Wat zijn landingspagina’s en waar gebruik je ze voor?
Landingspagina’s, je hebt er misschien weleens over gehoord. Maar wat zijn het nou eigenlijk? In deze blog lees je er alles over. Wat landingspagina’s zijn, waar je ze voor gebruikt en tips voor het maken van landingspagina’s. Kortom: Veel interessante stof om mee aan de slag te gaan ;).
Wat is een landingspagina?
Wat is een landingspagina nou eigenlijk? Landingspagina’s zijn hele specifieke webpagina’s waar jij je bezoeker zelf heen leidt. Dit kan door middel van een link in je advertentie, maar ook op je website, op je Social media of in een e-mail. In tegenstelling tot je homepage, over mij pagina, aanbodpagina etc is een landingspagina ontworpen met één heel specifiek doel.
Waar je op bijvoorbeeld je homepage van alles wilt vertellen over je bedrijf, jezelf en je ervaring en waar je een duidelijk navigatiemenu hebt, heb je dit op je landingspagina’s niet. Het doel van een landingspagina is over het algemeen om je bezoeker te converteren. Dat hoeft niet in directe zin te zijn, het kan ook door het verkrijgen van een naam en e-mailadres. Denk aan bijvoorbeeld een salespagina of een pagina waar mensen zich kunnen inschrijven voor je gratis weggever.
Kenmerken van effectieve landingspagina’s
Oke, je hebt het doel duidelijk voor een effectieve landingspagina: Converteer je bezoekers. Er zijn een aantal dingen die jij kunt doen om ervoor te zorgen dat je landingspagina’s zo effectief mogelijk worden gebruikt:
- Sterke call to actions (CTA’s): Het is belangrijk op een landingspagina om je bezoeker aan te zetten tot actie. Het liefst doe je dit op meerdere strategische plekken op de pagina. Gebruik actieve en pakkende teksten, zoals: “Meld je nu aan”, “Slechts een paar plekken beschikbaar”, “Schrijf je snel in”, “Doe gezellig mee!”
- Eenvoudig en afleidingsvrij ontwerp: Waar het op je reguliere website belangrijk is dat de pagina’s visueel aantrekkelijk zijn, geldt dat voor een landingspagina niet. Je wilt hier zo eenvoudig mogelijk te werk gaan. Ook is het belangrijk dat je geen dingen op de pagina plaatst die afleiden of die je bezoeker kunnen aanzetten tot het wegklikken van je pagina. Plaats bijvoorbeeld geen menu bovenin.
- Social proof: Social proof geeft je bezoeker een duwtje in de goede richting. Ervaringen van anderen wegen eigenlijk best zwaar mee. Jij kunt zelf vertellen hoe goed je product of dienst is, maar als iemand anders dit óver jouw product of dienst zegt telt het misschien nog wel zwaarder. Deel dus altijd positieve reviews op je landingspagina’s.
- Mobiel vriendelijk: Aangezien veel mensen websites bekijken of een mobiele telefoon is het heel belangrijk dat je landingspagina’s mobiel vriendelijk zijn. Zorg er dus voor dat de pagina’s op een mobiele telefoon net zo goed te gebruiken zijn als op een desktop.
Waar gebruik je landingspagina’s voor?
Je kunt landingspagina’s voor veel doeleinden gebruiken. Ik geef je hieronder een kort overzicht.
Marketingdoeleinden: Wanneer je adverteert op bijvoorbeeld je producten, diensten of gratis weggever dan wil je dat de persoon die op je advertentie klikt op een landingspagina uitkomt. De advertentie heeft iets getriggerd en je landingspagina zorgt er dan voor dat je converteert.
Leadgeneratie (opt-in): Leadgeneratie doe je over het algemeen met een klein instapproduct, een gratis weggever of een goede nieuwsbrief waar mensen zich voor kunnen inschrijven. De pagina waar je bezoekers dit kunnen doen is een landingspagina.
Link in bio: Misschien ken je Linktree wel, een platform waar je een pagina kunt aanmaken met allemaal belangrijke links die je wilt delen met je volgers. Een soortgelijke pagina kun je veel beter zelf maken op je eigen website. In deze blog lees je hier alles over. Ook een dergelijke pagina is een landingspagina.
Productlancering: Een goede manier om een nieuw product of dienst onder de aandacht te brengen is door er een landingspagina voor te maken. Op deze manier en met een duidelijk aankoop call to action die meerdere keren terugkomt op je pagina verhoog je de kans dat je bezoeker je klant wordt.
Inschrijving webinar of masterclass: Ook de inschrijving voor een gratis of betaald event zoals een webinar of masterclass doe je op een landingspagina.
SEO: In sommige situaties is het handig om speciale SEO landingspagina’s te maken. Dit kan heel nuttig zijn als je bijvoorbeeld extra werk wilt maken van je Lokale SEO zodat je in jouw regio beter gevonden wordt.
Tips voor het maken van een landingspagina
Tot slot geef ik je 5 tips mee voor het maken van je eigen landingspagina’s:
- Zorg voor zo min mogelijk afleiding
- Verzeker jezelf van een supersnelle laadtijd (mensen haten het om te wachten ;))
- Gebruik A/B testen om diverse onderdelen of teksten op je landingspagina’s uit te testen
- Laat je call to actions (knoppen of links) van het scherm afspatten door goed opvallende kleuren te gebruiken
- Analyseer hoe je pagina’s het doen, zodat je weet of, hoe en wat je kunt verbeteren
Conclusie
Landingspagina’s zet je in om je conversie te verhogen. Je hebt maar één doel op zo’n webpagina en dat is (bijna altijd) om je bezoeker te converteren. Je doet er dus slim aan om bijvoorbeeld jouw salespagina’s eens goed onder de loep te nemen. Zorg dat je geen menu gebruikt op je landingspagina, zodat je bezoeker niet ineens denkt; “Hee dat is interessant, ze heeft ook een pagina over zichzelf waar ze vertelt over haar hond” (bij wijze van spreken…;))
Heb je nog vragen over dit onderwerp of een ander aan SEO, Webdesign of Blog gerelateerde vraag? Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag!
Liefs,
Mady
Is dit ook interessant voor jou?
Wat zijn zoektermen en waar gebruik je ze?
Je website hoger in Google krijgen: Een stappenplan
Waarom “moet” je als bedrijf bloggen?
2 reacties
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
[…] Wil jij alles weten over landingspagina’s? Klik dan hier en lees deze blog! […]
[…] Om leads te genereren heb je soms wat overtuigingskracht nodig. Sommige bezoekers zullen je gratis weggever aanvragen via een simpel inschrijfformuliertje op je homepage of vanuit een pop-up. Maar sommige mensen hebben wat meer nodig. En daarvoor kun je een conversiegerichte landingspagina maken. Hoe je een effectieve landingspagina maakt lees je in deze blog. […]