Containerbegrippen: Wat zijn het en waarom vermijd je ze op je website?
Teksten schrijven voor je website is voor velen een grote uitdaging. Want waar moet je nou precies over schrijven? Vaak tijdens het schrijven ontstaat er dan een zee aan containerbegrippen, die je eigenlijk juist wilt vermijden. Ben jij niet bekend met deze term? No worries, in deze blog leg ik het aan je uit!
Containerbegrippen, wat zijn dat?
Containerbegrippen zijn eigenlijk niets meer of minder dan algemene begrippen zoals: Rust, vrijheid, geld, slaap, structuur, orde. Vaak worden dergelijke woorden gebruikt in de belofte van een bepaald aanbod. Denk aan:
”Ervaar meer vrijheid door het volgen van dit traject.”
”Het geld komt op de automatische piloot naar je toe.”
”Met mijn cursus krijg je weer de rust die je verdient.”
Op zich niks mis mee zou je denken. Toch doe je er slim aan ze te vermijden wanneer je teksten schrijft voor je website.
Waarom vermijd containerbegrippen op je website?
Op je website (en eigenlijk in al je marketinguitingen) wil je het liefst tot de verbeelding spreken. Door containerbegrippen te gebruik, zoals in de voorbeelden hierboven, doe je dat op een heel algemene manier. Je zorgt er niet voor dat jouw bezoeker het voor zich kan zien. Ook zijn het termen waar je alle kanten mee op kunt. Voor de één betekent vrijheid iets heel anders dan voor de ander. Dus wie voelt zich dan aangesproken? Daarnaast zijn het termen die door zoveel andere ondernemers ook worden gebruikt… de boodschap komt gewoon niet meer over.
Hoe pak je het dan wel aan?
Door écht in de huid te kruipen van jouw allerleukste klant. Dat klinkt een beetje freaky of niet? Dat komt omdat het beeldend is geschreven. Je kunt (bijna) voor je zien dat je in die huid kruipt en dat is nou precies de bedoeling met de teksten op je website. Ik zal de voorbeelden die eerder zijn gebruikt omvormen tot beloftes waar mensen wel op aan gaan, zodat je het verschil kunt zien.
”Zeg eens eerlijk.. tijd in je kostbaarste bezit. Denk er dus goed over na hoe je hiermee omgaat. Wil jij urenlang besteden aan uitzoek klussen of uitvogelen welke to-do op je lijstje de meeste prioriteit heeft? Of wil je ‘s ochtends starten met een duidelijke en geprioriteerde planning die zelfs nog ruimte overlaat om eerder te stoppen als je daar zin in hebt?”
”Na het volgen van dit traject hoef jij niet meer 24/7 achter je klanten aan te racen. Het leuren en trekken is voorbij, want je klanten komen VANAF NU bij jou aankloppen voor je aanbod. Zelfs als jij lekker op het terras zit met een cocktail, in het bos loopt met je hond of geniet van een welverdiende vakantie.”
”Is het je allemaal weleens teveel? Je bent moeder, zorgt voor het huishouden, de boodschappen, koken, schoolverplichtingen, play dates en daarnaast werk je ook nog 24 uur. Waar blijft de tijd voor jezelf? Haastig wat kleren voor jezelf online shoppen bezorgt je al een schuldgevoel. Met het PowerMOM in Balance groepstraject gaan we 6 weken samen aan de slag, zodat jij daarna ook weer eens naar die welverdiende sauna gaat zonder je schuldig te voelen.”
Zie je wat er is gebeurd? De zinnen worden een verhaal… dat is niet alleen te zien aan de lengte van de tekst, maar ook en met name aan de boodschap. Je spreekt op deze manier veel meer tot de verbeelding, tot het verlangen van je allerleukste klant. Nu heb ik deze zo even uit mijn mouw geschud, je wilt natuurlijk wel zeker weten dat het grootste deel van jouw doelgroep graag naar de sauna gaat als je zo’n voorbeeld gebruikt ;).
Conclusie: Containerbegrippen in de container
Vermijd de vrijheid, geld en rust en maak een verhaal van je tekst. Niet statisch, maar met gevoel. Laat jouw bezoekers zich helemaal meeslepen door je teksten, zodat je in je verhaal hun verlangens kunt waarmaken (met behulp van je aanbod).
Heb je nog vragen over dit onderwerp? Of een ander aan SEO, webdesign of blog gerelateerde vraag? Laat het me zeker weten! Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady
Nog meer zin om te lezen? Misschien is dit iets voor je:
Wat zijn zoektermen en waar gebruik je ze voor?
Linktree Instagram pagina, maar dan op je website
Meer klanten bereiken met SEO, hoe pak je het aan?