Praktische stappen om jouw website beter vindbaar te maken in Google
Goede SEO zorgt ervoor dat jouw website niet alleen in Google verschijnt, maar ook daadwerkelijk bezoekers en klanten aantrekt. Maar hoe bereik je dat? Veel ondernemers gooien lukraak zoekwoorden in hun teksten en hopen op een wonder. Sommigen verwachten dat de webdesigner ervoor zorgt dat hun website vindbaar is direct na het opleveren van de website.
Helaas werkt SEO niet zo. Je hebt een strategie nodig die ervoor zorgt dat jouw website goed scoort. Én waarde biedt aan je bezoekers.
Wil je meteen weten waar je zoekwoorden moeten staan voor een sterke SEO-basis? Download hier gratis de Zoekwoorden Checklist en ontdek hoe je jouw website beter vindbaar maakt.
SEO omvat veel, maar het is niet ingewikkeld.. In deze blog ontdek je de belangrijkste onderdelen van goede SEO en hoe je deze direct toepast op jouw website.
1. Zoekwoordenonderzoek: De basis van goede SEO
Goede SEO begint met zoekwoordenonderzoek. Als je niet weet waar jouw doelgroep naar zoekt, kun je ook niet gevonden worden. Zoekwoordenonderzoek helpt je ontdekken welke termen jouw ideale klant gebruikt en hoe je die slim verwerkt in je website.
Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?
- Gebruik tools zoals Ubersuggest of Google Keyword Planner.
- Kijk in Google Suggest (de automatische suggesties tijdens het typen) om populaire zoekopdrachten te vinden.
- Analyseer welke zoekwoorden jouw concurrenten gebruiken.
- Focus op longtail zoekwoorden: dit zijn langere, specifieke zoektermen zoals “SEO tips voor beginners” in plaats van alleen “SEO”.
Lees ook: Zoekwoordenonderzoek: De basis van je SEO-strategie
Wil je dit goed leren aanpakken? In de cursus ‘Scoren met zoekwoorden’ (17,-) leer je stap voor stap hoe je de beste zoekwoorden vindt en inzet. Klik hier voor meer informatie en start vandaag nog.
2. On-page SEO: Jouw website optimaliseren voor Google
Goede SEO betekent dat je Google helpt om je website te begrijpen. Dit doe je door de juiste elementen op de juiste plekken te optimaliseren:
- H1-kop: Jouw zoekwoord moet in de hoofdheading staan.
- Titel en metabeschrijving: Zorg dat deze aantrekkelijk is en het zoekwoord bevat.
- Afbeeldingen: Gebruik ALT-teksten met beschrijvende zoekwoorden.
- Interne links: Link naar andere relevante pagina’s en blogs op je website.
Lees ook: Wat zijn interne links en hoe verbeteren ze je SEO en website navigatie?
3. Technische SEO: Zorg dat Google je website begrijpt
Naast content kijkt Google ook naar de technische kant van je website. Een paar belangrijke punten:
✔️ Laadsnelheid: Een trage website zorgt voor minder bezoekers en lagere rankings. Gebruik een caching-plugin zoals WP Rocket om je site sneller te maken.
✔️ Mobielvriendelijkheid: Meer dan 70% van de zoekopdrachten komt van mobiel. Check of je website goed werkt met Google’s Mobile-Friendly Test.
✔️ XML-sitemap: Een sitemap helpt Google je pagina’s sneller te vinden. Yoast SEO genereert automatisch een sitemap die je kunt indienen in Google Search Console. Je leest er hier alles over.
4. Content: Goede SEO draait om waarde bieden
Google beloont websites die waardevolle, goed gestructureerde content bieden. Dit betekent dat je niet alleen voor de zoekmachines schrijft, maar vooral voor je bezoekers.
✔️ Maak scanbare teksten met korte alinea’s en duidelijke tussenkoppen.
✔️ Gebruik bullet points om informatie overzichtelijk te maken.
✔️ Voeg call-to-actions toe, zodat bezoekers weten wat ze moeten doen.
Wil je consistent SEO-geoptimaliseerde blogs schrijven? In de cursus ‘Everyday KNALLEN met je SEO blog’ leer je precies hoe je blogs schrijft die blijven scoren in Google. Lees hier alle informatie een start vandaag nog!
5. Linkbuilding: Verhoog je autoriteit in Google
Goede SEO stopt niet bij je eigen website. Google kijkt ook naar hoeveel andere websites naar jou verwijzen. Dit heet linkbuilding en het is een belangrijk signaal voor je autoriteit.
Hoe krijg je meer links?
- Gastbloggen: Schrijf voor andere websites en link naar je eigen content.
- Netwerken: Vraag samenwerkingen aan met ondernemers in jouw branche.
- Waardevolle content: Zorg dat jouw blogs zo goed zijn dat anderen er vanzelf naar linken.
6. Gebruik Google Analytics om je SEO te verbeteren
Goede SEO stopt niet na het publiceren van je content. Je moet blijven meten en bijsturen. Gebruik Google Analytics om te zien:
✔️ Welke pagina’s het meeste verkeer krijgen.
✔️ Waar bezoekers afhaken (hoge bounce rate = actie nodig).
✔️ Welke zoekwoorden echt bezoekers opleveren.
Lees ook: Wat is een bounce rate en hoe hou je deze zo laag mogelijk?
Aan de slag met goede SEO?
Zoekwoorden Checklist
Voor jou als je wilt weten waar je je zoekwoorden moet plaatsen om je content vindbaar te maken in Google.
GRATIS
Cursus zoekwoordenonderzoek
Voor jou als je wilt weten welke zoekwoorden jouw klanten gebruiken als ze jouw hulp zoeken.
17,-
Cursus SEO bloggen
Voor jou als klaar bent voor de volgende stap en iedere dag nieuwe klanten wilt binnen halen uit je SEO blogs.
33,-
Stop met zoeken, start met gevonden worden. Tijd om je jackpot te innen!
Vond je dit handig?
Dan ben je vast niet de enige!
Deel dit artikel en help anderen ook een stap dichter bij een beter vindbare website.