Opt-in, wat is het nou precies? Alles wat je moet weten voor jouw marketingstrategie
Je hebt er wellicht weleens over gehoord: De opt-in (optin of opt in). Maar wat is het nou precies? Heel kort uitgelegd is een optin-proces het verkrijgen van toestemming voor het versturen van e-mail communicatie (zoals een nieuwsbrief, promoties etc.) Dit gebeurt meestal met een inschrijfformulier. De opt-in is belangrijk voor je website om je bezoekers aan je te binden. In deze blog leg ik uitgebreider uit wat een opt-in is en waarom je hier gebruik van wilt maken.
Wat is een opt-in (optin of opt in)
Zoals in de inleiding al aangegeven is de opt-in een bepaalde toestemming die jij krijgt van je website bezoekers om per e-mail contact op te nemen. Dit kan zijn voor een e-mailmarketing funnel, een nieuwsbrief of promoties. Zonder deze toestemming mag jij van de wet geen mails sturen naar deze persoon. Nu is het ook lastig aan een e-mailadres te komen zonder toestemming, maar dat terzijde ;).
De opt-in verkrijg je meestal via een inschrijfformulier voor bijvoorbeeld een gratis weggever of een inschrijving voor je nieuwsbrief. Dit is een hele slimme manier om a. je mailinglijst te vullen, maar ook b. te zorgen dat jij informatie van je bezoekers ontvangt.
Waarom een opt-in
Meer dan 95% van je website bezoekers zal niet direct iets van je kopen. Dat is ontzettend veel he? Je wilt dus eigenlijk voordat jouw bezoekers je website verlaten hun e-mailadres ontvangen. Want: daarmee kun jij alsnog deze bezoekers converteren. Het duurt wel ietsje langer dan wanneer ze rechtstreeks bij je kopen. Maar door een goede e-mailmarketing funnel in te zetten zal een percentage van die mensen op je mailinglijst toch klant bij je worden.
De opt-in is zou dus een belangrijk onderdeel van je marketingactiviteiten moeten zijn. Je kunt op deze manier lekker je passieve inkomen opbouwen, alleen maar door het vullen van je mailinglijst.
Enkele of dubbele opt-in
Nu heb je een keuze: Enkele of dubbele opt-in. Sommigen kiezen voor enkele opt-in: Je plaatst een inschrijfformulier op je website. In dit formulier geeft je bezoeker jou een naam, e-mailadres en toestemming. In ruil daarvoor stuur jij een nieuwsbrief of gratis weggever.
Sommige mensen kiezen liever voor een dubbele opt-in. De eerste toestemming werkt hetzelfde als de enkele opt-in: De aanvraag en toestemming verloopt via een formulier op bijvoorbeeld je website. Daarna krijgt de aanvrager een e-mail waarin zij nogmaals moet bevestigen dat zij op je mailinglijst wil staan. Wat je hiermee bereikt is dat de betrokkenheid van de aanvrager aanzienlijk groter wordt. Zij moet nogmaals bevestigen dat ze dit echt wil. Als ze dit niet doet, dan is ze waarschijnlijk ook geen potentiële klant. En ben je haar liever kwijt dan rijk.
Opt-in verkrijgen
Om een opt-in te verkrijgen heb ik een paar tips voor je:
- Maak een opt-in via je e-mailmarketing aanbieder. Hierin zijn nogal wat verschillende mogelijkheden, zoals: Laposta, Mailchimp en Mailblue. Door je formulier rechtstreeks in dit systeem te maken komen je contacten hier ook automatisch in terecht.
- Houdt het optin-formulier zo makkelijk mogelijk! Geen overbodige vragen of acties, maar puur en alleen een vakje voor naam en e-mailadres en het vakje waarin de toestemming gegeven wordt.
- Zorg dat er op meerdere plaatsen op je website een opt-in mogelijkheid is. Denk aan bijvoorbeeld:
– In je Hero-sectie (dit is het eerste scherm waarop jouw bezoekers op je website terechtkomen)
– In je header en footer
– Een pop-up (bijvoorbeeld na x aantal seconde op je website of bij de intentie je website te verlaten)
– In een widget aan de zijkant van je blogs
– Op een aparte landingspagina.
– Een inschrijfformulier rechtstreeks in je blog of een linkje naar de landingspagina - Communiceer duidelijk en aantrekkelijk. Geef bijvoorbeeld een percentage korting bij inschrijving van je nieuwsbrief of maak een waardevolle weggever waar je leukste klant ook écht iets aan heeft.
- Zorg voor opvallende kleuren in je formulier. Het is zelfs slim om hier een kleur te gebruiken die niet in je standaard kleurenpallet gebruikt wordt. Zo valt je opt-in extra op.
- Nog 1 tip van Flip: Zorg voor een duidelijke opt-out optie. Deze is vaak ook verplicht bij de verschillende e-mailmarketing aanbieders. Maar de mensen op je mailinglijst moeten een makkelijke optie hebben om zich uit te schrijven. Dit voorkomt dat je wordt aangemerkt als spam, wat nadelige gevolgen kan hebben voor je e-mailmarketing strategie.
Je hebt de opt-in, en nu?
Als je eenmaal de toestemming van je bezoeker hebt ontvangen om te mailen (de opt-in dus) dan is het slim om hier goed gebruik van te maken. Je wilt deze geïnteresseerde en potentiële klant niet laten hangen. Houdt ze warm met een goede nieuwsbrief bijvoorbeeld. Daardoor blijf je voortdurend on top of mind. Als de potentiële klanten dan genoeg zijn opgewarmd en willen kopen dan is de kans groot dat ze bij jou komen voor je aanbod.
Iemand die alles weet over e-mailmarketing is Ilse Tersluijsen van You Need Somebody. Je vindt haar website hier.
Conclusie: Toestemming om te mailen
Weer heel kort is de opt-in dus een toestemming die jij krijgt van een bezoeker van je website. Met deze toestemming mag jij je promotiemails en/of nieuwsbrief versturen. Let op: Je mag niet mailen zonder deze toestemming.
Heb je nog vragen? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady