Een effectieve blog schrijven: Je wilt die vrijheid ervaren die je kunt creëeren door je website voor je te laten werken en je weet dat je daarvoor je website breed in moet zetten. Je wilt dus gaan starten met bloggen, maar je hebt eigenlijk geen flauw idee hoe je dit aanpakt. Hoe schrijf je nu eigenlijk een effectieve blog? Hoe zorg je ervoor dat jouw blogs daadwerkelijk bijdragen aan de groei van je bedrijf? Hoe ga je nou echt die vrijheid, die je zo graag wilt, creëeren voor jezelf? In deze blog geef ik je 5 belangrijke stappen voor jouw blog strategie.
Lekker van start met een Blog database om al je data in kwijt te kunnen? Bekijk dan hier de Business Blog Booster.
1. Bepaal je doelgroep
Om een effectieve blog te kunnen schrijven heb je wat achtergrondinformatie nodig. Zo is het belangrijk om te weten vóór wie jij je blog schrijft. Als ik mij voor deze blog bijvoorbeeld zou richten op mensen die al jaren bloggen dan sla ik natuurlijk de plank volledig mis. Mijn boodschap zal dan nooit het daglicht zien zullen we maar zeggen. Je moet echt weten voor wie je schrijft en belangrijker nog: Waar deze specifieke personen tegenaan lopen.
Zo weet ik dat:
- Mijn doelgroep veelal bloggen laag op de to do lijst heeft staan
- Mijn doelgroep vaak nog niet het belang van zakelijk bloggen inziet
- Mijn doelgroep vaak niet veel twijfels heeft om te gaan bloggen
- Mijn doelgroep bloggen vaak ziet als een ‘moetje’
- Mijn doelgroep de potentie van bloggen nog niet echt inziet
Natuurlijk zijn hier nuances in. Deze specifieke blog bijvoorbeeld, deze is gericht op dat deel uit mijn doelgroep die het belang wel zien, maar nog niet weten HOE ze het in moeten zetten. HOE je er voor zorgt dat je ook effectief aan het werk gaat.
Een effectieve blog schrijven voor een effectieve doelgroep
En dan komt het allemaal weer samen bij: Doelgroeponderzoek.
Zoals met alles in marketing is het belangrijk dat je je doelgroep kent. Door en door. Nog beter dan zij zichzelf kent. Ken de verlangens, de pijnen, hoe ze heet, waar ze woont. Pas als je echt weet voor wie jij je blog schrijft kun je een succesvolle (zaken-) blog gaan schrijven.
Lees ook: dit artikel over doelgroeponderzoek en de noodzaak daarvan.
2. Effectieve blog schrijven met doelstellingen
Zonder doelen kom je nergens en “doe je eigenlijk maar wat”. Waarom ga jij bloggen? Definieer je doelen en denk aan onder andere: Meer websiteverkeer, leads genereren, autoriteit binnen jouw branche. Waarom ga je bloggen? En hang hier dan ook doelen aan.
- Meer websiteverkeer: Hoeveel wil je dan precies bereiken in X maanden?
- Leads generen: Hoeveel leads in hoeveel tijd?
- Autoriteit binnen jouw branche worden: Deze is wat breder. Je kunt diverse dingen meten om de autoriteit in jouw branche te meten, namelijk > Hoeveel backlinks, social media shares en tags wil je krijgen in hoeveel tijd? Hoe veel interviews wil je geven over jouw branche in de komende X maanden?
3. Creëer een contentstrategie
Als je één keer weet voor wie je schrijft en wat je doel is om te gaan schrijven dan kun je gaan nadenken over een contentstrategie. Bepaal over welke onderwerpen en thema’s je wilt gaan schrijven. Zorg dat dit aansluit bij jouw doelgroep, maar ook bij je eigen doelen.
Plan verschillende soorten blogs en hang deze aan de specifieke onderwerpen. Je kunt lijstjes blogs maken (zoals deze) in X aantal stappen naar XXX resultaat bijvoorbeeld. Maar daarnaast kun je casestudy’s delen, je klanten “interviewen” of how to blogs schrijven. De keuze is reuze. Plan het voor jezelf in.
Om consistent te blijven kun je voor jezelf een contentkalender maken. Door niet elke keer last minute te bedenken wat je nu weer ‘moet’ schrijven doe je er slim aan vooruit te werken. Dit doe je met een contentkalender. Op zo’n kalender plan je een bepaalde tijd aan content vooruit, je bedenkt meteen wat voor soort blog het wordt en daarna hoef je de blogs alleen nog te schrijven ;).
4. Effectieve blogs distribueren
Mooi woord of niet? Klinkt wel beter dan verspreiden, dus vandaar dat ik hem toch maar heb gebruikt. Maar wat ga je doen met de blogs die je hebt geschreven? Ga je ze delen? Of laat je het op zijn beloop? En als je wel gaat delen, waar ga je dit dan doen?
Ga je doen aan recycling van je content (slimme antwoord hier is natuurlijk ja, dat snap je, recyclen is altijd goed)? Maar waar ga je je blogs nog meer delen? Je kunt denken aan:
- Korte toelichting op video en je hebt een TikTok of YouTube filmpje
- 1 blog kun je vaak opsplitsen in 2 tot 4 Social media posts
- Ook kun je erover delen in je story’s
- Je kunt je volledige blog vaak zo kopiëren en in een nieuwsbrief gieten
Zoals je ziet kun je met 1 stuk content een heleboel kanten op. Het is echt zonde als je het laat bij het schrijven van “alleen” je blog.
5. Een echt effectieve blog schrijven? Analyseer het!
Gokken of je blog effectief is, is nog geen garantie of het wel of niet zo is. Echt weten of je effectieve blogs schrijft kun je alleen maar zeker weten door te analyseren. Hiervoor zijn er hele mooie tools in het leven geroepen zoals Google Analytics en Google Search Console.
Alles bij elkaar
Denk jij nu.. Holy moly waar ga ik dit allemaal organiseren? Dan heb ik een mooie tool voor je. De Business Blog Booster. Een Trellobord waar je alles in kunt bijhouden. Waardoor jij een database voor jezelf creëert zodat je binnen no time de 1 na de andere blog er uit perst. Alle informatie over de Business Blog Booster lees je via deze link.
Loop je nou helemaal vast?
Heb je nog vragen over het effectief schrijven van jouw business blogs? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag!
Xo Mady