Het AIDA model inzetten op je website

Misschien ben je er wel bekend mee, het AIDA model. In deze blog leg ik nog een keer uit wat het precies inhoudt. Maar ook vertel ik je hoe jij dit model kunt gebruiken om de bezoekers op je website te boeien en te converteren. Wil jij hier alles over weten? Lees dan maar snel verder.

Het AIDA model, waar staat het ook alweer voor?

Ruim een eeuw geleden (1898) is het AIDA model bedacht, dus een grote kans dat je de term weleens voorbij hebt horen komen. De manier waarom wij als mens geïnteresseerd raken is in de tussentijd niet heel erg veranderd. Het is dus nog steeds slim om dit model toe te passen wanneer je met marketing aan de slag gaat. Zo ook op je website.

Attention

De eerste A in AIDA staat voor Attention, oftewel ‘Aandacht‘. Dit onderdeel is in de afgelopen (ruim) eeuw wel gigantisch veranderd. De aandacht grijpen van jouw allerleukste klant is soms lastiger dan je zou willen. Binnen 3 seconden beslist iemand of jouw content de moeite waard is om af te kijken, lezen of luisteren.

De eerste A van het AIDA model toepassen op je website

Op je website betekent het dat je direct de aandacht moet grijpen. Begin je website daarom bijvoorbeeld niet met “Welkom op mijn site”. Welkom zegt jou niks, zegt je bezoeker niks en zegt Google niks. Jouw bezoeker voelt zich pas echt welkom als ze weet dat ze haar tijd niet verdoet op je website. Dat klinkt een beetje zuur, maar dit is wel de realiteit.

Hoe kun je het beter aanpakken?
Veel slimmer is het om een kernboodschap voor jouw allerleukste klant bovenaan je homepage te zetten. Denk bijvoorbeeld aan:

“Iedere ochtend wakker worden met een duidelijke takenlijst”
“Over drie maanden pas jij je oude broeken weer”
“Bestellingen die binnenstromen terwijl jij lekker op vakantie bent”

Deze uitspraken zijn gedurfd, interesse opwekkend en spelen in op het verlangen van de bezoeker. Je bezoeker raakt geïntrigeerd en wil meer hierover weten.

Het oog wil ook wat

De aandacht gaat niet alleen om teksten. Zoals het kopje al aangeeft: Het oog wil ook wat. Het is belangrijk dat je website er visueel aantrekkelijk uitziet (zowel op desktop, als op laptop, tablet en mobiele telefoon). Een paar tips om dit toe te passen:

  • Plaats bijpassende afbeeldingen
  • Verwissel eens van achtergrondkleur
  • Laat elementen bewegen om de aandacht te trekken
  • Gebruik altijd opvallende kleuren voor je call to actions

Wil jij alles weten over landingspagina’s? Klik dan hier en lees deze blog!


Interest

De I van het AIDA model staat voor Interest, oftewel ‘Interesse‘. Op het moment dat je de aandacht van je allerleukste klant hebt wil je dat ze geïnteresseerd blijft.

De I van het AIDA model toepassen op je website

  • Deel relevante content: Zorg dat wat je schrijft ook aansluit bij de verwachtingen van je bezoeker. Blijf binnen je eigen vakgebied.
  • Gebruik storytelling: Blijf zoveel mogelijk weg van containerbegrippen, maar vertel echt een verhaal. Maak het beeldend voor je lezers. “Meer rust en vrijheid” bijvoorbeeld, is een veel te algemene term. Je wilt je bezoeker helemaal meesleuren in je verhaal.
  • Speel in op de verlangens: Sommige marketingcoaches of business coaches zijn heel erg van pijnmarketing. Wrijf maar lekker in die open wond, dan kopen ze vanzelf bij je. Ik speel liever in op de verlangens. Wat is het allergrootste verlangen van jouw leukste klant.

Desire

En dan komen we uit bij de D van het AIDA model. De D van Desire, oftewel ‘Verlangen‘. Dit verlangen gaat over jouw product of dienst. Je wilt dat dat je bezoekers verlangen naar wat jij te bieden hebt.

De D van het AIDA model toepassen op je website

Hoe zorg je er nou voor dat die bezoeker naar jouw product of dienst gaat verlangen? Dat zij alleen nog maar kan denken aan jouw aanbod. Hier zijn een paar tips voor je:

  • Benadruk alle voordelen van jouw aanbod. En doe dit niet met container begrippen (meer rust, meer vrijheid etc.) maar maak dit ook weer beeldend voor je bezoekers.
  • Gebruik reviews van oud klanten. Sociale bewijskracht weegt zwaar mee in het aankoopproces van je klant. Als anderen tevreden zijn en benadrukken hoeveel ze hebben gehad aan jouw aanbod, dan verhoogt dit het verlangen bij de nieuwe bezoeker.
  • Zet een stapje extra. Geef bijvoorbeeld iets cadeau. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar zorgt wel voor extra verlangen bij je bezoekers.

    Stel jij verkoopt een heerlijke handcrème en deze verpak je altijd superleuk in een doosje. Hier doe je wat takjes lavendel bij met van dat mooie vloeipapier. Daarnaast doe je ook bij iedere bestelling nog een handgeschreven kaartje met een kortingscode voor een herhaal aankoop. Zie je het voor je? Dat is wat je voor je bezoekers ook wilt doen: Het beeldend maken. Je kunt bijvoorbeeld van zo’n pakketje een mooie video maken en deze op je productpagina plaatsen.

    Deze manier van denken kun je ook toepassen als je een dienstverlenende ondernemer bent. Ik ben webdesigner en ik kan bijvoorbeeld een X periode gratis website onderhoud of een gratis SEO audit aanbieden bij de aankoop van een nieuwe website. Ik kan dit ook in een video weergeven om er nog extra nadruk op te leggen.

Action

De tweede A van het AIDA model staat voor Action, oftewel ‘Actie‘. Je hebt de aandacht, je hebt interesse gewekt en een verlangen aangewakkerd. Dan is het tijd om over te gaan tot actie.

De tweede A van het AIDA model toepassen op je website

De bezoekers op je website hebben een duwtje in de rug nodig. Dit is belangrijk want als jij ze niet aanzet tot actie dan zullen ze ook geen actie nemen. Stel je hebt een prachtige pagina, je allerleukste klant komt hierop terecht en ze zit helemaal in je verhaal. Ze is overtuigd dat jij de oplossing bent voor al haar problemen. Maar dan staat er nergens een knop op je pagina… Wat er dan gebeurt wil je niet, je bent je bezoeker namelijk kwijt.

De Call to action

Jouw bezoekers, hoe maf dit ook klinkt, heeft echt je hulp nodig. Waar moet ze klikken om jouw product of dienst te kunnen afnemen? Ik geef je een paar tips voor het inzetten van effectieve Call to actions:

  1. Maak ze opvallend!
    Deze benoemde ik ergens eerder in de blog al, maar het is belangrijk dat je knoppen opvallen. Geef er een lekker catchy kleur aan, het liefst eentje die niet of niet teveel voorkomt in je huisstijl.
  2. Maak ze pakkend!
    Maak gebruik van actieve taal en vermijd twijfeltaal. “Meld je nu aan!”
  3. Creëer urgentie!
    Indien mogelijk creëer schaarste of urgentie. “Slechts 5 plekken beschikbaar” of “Deze actie loopt maar 24 uur!”

Conclusie

Pak de aandacht, hou ze vast, wakker het verlangen aan en zet aan tot actie. Deze vier onderdelen samen zorgen ervoor dat jouw bezoekers op een heel andere manier door je website scrollen dan ze tot nu toe deden. Ga je met het AIDA model aan de slag, monitor en analyseer dan ook zeker wat voor effect dit heeft op je conversie.

Heb je nog vragen over dit onderwerp of een ander Webdesign, SEO of Blog gerelateerde vraag? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady

Misschien vind je dit ook interessant

Opt-in, wat is het nou precies?
Artificial Intelligence webteksten, do’s & dont’s
Een effectieve blog schrijven: 5 belangrijke stappen

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.