Effectief leads genereren via je website – 9 slimme tips
Om met een gratis weggever je bezoeker tóch klant te maken
Zo’n 95% van de gemiddelde websitebezoekers koopt niet direct iets bij een eerste bezoek. Maar om deze bezoekers nóg een keer naar je website te krijgen, is een stuk lastiger dan die eerste keer. Leads genereren draait daarom niet altijd om directe sales, maar om het opbouwen van een relatie met je bezoekers. Een slimme manier om dit te doen, is door ze iets waardevols aan te bieden: een gratis weggever in ruil voor hun contactgegevens. De combinatie van slimme websiteoptimalisatie en een sterke e-mailmarketing funnel zorgt ervoor dat je uiteindelijk van die geïnteresseerde bezoeker een betalende klant maakt. In deze blog geef ik je 10 slimme tips om dit volledige proces zo geautomatiseerd en effectief mogelijk te laten verlopen.
Leads genereren via je website kan zorgen voor een constante stroom van nieuwe aanmeldingen. Je zoekwoorden spelen hierin een grote rol. Via deze link vraag je de gratis zoekwoorden checklist aan.
Tip 1. Leads genereren door waarde te bieden
Leads genereren op zich is niet het meest lastige onderdeel. Maar om van deze lead een klant te maken is het belangrijk dat je gratis weggever van grote waarde is voor jouw allerleukste klant. Zo kun je bijvoorbeeld een antwoord geven op één belangrijke vraag waar jouw doelgroep mee zit. Wanneer je je klanten vanuit een gratis weggever wilt halen is dit echt cruciaal. De weggever zorgt voor een kennismaking met jou, je kennis en je product. De eerste indruk moet dus wel uitmuntend zijn ;).
Tip 2. Je weggever strategisch aanbieden
Er zijn verschillende strategische plekken op je website waar je je bezoekers kunt wijzen op je weggever. Zo kun je bijvoorbeeld meteen in je beginscherm op je homepage al een inschrijfformulier plaatsen. Een voorbeeld hiervan kun je zien op mijn homepage. Daarnaast kun je je weggever op onderstaande plekken aanbieden:
- Door middel van een knop in je header
- Een melding in je footer (ook hiervan kun je mijn homepage bekijken voor een voorbeeld)
- Een widget aan de zijkant van je blogs
- Op een aparte landingspagina voor je weggever
- Een aparte sectie op je homepage gericht op je weggever
- Verwijs ook zeker in je blogs naar je weggever
Tip 3. Pop-ups gebruiken voor lead generatie
Naast alle bovengenoemde plaatsen op je website is het ook slim om een pop-up op je website te plaatsen. Dit kan een pop-up zijn op het moment dat je bezoeker een bepaalde tijd op je website doorbrengt of een pop-up die verschijnt op het moment dat je bezoeker je website wil verlaten. Met deze pop-up kun je ze nog een keer wijzen op je weggever.
Tip voor WordPress gebruikers: Je kunt de gratis plugin Poptin op je site downloaden om een pop-up te maken.
Tip 4. Leads genereren vanuit een conversiegerichte landingspagina
Om leads te genereren heb je soms wat overtuigingskracht nodig. Sommige bezoekers zullen je gratis weggever aanvragen via een simpel inschrijfformuliertje op je homepage of vanuit een pop-up. Maar sommige mensen hebben wat meer nodig. En daarvoor kun je een conversiegerichte landingspagina maken. Hoe je een effectieve landingspagina maakt lees je in deze blog.
Tip 5. Leads genereren door gebruik te maken van social proof
Social proof ofwel reviews zijn een mooie manier om je lead te overtuigen van de kwaliteit en de waarde van je product of dienst. Dit geldt net zo voor je gratis weggever. Het is dus slim om de gebruikers om een review te vragen. Deze reviews plaats je in je gratis weggever als dit mogelijk is. Maar daarnaast is je landingspagina een mooie plek om ook deze testimonials te plaatsen.
Tip 6. Vraag niet teveel informatie
Om het zo makkelijk mogelijk te maken voor je bezoeker om je weggever aan te vragen wil je niet teveel informatie vragen. Vaak heb je aan een naam en e-mailadres al genoeg, zeker als het alleen gaat om een e-mailmarketing funnel. Vraag dus geen onnodige informatie, maar alleen wat je écht nooit hebt.
Tip 7. Van je lead een klant maken met geautomatiseerde opvolgmails
Zorg voor een sterke e-mailmarketing funnel. Je kunt hier het beste een e-mailmarketing systeem voor gebruiken, zoals Mailblue. Op deze manier zijn je e-mails volledig geautomatiseerd en heb je er achteraf eigenlijk helemaal geen werk meer aan. Denk er wel om dat je niet meteen gaat verkopen in je allereerste mail. Dit schrikt mensen af. De kans is dan groot dat ze zich weer uitschrijven. Ik geef je een voorbeeld van e-mails die je kunt sturen:
- Eerste mail: Hierin stuur je een download link van je gratis weggever en vertel je kort nog een keer over de voordelen.
- Tweede mail: Stuur een korte herinnering met nogmaals de download link naar je gratis weggever
- Derde mail: Stel jezelf voor, vertel waar je vandaan komt, wat je missie is etc.
- Vierde mail: Vertel hoe jouw eigen proces/aanbod/product jou heeft geholpen. Doe dit niet te letterlijk: “Mijn eigen product heeft mij zo goed geholpen…”, maar maak het beeldend met een verhaal.
- Vijfde mail: Vraag of ze je gratis weggever al hebben gebruikt of dat er nog vragen zijn.
- Zesde mail: Doe een goed aanbod
- Zevende mail: Herhaal je aanbod nog een keer
- Achtste mal: Laatste herinnering naar je aanbod
Na deze laatste mail kun je de lead doorbeiden naar een algemene lijst. Waardoor ze bijvoorbeeld ook je nieuwsbrief of campagnes ontvangen.
Tip 8. Mobiele optimalisatie
Voor de gebruiksvriendelijkheid is de mobiele optimalisatie van het hele proces heel belangrijk. Veel van de gegenereerde leads zullen zowel je website, als je weggever en mails bekijken of hun mobiele telefoon. Het is dus belangrijk dat alles ook op dit formaat goed werkt.
Tip 9. A/B testen
A/B testen is een manier om twee verschillende varianten van bijvoorbeeld je landingspagina te testen. Stel je bent niet helemaal zeker over een stukje tekst, een titel of call to action dan kun je dus twee verschillende varianten hiervan uittesten. Dit doe je voor een bepaalde periode of een bepaald aantal bezoekers. De ene bezoeker zal dan je ene landingspagina te zien krijgen en de andere bezoeker je andere landingspagina. Op deze manier kun je testen uit welke pagina je de meeste leads genereert.
Tip 10. Zorg dat je weggever vindbaar is in Google
Last, but not least… Zorg ervoor dat weggever vindbaar is in Google. Dit klinkt misschien makkelijk, maar dit hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Als je blogt voor je bedrijf dan kun je allerlei onderwerpen om je gratis weggever heen bedenken om een blog over te schrijven. Al deze blogs link je door naar de landingspagina van je gratis weggever. Je kunt mijn voorbeeld hiervan in bijna al mijn blogs terugvinden. Zo ook hieronder.
Je weggever vindbaar maken in Google begint met het op de juiste plek plaatsen van je zoekwoorden. Met deze gratis Zoekwoorden checklist weet jij altijd zeker waar je je zoekwoorden moet plaatsen. Zo heb je dan ook meteen de beste scoringskans voor je pagina in Google.
Zie je wat ik hierboven heb gedaan? 😉
Conclusie: Leads genereren op de automatische piloot
Wil jij op de automatische piloot nieuwe leads genereren dan heb je misschien wat werk aan de winkel. Zorg voor een waardevolle weggever en maak het aanvragen van de weggever zo makkelijk mogelijk. Maak vervolgens van deze leads jouw nieuwe klanten met een geautomatiseerde e-mailmarketing funnel.
Heb je nog vragen over het genereren van leads via je website? Of een andere aan webdesign, SEO of blog gerelateerd onderwerp? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady
Nog meer handige tips lezen?
Waarom “moet” je als bedrijf bloggen?
Content marketing secret: Je bedrijf laten groeien door te bloggen
Je website hoger in Google krijgen: Een stappenplan