4 gratis zoekwoorden tools die je móet kennen

4 gratis zoekwoorden tools die je móet kennen om snel en makkelijk je website beter vindbaar te maken.

Wil je dat jouw website hoger in Google komt? Dan is het kiezen van de juiste zoekwoorden een belangrijke stap. Deze woorden zorgen ervoor dat jouw content precies wordt getoond aan de mensen die jouw hulp nodig hebben.

Je hoeft hiervoor geen dure software te gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn een paar handige gratis zoekwoorden tools (en een paar slimme alternatieven die je misschien niet meteen als tools ziet) waarmee je makkelijk kunt ontdekken welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt. Handig toch?

In dit artikel laat ik je 4 gratis zoekwoorden tools zien én geef ik je een handige zoekwoorden checklist die je helpt om jouw website beter vindbaar te maken in Google.

Ben je klaar om aan de slag te gaan? Lees dan snel verder!


Gratis zoekwoorden tools blogomslag

Bonus tool: Deze gratis zoekwoorden checklist. Hiermee zorg je dat jouw gevonden zoekwoorden op alle juiste plekken staan, zodat Google jouw pagina direct begrijpt én bezoekers sneller jouw website vinden. Meer over deze checklist lees je verderop in deze blog.


1. Google: De zoekmachines als gratis zoekwoorden tool

Misschien denk je er niet meteen aan, maar Google zelf is een van de meest effectieve en gratis zoekwoorden tools die je kunt gebruiken. Het geeft je namelijk de vragen van jouw ideale klant op een presenteerblaadje. Alle data in Google komt vanuit Google en zoekopdrachten die de gebruikers invoeren.

Hoe werkt het?

  • Google suggest: Typ een zoekwoord in de zoekbalk van Google en zie suggesties verschijnen. Dit zijn zoektermen die vaak worden gebruikt door anderen.
  • Gerelateerde zoekopdrachten: Scroll na een zoekopdracht naar beneden en ontdek extra inspiratie in de sectie “Zoekopdrachten gerelateerd aan…”.
  • Long-tail zoekwoorden: Vind langere zinnen die specifiek zijn en minder concurrentie hebben, maar wel aansluiten bij de intentie van jouw doelgroep.

Met Google ontdek je eenvoudig hoe jouw klanten denken en zoeken, zonder een cent uit te geven aan ingewikkelde tools.

2. Google Search Console: Gratis inzicht in zoekgedrag en zoekwoorden

Google Search Console is echt een onmisbare tool voor iedereen die serieus bezig is met zoekwoordenonderzoek en SEO optimalisatie. Het laat je zien hoe jouw website presteert in de zoekresultaten en welke zoektermen bezoekers naar jouw site brengen. Je kunt hier dus letterlijk zien op welke (combinatie van) zoekwoorden mensen op jouw site zijn gekomen.

Wat kun je ermee doen?

  • Zoekwoordenanalyse: Ontdek op welke zoektermen jouw website al wordt gevonden.
  • Impressies en klikken: Naast de zoekwoorden kun je ook de zogenoemde CTR zien. Je kunt zien hoeveel mensen je link te zien hebben gekregen in de zoekresultaten van Google en hoeveel mensen hebben geklikt op je link. En het percentage van die mensen die klikken is de CTR (Click trough rate.)
  • Zoekwoorden per pagina: Zie welke pagina’s goed scoren én welke zoekwoorden het goed doen op je site. Hiermee kun je je content optimaliseren en uitbreiden voor nog meer resultaat.

Met Google Search Console krijg je een helder beeld van hoe de zoekers in Google jouw site en jouw content ervaren. Gebruik deze informatie dus echt! De tool lijkt een ondergeschoven kindje te zijn aan zijn grotere en bekendere broer Google Analytics, omdat de tool minder bekend is. Maar ik zweer bij Search Console en gebruik het ook bijna dagelijks.

Voorbeeld van een schematische weergave van data in Google Search Console

3. Google Analytics: Begrijp wat werkt op je site zelf

Google Analytics is misschien geen typische zoekwoorden tool, maar het biedt enorm veel waarde voor je zoekwoordenonderzoek. Het helpt je om te begrijpen welk gedrag bezoekers op je site vertonen en welke zoektermen zorgen voor conversie. Waar Google Search Console je laat zien hoe de gebruikers van Google jouw site ervaren, laat Analytics je zien hoe de gebruikers op je site je site ervaren.

Hoe helpt het?

  • De bron: Kom er achter of bezoekers via organische zoekresultaten, advertenties of Social media op je site komen.
  • Contentprestaties: Analyseer welke pagina’s goed scoren en waarom.
  • Conversies: Stel conversiedoelen in en zie welke zoekwoorden zorgen voor leads, aankopen of andere acties.

Met Google Analytics krijg je inzicht in wat jouw doelgroep belangrijk vindt, zodat je je zoekwoorden en content hierop kunt afstemmen. Het is een zeer uitgebreide gratis tool die niet perse voor zoekwoorden is, maar je wel alle inzichten geeft die je nodig hebt om verder te bouwen aan de vindbaarheid van je site.

Meer lezen over handige Google tools die je gratis kunt gebruiken? Lees dan deze blog.

4. Answer the Public: Gratis zoekwoorden tool voor 3 opdrachten per dag

Met Answer the Public ontdek je precies welke vragen jouw doelgroep stelt in Google. Het genereert een visueel overzicht van zoektermen die direct zijn gekoppeld aan jouw onderwerp. Je kunt hier, met een account, 3 gratis zoekwoorden per dag in onderzoeken.

Tip van Flip: Maak een printscreen van de resultaten en sla deze op je computer op. Zo kun je iedere dag een beetje meer data verzamelen en het kost je letterlijk niet meer dan een minuut (als je weet welk zoekwoord je wilt onderzoeken) per zoekwoord.

Waarom is dit handig?

  • Vragen van je doelgroep: Ontdek welke problemen je klanten hebben en speel hierop in met je content.
  • Long-tail zoekwoorden: Vind specifieke, minder concurrerende zoektermen.
  • Contentinspiratie: Gebruik de vragen om blogs te schrijven die jouw bezoekers verder helpen.

Answer the Public is een ideale tool om de zoekintentie te begrijpen van jouw ideale klant en content te maken die perfect aansluit bij wat ze zoekt.

Voorbeeld van weergave in Answer the Public na het invullen van 1 enkel woord: Traumatherapie.

Nummer 5 (Bonus): De zoekwoorden checklist voor het inzetten van je zoekwoorden

Het vinden van de juiste zoekwoorden is belangrijk, maar wéét je ook waar je deze moet plaatsen om het allerbeste resultaat mogelijk te behalen? Daar helpt deze gratis zoekwoorden checklist je bij.

Wat kun je ermee doen?

  • Optimalisatie van je content: De checklist laat je zien waar je zoekwoorden moeten staan, zoals in titels, meta-descriptions en headers.
  • Geen cruciale plekken vergeten: Zorg dat je zoekwoorden precies op de juiste plekken staan, zodat Google meteen begrijpt waar je pagina over gaat en je ideale klant zich meteen herkent in jouw verhaal.

Download hier mijn gratis zoekwoorden checklist en ontdek precies waar je zoekwoorden moeten staan voor de beste vindbaarheid in Google.

Hoe gebruik je al deze gratis tools samen?

De power hier zit hem in het combineren van de verschillende tools. Zo zorg je ervoor dat jouw pagina’s gevonden worden door jouw ideale klant die in Google op zoek is naar jouw aanbod.

  1. Gebruik Google om zoektermen en inspiratie te vinden.
  2. Analyseer prestaties met Google Search Console en Google Analytics.
  3. Ontdek specifieke vragen met Answer the Public.
  4. Zorg voor de beste vindbaarheid van jouw website door je gekozen zoekwoorden op de juiste plekken te verwerken met de zoekwoorden checklist.

Conclusie: Gebruik de gratis zoekwoorden tools slim samen

Met deze gratis zoekwoorden tools hoef je niet langer te gokken welke zoektermen je doelgroep gebruikt. Je kunt direct aan de slag met het vinden van relevante zoekwoorden, het optimaliseren van je content en het verbeteren van je vindbaarheid in Google.

Meteen zin om meer te lezen?