Bovenaan in Google: 7 Tips & Tricks voor succesvolle SEO

Bovenaan in Google is toch zo’n beetje de droom van iedere website eigenaar. Je denkt misschien dat SEO moeilijk, technisch, saai, veel werk, of een gebed zonder einde is. Maar ik ga die vooroordelen even heel gauw van tafel vegen nu. In deze blog deel ik 7 praktische tips en tricks die jouw website beter vindbaar maken. En dat allemaal zonder dat het ingewikkeld wordt. De strategieën zijn eenvoudig toe te passen en geven je website wel een flinke boost. Dat zul je terugzien in de zoekresultaten in Google ;).

Bovenaan in Google met je website

1. Bovenaan in Google start met een duidelijke doelgroep

Wil jij bovenaan in Google komen? Dan begint alles met het balen van je doel en het kennen van je doelgroep. Jouw allerleukste klant. Je moet weten wat de verlangens van je bezoekers zijn, want als je dat weet kun je jouw content hierop afstemmen. Voordat je gaat schrijven is het belangrijk om te bedenken wat je met je content wilt. Wil je informeren, verkopen of meer leads genereren? Elke zoekintentie heeft weer andere zoekwoorden en dus andere content.

Tip: Denk altijd vanuit de behoeften van je doelgroep. Wat zoeken zij in Google? Schrijf je content alsof je een gesprek voert met je ideale klant. Dat is belangrijker dan schrijven om gevonden te worden in Google.


Hier lees je alles over het kennen van je doelgroep. Met tips voor het ontdekken wie jouw allerleukste klant is.


2. Zoekwoorden brainstormen om bovenaan te komen in Google

Om bovenaan in Google te komen, moet je beginnen met een uitgebreide zoekwoorden brainstorm. Stel je voor dat je schrijft over een Big Mac. Waar zouden mensen dan naar zoeken? Denk aan termen zoals “ingrediënten Big Mac”, “calorieën Big Mac”, of “Big Mac recept”. Maak een lijst van deze zoekwoorden en gebruik deze als basis voor je content.

Tip: Brainstorm breed en wees creatief. Hoe meer zoekwoorden je hebt, hoe beter je je content kunt afstemmen op wat jouw leukste klant daadwerkelijk zoekt.

3. Bovenaan in Google door zoekwoordenonderzoek

Een goede brainstorm is een start, maar om écht bovenaan in Google te komen, moet je onderzoeken welke zoekwoorden je doelgroep daadwerkelijk gebruikt. In de minicursus Google PAGE 1 ritual leer ik jou hoe je de zoekwoorden vindt waarmee jij direct op de eerste pagina in Google terechtkomt.

Tip: Gebruik zoekwoordenonderzoek om te ontdekken welke termen haalbaar zijn en focus je op zoekwoorden met een medium tot hoog zoekvolume en lage concurrentie.


Niet weten welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt is zonde van je tijd. Want met de juiste zoekwoorden krijg jij jouw website direct bovenaan in Google. Met de verkeerde zoekwoorden zullen ze jouw website nooit te zien krijgen. Klik hier voor alle informatie over de minicursus Google PAGE 1 ritual.


4. Zoekvolume en concurrentie analyseren om bovenaan in Google te komen

Als je eenmaal weet welke zoekwoorden je kunt gebruiken, dan is het belangrijk om te analyseren hoe moeilijk het is om ermee te scoren in Google. Het klink verleidelijk om zoekwoorden te kiezen met een hoog zoekvolume, want 8.000 zoekopdrachten per maand ten opzichte van 100 zoekopdrachten per maand is toch een no-brainer? Dat zou je denken. Maar grote kans dat die 8.000 zoekopdrachten per maand al door een heleboel anderen worden gebruikt. Met andere woorden: De concurrentie op zulke zoektermen is vaak zo hoog dat je geen schijn van kans maakt. Dan is het dus beter om te zorgen dat je 100 keer op pagina 1 staat in plaats van 8.000 keer op pagina 2 of verder.

Door je zoekwoorden slim te kiezen verhoog je je kans om bovenaan in Google te komen enorm.

Tip: Focus op zoekwoorden waar je kans van slagen hebt. Het is beter om goed te scoren op een paar specifieke zoekwoorden dan te proberen om op alles te scoren.

5. Zoekwoorden selecteren voor optimale vindbaarheid bovenaan in Google

Selecteer de zoekwoorden die je gaat gebruiken. Als je net begint met schrijven voor SEO dan zou ik zeggen: Kies per pagina 1 primaire zoekterm uit. Daarnaast nog 2 tot 3 secundaire zoekwoorden. Dit doe je per pagina (en blog) binnen je website. Hierdoor hou je het overzichtelijk en gericht.

Tip: Geef elke pagina één primair zoekwoord en een paar secundaire zoekwoorden. Dit helpt je om je content te focussen en bovenaan in Google te komen.

6. Bovenaan in Google komen met een geoptimaliseerde website

Nu je je zoekwoorden hebt gekozen, is het tijd om je website te optimaliseren. Zorg dat je zoekwoorden natuurlijk in je content verwerkt zijn. Denk aan het optimaliseren van je koppen, subkoppen, URL’s, meta-omschrijvingen, en ALT-teksten voor afbeeldingen. Deze elementen spelen allemaal een rol in hoe Google je website rangschikt.

Tip: Zorg dat je belangrijkste zoekwoord prominent aanwezig is in je H1-kop, meta-omschrijving en in de URL. Dit zijn cruciale onderdelen om bovenaan in Google te komen.


Lees deze blog om de 7 belangrijkste onderdelen van SEO te ontdekken.

7. Vraag hulp als je niet bovenaan in Google komt

Lukt het je zelf niet om bovenaan in Google te komen? Blijf dan niet langer zelf met al je vragen rondlopen. Zoek hulp bij het optimaliseren van je SEO strategie.

Tip: Stel je vragen of deel je problemen. Vaak zijn het kleine aanpassingen die een groot verschil kunnen maken in je positie in Google.


Meerdere keren per jaar geef ik een begeleid SEO traject. Wil je hier meer over weten klik dan op deze link.


Heb je nog vragen? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady