Blogs schrijven: Hoe je met een perfecte kop en inleiding meer bezoekers trekt
Je wilt blogs schrijven, maar je wilt wel eerst weten hoe je de aandacht kunt pakken tussen al die andere mensen? You go, girl! Dan ben je goed bezig. Sowieso dat je gaat bloggen al, maar ook dat je het goed wilt aanpakken! Een pakkende titel en inleiding zijn noodzakelijk om überhaupt iets te bereiken met je blog. Als je bezoeker bij de eerste zin al in slaap valt, dan zul je hem of haar nooit verder krijgen dan je titel en misschien een stukje van je inleiding. Je moet je doelgroep bij de lurven grijpen, nieuwsgierigheid opwekken en verrassingselementen in de strijd gooien. Want alleen als je meteen de aandacht pakt dan heeft je blog kans van slagen. Lees snel verder voor een paar goede tips.
Blogs schrijven voor je doelgroep
Onderzoek je doelgroep. Waar zijn ze nieuwsgierig naar, waar liggen ze wakker van, welke situatie herkennen ze? Als je deze dingen weet dan weet je ook waar ze naar op zoek zijn en hoe je ze kunt aanspreken, meteen in de titel al. In de inleiding geef je dan vast al een tipje van de sluier, gewoon om te laten zien dat je weet waar je het over hebt en dat je bezoekers weten dat ze op de juiste plek zijn. Ik beloof je: Dat waarderen ze!
Durf actieve taal te gebruiken
Actief taalgebruik in je webteksten is super belangrijk. Zo ook in je titel en inleiding. Het voorbeeld hierboven is dus lekker fout. Je zou er een kopje zout bij kunnen doen, ja… je kan het ook niet doen. Veel beter is: En dan doe je er een kopje zout bij. Dan denkt je lezer meteen: “Oke, doe ik!” Je neemt de leiding in je eigen blog en mensen gaan meer aan van actief taalgebruik dan van passief taalgebruik. Nog een paar voorbeelden:
Zo dus niet | Zo dus wel |
Dit zou je niet moeten willen | Dit wil je niet |
Dan kun je hem benaderen | Dan benader je hem |
Dan zal ik wat voorbeelden geven | Dan geef ik wat voorbeelden |
Ik denk dat het verschil wel duidelijk is zo toch?
Met enthousiasme je blogs schrijven
Enthousiasme werkt aanstekelijk. Je kunt iemand volledig meenemen in jouw denkwijze door er enthousiast over te schrijven. Mensen weten bij mij vaak heel snel hoe enthousiast ik ben over Bloggen, SEO, Webdesign en de techniek van websites. Ik steek het niet onder stoelen of banken namelijk. En dat doe ik dus in mijn blogs ook niet. Ik praat zoals ik typ en ik typ zoals ik praat. Ja ik word blij van bloggen, dat mag mijn lezer dan dus ook best voelen!
Hou het kort en bondig
Als het over je titel gaat: Hou het kort en bondig. Je boodschap blijft vaak het sterkst als je er niet teveel woorden aan besteedt. Je inleiding is eigenlijk de kernboodschap van je blog in het kort. Een paar zinnen is dus meer dan genoeg.
Maak gebruik van cijfers in je blog titel
Cijfers doen het altijd goed. Je belooft hiermee iets concreets. 5 tips om, 7 ideeën voor.. etc etc. Door een cijfer te benoemen geef je aan wat je lezer kan verwachten. Nog een leuk weetje hierbij: Oneven getallen trekken eerder de aandacht dan even getallen.
AI gebruiken voor het schrijven van je teksten? Lees dan deze blog eerst!
Stel een prikkelende vraag
Ook deze gaat weer over de titel… stel een prikkelende vraag! “Jij wilt toch ook 10 klanten per maand uit je website halen?” Je suggereert hiermee dat je blog je lezer gaat vertellen hoe hij of zij dan aan die 10 klanten per maand komt. Dit wekt nieuwsgierigheid op en je lezer wil meer weten. Daarmee is de eerste stap gezet en zal je lezer ook de inleiding lezen. In de inleiding geef je vast een teaser weg en stel je de vraag nog een keer. Wedden dat je lezer verder gaat dan de inleiding?!
Blogs schrijven met emotie
Oke deze klinkt misschien een beetje zwaar.. Maarrrrr als jij zegt: 5 inspirerende tips voor … Dan maak je de belofte nog waardevoller. “Ah, deze blog gaat mij inspireren.” Of wat dacht je van: 7 adembenemende stranden in … “Wow…. dit moet ik zien/lezen!” Je brengt een beetje leven in de brouwerij door tot de verbeelding te spreken. Dit maakt het interessant voor je doelgroep.
Gebruik verrassingselementen
Ja deze ken je wellicht van Social media ook wel. Het verrassingselement. 70% van de bloggende ondernemers maakt deze fout. “Oh jee, een fout? Welke fout is het….” Je maakt het (een beetje) mysterieus en als je je doelgroep aanspreekt dan willen ze weten of zij die fout ook maken en nog beter: Hoe ze hem kunnen voorkomen.
Nog een voorbeeldje voor je inleiding: Het geheim om meer lezers aan te spreken is om minder te schrijven. Laat me je uitleggen hoe dat precies werkt. Je geeft een mysterieus feitje en trekt ze daarmee zo, hup je blog in!
Heb je nog vragen?
Hopelijk had je wat aan mijn tips en weet je nu hoe je jouw blogs goed gaat inleiden, zodat je lezers alleen maar meer, meer, meer willen. Mocht je toch nog vragen hebben hierover, laat het me zeker weten! Vink leuk en help je graag.
Xo
Mady