek je hopelijk snel waar bij jouw website het probleem zit. Kun je hier hulp bij gebruiken dan mag je altijd contact met me opnemen. Ik vind het super leuk om je hierbij te helpen.


Liever meteen zelf aan de slag? Check dan met de gratis Zoekwoorden checklist of jij je zoekwoorden wel op de juiste manier gebruikt. Vul onderstaand formulier in en ontvang de checklist direct in je inbox.


Is jouw website niet vindbaar op Google en heb je hier nog vragen over? Of een andere Webdesign of SEO gerelateerde vraag? Neem dan zeker contact met me op. Vink leuk en ik help je graag!

Liefs,
Mady

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.