Google zoekwoorden analyse: De basis, technieken en tips voor jouw zoekwoorden optimalisatie

Het doen van een Google zoekwoorden analyse is super belangrijk als je aan de slag wilt met SEO. Door goed zoekwoordenonderzoek kun je ontdekken welke termen jouw ideale klant gebruikt om jouw producten, diensten of informatie te vinden. In deze blog duik ik volledig in de Google zoekwoorden analyse en geef ik je tips en tricks om jouw website beter te laten scoren in de zoekresultaten.


Maak je content vindbaar! Download nu hier de gratis Zoekwoorden checklist.


Wat is een Google zoekwoorden analyse?

Voordat ik je tips en tricks kan geven is het handig om eerst te weten wat een Google zoekwoorden analyse precies inhoudt. Dit proces is erg belangrijk om te begrijpen welke woorden en zinnen jouw ideale klant invoert in zoekmachines zoals Google. Door hier inzicht in te krijgen kun je je content beter afstemmen op de zoekintenties van je bezoekers.

Tijdens een Google zoekwoorden analyse kijk je naar verschillende onderdelen:

  • Zoekvolume: Hoe vaak een zoekwoord wordt ingevoerd.
  • Concurrentie: Het aantal websites die ook op dit zoekwoord inzetten.
  • Zoekintentie: De reden waarom iemand dit zoekwoord gebruikt.
  • Seizoensgebonden trends: Zoekwoorden kunnen per seizoen of evenement populairder zijn.

Door deze onderdelen mee te nemen in je zoekwoorden optimalisatie kun je de juiste termen vinden die passen bij jouw ideale klant én je eigen SEO doelen.

Nu je weet wat een zoekwoorden analyse inhoudt, laten we eens kijken waarom het zo’n belangrijke rol speelt bij zoekwoorden optimalisatie.

Waarom is een Google zoekwoorden analyse belangrijk voor zoekwoorden optimalisatie?

Het is belangrijk om te begrijpen waarom je nou eigenlijk een zoekwoorden analyse zou moeten doen. Dit helpt je namelijk bij de uitvoering ervan. Door inzicht te krijgen in wat je ideale klant zoekt, kun je je website en content beter laten aansluiten op hun behoeften. Dit leidt niet alleen tot meer verkeer, maar ook tot betere resultaten. Jij kunt vanuit jouw expertise natuurlijk van alles bedenken waar je ideale klant naar zoekt in Google. Maar wat voor jou heel logisch is, dagelijkse kost, is dat wellicht voor jouw klant helemaal niet.

Zo kun jij bijvoorbeeld denken dat je doelgroep zoekt naar ‘Behandeling bij burn-out’, omdat jij dagelijks zulke behandelingen in je praktijk doet. Maar als jouw doelgroep niet weten dat ze burn-out zijn dan zullen zij hier ook niet op zoeken. Ze zoeken dan eerder naar de symptomen die zij ervaren: “Constant moe zijn” of “Nergens zin in hebben” en meer van soortgelijke zoekopdrachten.

Het doen van een goede zoekwoorden analyse helpt jou met het verbeteren van:

  1. Je zichtbaarheid in Google: Door de juiste zoekwoorden te kiezen, vergroot je de kans om hoger in Google zoekresultaten te verschijnen.
  2. Hoger conversiepercentage: Door zoekwoorden te gebruiken met een duidelijke intentie, denk aan “kopen” of “bestellen” zorgen voor betere conversie op je website.
  3. Inzicht in je doelgroep: Zoekwoordenonderzoek geeft je duidelijke inzichten in de interesses van je ideale klant.
  4. Voordeel ten opzichte van concurrenten: Door te focussen op zoekwoorden waar je concurrenten niet of niet goed op ranken geeft jou de mogelijkheid om juist wel goed te ranken. Daardoor krijg je sneller verkeer naar je website.

Nu je begrijpt waarom Google zoekwoorden analyse zo belangrijk is, wil je natuurlijk ook weten welke tools je hiervoor kunt gebruiken. In deze blog lees je alles over zoekwoordenonderzoek tools en welke je het beste kunt gebruiken.

Google zoekwoorden analyse stappenplan

Meteen een zoekwoordenonderzoek tool induiken en van alles gaan opzoeken is niet perse de beste manier om een zoekwoorden analyse te doen. Om het goed aan te pakken adviseer ik je deze stappen te volgen:

  1. Wat zijn je doelen?
    Wat zijn de doelen voor de content die je nu gaat schrijven? Wil je verkeer naar je website om ze te informeren? Om te verkopen? Misschien wil je leads genereren voor je gratis weggever (kijk ook even hoe ik dit doe in deze blog.)
  2. Welke zoekintentie past hierbij?
    Als je weet wat het doel is voor je content, dan is het tijd om de zoekintentie bij het doel te bepalen. Wil je verkopen dat zul je transactionele zoekintenties in je content moeten gebruiken om de juiste, ready to buy, klanten aan te trekken. Wil je leads genereren voor je gratis weggever dan kun je informatieve zoekwoorden gebruiken die hierbij aansluiten. Lees meer over hoe je zoekintentie toepast in je SEO-strategie in deze handige blog van Yoast (Betreft een Engels artikel.)
  3. Zoek naar basistermen
    Zoek eerst basis zoekwoorden op. Denk aan: “Onrust,” “angst,” “trauma.” Dus alleen enkele woorden. Door enkele woorden te gebruiken krijg je namelijk veel meer suggesties voor langere zoektermen (long-tail zoekwoorden) waar je goede scoringskans mee hebt in Google.
  4. Ga voor de juiste verhouding zoekvolume en concurrentie
    Niet alle zoekwoorden zijn even effectief. Een zoekwoord met een hoog zoekvolume kan aantrekkelijk lijken, maar als de concurrentie te groot is is het heel lastig scoren. Analyseer daarom zowel het zoekvolume als de moeilijkheidsgraad om een goede balans te vinden tussen concurrentie en haalbaarheid.
  5. Ga voor de long-tail zoekwoorden
    Long-tail zoekwoorden bestaan uit meerdere woorden. Dus in plaats van alleen “Onrust” kun je denken aan een term als “Onrust bij het opstaan” of “onrustig zonder reden.” Deze zoektermen geven de zoekintentie aan van de persoon die dit opzoekt. Hierdoor kun je precies inspelen op de verlangens.
  6. Maak content rondom je zoekwoorden
    Heb je een mooie lijst met zoekwoorden gevonden, dan is het tijd om te gaan schrijven. Verwerk je zoekwoorden op een natuurlijke manier in je teksten, titels, URL’s en in de metabeschrijvingen en SEO-titels*.

*De SEO-titels en metabeschrijving worden gebruikt in de zoekresultaten in Google bij jouw pagina. Dit is dus jouw etalage. Alles hierover lees je in deze blog.

Praktische tips voor het optimaliseren van je zoekwoorden

Tot slot heb ik nog wat praktische tips voor het optimaliseren van je zoekwoorden:

  • Gebruik lokale zoekwoorden: Heb je een offline praktijk dan is het natuurlijk belangrijk om in jouw regio gevonden te worden als coach of therapeut. Hiervoor heb je lokale zoekwoorden nodig. Denk aan bijvoorbeeld: “Trauma coach Alkmaar.” Neem lokale zoekwoorden dus ook zeker mee in je zoekwoordenonderzoek.
  • Analyseer en werk bij: Helaas is het niet zo dat je één keer je website kunt optimaliseren met allemaal zoekwerken en klaar ben je… zoekgedrag verandert voortdurend. Het is belangrijk om regelmatig te analyseren hoe je pagina’s en zoekwoorden ranken in Google. En te bepalen of er nieuwe optimalisatie of zoekwoorden nodig zijn.
  • Focus op je niche: Wanneer je jouw content focust op jouw niche ben je een stuk specifieker en daarmee sluit je een hoop concurrentie uit. Hierdoor verhoog je de kans dat je beter scoort in Google. Deze shift heb ik zelf ook gemaakt. Ik schrijf voor coaches en therapeuten en dus kom ik met voor hen herkenbare voorbeelden.
  • Schrijf voor je aller-aller-aller leukste klant, niet voor Google: Het is super belangrijk dat jouw ideale klant zich aangesproken voelt, zich gehoord voelt en zich volledig begrepen voelt op jouw website. Dat is belangrijker dan dat je je tekst schrijft om gevonden te worden in Google. Dit vindt niet alleen je ideale klant, dit vindt Google ook. Google wil dat gebruikers terug blijven komen, dus ze willen alleen de allerbeste resultaten laten zien vóór die persoon die zoekt in Google. Zorg dat jij dat beste resultaat bent.

Wil jij je website SEO-proof maken? Start met de gratis Zoekwoorden checklist, je downloadt hem hier!


Conclusie

Een goede Google zoekwoorden analyse is super belangrijk voor het optimaliseren van je zoekwoorden en het vindbaar maken van je website. Door gericht zoekwoordenonderzoek te doen en de juiste tools en technieken te gebruiken verhoog je je online zichtbaarheid, het verkeer naar je website en je conversiepercentage. Start vandaag nog met jouw zoekwoordenonderzoek, optimaliseer je content en zie je bezoekersaantallen stijgen.

Heb je nog vragen over Google zoekwoorden analyse? Of een andere vraag over SEO, webdesign of zakelijke blogs? Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady

Meer lezen over SEO?

Wat zijn zoektermen en waar gebruik je ze?
Wat is een blog en wat zijn de zakelijke voordelen?
Meer klanten bereiken met SEO, hoe pak je dat aan?

1 reactie

  1. […] Google zoekwoorden analyse: De basis, technieken en tipsZoekwoorden optimalisatie: Hoe je website vindbaar wordtWat zijn zoekwoorden? […]

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.