Bloggen met Yoast: Richtlijnen die je helpen
En waarom je je niet blind moet staren op de groene bolletjes
Bloggen met Yoast kan je leven als zakelijk blogger een stuk makkelijker maken. Natuurlijk blog je met een doel: je wilt je doelgroep informeren en tegelijkertijd goed vindbaar zijn in Google. Voor dat laatste kan Yoast een handig hulpmiddel zijn, maar het is belangrijk om te begrijpen hoe je het effectief kunt gebruiken zonder je te verliezen in de details. Ik leg je uit hoe je dit het beste aanpakt.
Wil je jij weten hoe je zoekwoordenonderzoek doet waardoor je de zoekwoorden vindt die jou op de eerste pagina in Google krijgen? Lees dan hier alles over de Google PAGE 1 ritual.
Bloggen met Yoast: Het is een hulpmiddel
Yoast is een geweldige plugin die je helpt met SEO, maar het is geen magische oplossing die je automatisch naar de eerste pagina van Google brengt. Het is eerder een rijtje met wat richtlijnen die je een duwtje in de juiste richting geven. Het allerbelangrijkste is dat je schrijft voor je doelgroep. De rode, oranje en groene bolletjes van Yoast zijn handig om in de gaten te houden, maar ze zijn niet je einddoel. Staar je er dus asjeblieft niet blind op.
De rol van zoekwoorden bij Yoast
Hoewel Yoast je richtlijnen geeft voor je SEO, neemt het je je zoekwoordenonderzoek niet uit handen. Dit is nog steeds een belangrijk onderdeel die je zelf zult moeten uitvoeren. Zodra je weet op welke zoekterm je wilt focussen kan Yoast je wel helpen deze term effectief in je blog te verwerken. Yoast geeft je suggesties waar je de zoekterm het beste kunt plaatsen. Het is belangrijk dat je zelf blijft onthouden dat je doelgroep het allerbelangrijkste is. Je schrijft voor je doelgroep, voor haar moet de tekst leesbaar en waardevol zijn. Je schrijft voor je doelgroep, niet voor Google.
Richtlijnen voor Yoast: Waar let je op?
Yoast biedt handige richtlijnen voor je blog, zoals tips over het plaatsen van je zoekterm, de lengte van je zinnen en alinea’s, en het gebruik van overgangswoorden. Daarnaast helpt de plugin je bij het optimaliseren van je meta-omschrijvingen en het kiezen van een uitgelichte afbeelding. Dit zorgt ervoor dat je blog SEO-technisch in orde is. Dat op zich is natuurlijk superfijn. Het neemt alleen niet weg dat je tekst nog steeds voor die doelgroep is bedoeld. Je teksten zul je echt zelf moeten schrijven (en richten tot jouw allerleukste klant.)
Bloggen met Yoast, meer dan alleen groene bolletjes
Voor veel gebruikers van Yoast is het een sport geworden om zoveel mogelijk groene bolletjes te halen. En hoewel het fijne richtlijnen zijn, zijn de groene bolletjes niet je einddoel. Je doel zou moeten zijn dat je waardevolle content schrijft voor je doelgroep. En niet dat je alleen zorgt voor de technische optimalisatie van je blogs. Hoe meer je blogt hoe meer feeling je er ook mee krijgt. Langzaam maar zeker kom je er achter wat werkt voor je doelgroep. En ook wat niet werkt. Het belangrijkste is en blijft (ja, ja ik val in herhaling) dat je waardevolle content deelt.
Metadata en sitemaps maps made easy
Eigenlijk de handigste functies van Yoast zijn deze twee: Het schrijven van je metadata en het creëren van sitemaps voor je website. Nu ga ik misschien te ingewikkeld praten. Maar over beide heb ik een blog geschreven.
- Alles over je metadata lees je in deze blog
- Alles over het creëren en aan Google aanbieden van je sitemaps lees je in deze blog
Conclusie: Laat je door Yoast begeleiden, maar niet beheersen
Ik denk dat mijn boodschap wel duidelijk is overgekomen. Laat je begeleiden door Yoast, maar blijf in gedachte houden dat je schrijft voor jouw allerleukste klant. Creëer waardevolle content waar je doelgroep veel aan heeft. Blijf schrijven en je zult merken dat het steeds makkelijker wordt.
Liefs,
Mady
PS. Heb je een vraag voor mij? Neem dan contact met me op.