Misschien heb je weleens van een focus keyphrase gehoord als je al wat langer met SEO bezig bent. Het is een belangrijk onderdeel voor het vindbaar maken van jouw website. Maar wat is een focus keyphrase nou eigenlijk? En waarom is het belangrijk voor je website content? In deze blog leg ik je uit wat het is, hoe je er eentje kiest en wat het belang is voor het aantrekken van bezoekers naar je website.
Wil je meteen aan de slag met betere vindbaarheid in Google?
Vraag dan hier direct de gratis Zoekwoorden Checklist aan.
Wat is een focus keyphrase?
De focus keyphrase is de belangrijkste zoekterm op je webpagina. Je optimaliseert je pagina voor dit ene zoekwoord of deze ene zoekterm. Dit is een term die jouw ideale klant invoert in Google en waarop jij gevonden wilt worden. Dat betekent niet dat het je enige zoekwoord op de pagina is, maar het is wel waar je pagina om draait. De focus keyphrase ondersteun je met zogeheten secundaire zoekwoorden. Deze geven ondersteuning aan de focus keyphrase. In mijn blog is de belangrijkste zoekterm: “Focus keyphrase.” Mijn secundaire zoekwoorden zijn onder andere: “Contentcreatie” en “Zoekwoordenonderzoek.”
Door een strategische zoekterm te kiezen vergroot je de zichtbaarheid van je pagina en trek je relevante bezoekers aan.
Voorbeeld: Stel je bent voedingscoach en op je blog schrijf je over gezonde voeding. Dan zou een focus keyphrase voor één van je blogs kunnen zijn: “Gezonde recepten voor drukke gezinnen.” Deze titel speelt in op de vraag van jouw doelgroep en daarnaast vat het samen waar je artikel over gaat.
Waarom is een focus keyphrase belangrijk voor je vindbaarheid?
Er zijn meerdere belangrijke redenen om te werken met een focus keyphrase. Ik leg de drie belangrijkste uit:
- Zoekmachineoptimalisatie (SEO): Google scant jouw pagina’s op inhoud en relevantie. Door te werken met een focus keyphrase maak je Google snel duidelijk waar je content over gaat. Dit verhoogt je kans om goed te scoren in de zoekresultaten, waardoor je meer (organisch) verkeer naar je website krijgt. Je vergroot je vindbaarheid in Google door op iedere pagina een focus keyphrase te gebruiken.
- Gerichte content: Een focus keyphrase dwingt je om gerichte content te schrijven. Alles draait om dat ene onderwerp. Dit helpt niet alleen de vindbaarheid van je website in de zoekmachines, maar zorgt er ook voor dat je bezoekers altijd vinden wat ze zoeken.
- Conversie verhogen: De combinatie van de bovenste twee punten maakt het dat je gerichte bezoekers aantrekt. Je zorgt er hiermee voor dat ze vinden wat ze zoeken. Doordat je mensen aantrekt die geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt, verhoog je de kans op conversie.
Hoe kies je de juiste focus keyphrase?
Er zijn een aantal stappen nodig om te bepalen welke focus keyphrase voor jou kan werken. Ik heb er een kort stappenplan van gemaakt:
- Doe zoekwoordenonderzoek
Start altijd met het doen van zoekwoordenonderzoek. Hiervoor kun je gebruik maken van één van deze websites: Ubersuggest, Moz of SEMrush. Deze tools zijn gemaakt voor zoekwoordenonderzoek en geven je inzicht in de populariteit van de zoekwoorden en hoeveel concurrenten de zoekwoorden gebruiken. Let op dat je in dit onderzoek ook kijkt naar secundaire zoekwoorden, zoals in mijn blog “contentcreatie” of “vindbaarheid in Google”, die jouw belangrijkste zoekterm ondersteunen. Lees meer over zoekwoordenonderzoek in deze blog. - Relevantie
Kies een zoekterm die relevant is voor de inhoud van je webpagina. En zorg ervoor dat dit aansluit bij wat jouw bezoeker verwacht. - Zoekintentie
Ik zei het hierboven al even.. zorg dat je content aansluit bij de zoekintentie van jouw ideale klant. Wanneer zij bijvoorbeeld in Google zoekt op: “Ik ben angstig zonder aanleiding” dan wil zij hier tips voor. Dit moet dus de rode draad van je pagina zijn: Je focus keyphrase. - Concurrentie
Kijk ook eens welke zoekwoorden je concurrenten gebruiken. Hier kun je veel van leren. De zoekwoorden waar zij heel goed op ranken kun je om te starten beter even links laten liggen. Maar zijn er zoekwoorden waar ze slecht of zelfs helemaal niet op ranken, dan ligt daar jouw goud. Dat zijn de zoektermen waarmee jij op gaat vallen en de beste posities in Google gaat bemachtigen.
Verwerk je focus keyphrase in je content
Zodra je je focus keyphrase hebt gekozen, is het belangrijk om deze strategisch op je webpagina te verwerken. Dit doe je onder andere:
- In de titel: Zorg ervoor dat je focus keyphrase terugkomt in de titel van je pagina of blog.
- In de subkoppen: Gebruik je belangrijkste zoekterm in subkoppen om structuur aan je tekst te geven.
- In je teksten: Verwerk de focus keyphrase natuurlijk in de eerste alinea, zodat Google en je lezers meteen weten waar het over gaat.
- In de URL: Zorg dat je URL kort is en dat ook hier je belangrijkste zoekterm in is verwerkt.
- In de metabeschrijvinf: Voeg de focus keyphrase toe aan de meta-beschrijving. Lees alles over de metabeschrijving in deze blog.
Wil jij nu meteen weten waar je je belangrijkste zoekterm nog meer plaatst op je pagina? Download dan hier de gratis Zoekwoorden Checklist.
Conclusie
Een focus keyphrase is een belangrijk onderdeel voor een effectieve contentstrategie en SEO. Door hier echt goed over na te denken, zoekwoordenonderzoek te doen en de zoekterm strategisch te verwerken in je content vergroot je de zichtbaarheid van je website. Daardoor zul je ook meer bezoekers naar je site toe trekken. Het is belangrijk om te onthouden dat je niet na één keer optimaliseren klaar bent. SEO is blijven analyseren en blijven bijschaven. Als het zoekgedrag van je ideale klant wijzigt en jij speelt hier direct op in dan zorg je dat je relevant blijft. En daardoor blijf je ook je concurrenten een stapje voor.
Heb jij nog vragen over de dit onderwerp of een andere SEO, Webdesign of Zakelijke blog gerelateerde vraag? Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady