Van herkenning naar klant dankzij goed opgebouwde webteksten
Iedereen heeft het meegemaakt.. Je zoekt iets op in Google, klikt op een link in de zoekresultaten en binnen een paar seconde lezen merk je al dat je niet op de juiste pagina bent belandt. Wat doe je dan… je klikt weer weg en zoekt verder.
Dit wil je natuurlijk voorkomen op je eigen website. Je wilt dat jouw bezoekers blijven lezen en uiteindelijk klant worden. Hoe je dat bereikt? Dat ontdek je in deze blog.
Geen tijd om de hele blog te lezen?
Wil je direct weten hoe je de juiste zoekwoorden vindt om klanten aan te trekken? In mijn cursus Scoren met Zoekwoorden leer je voor slechts 17,- hoe je de juiste woorden gebruikt om je website zichtbaar en winstgevend te maken. Klik op deze link en voor alle info.
Start met herkenning: Laat zien dat je weet wat je klant nodig heeft
Vraag je je af hoe schrijf je webteksten die bezoekers vasthouden en omzetten in klanten? Het begint allemaal met herkenning. Binnen enkele seconden bepaalt je lezer of jouw pagina relevant is (of dat ze wegklikt.) Gebruik daarom letterlijk de taal die je klant spreekt.
Dit betekent: geen vakjargon, geen lange ingewikkelde zinnen, maar direct inspelen op wat je klant voelt en nodig heeft.
Voorbeeld:
Je bent een coach die mensen helpt herstellen van een burn-out. Een openingszin als:
“Je voelt je al weken uitgeput. Het lijkt alsof je batterij nooit meer oplaadt. Hoe kom je hieruit?”
… raakt direct de kern van wat jouw klant voelt. Ze denkt: Hee, dit gaat over mij!
Tip: Gebruik zoekwoorden niet alleen om gevonden te worden, maar om je klant het gevoel te geven dat jij haar begrijpt. Dit vergroot de kans dat ze blijft lezen én actie onderneemt.
Creëer een “Aha” of “Oh ja” momentje: Geef een inzicht die blijft hangen
Nadat je hebt duidelijk gemaakt dat je het probleem van je bezoeker begrijpt is het tijd om haar iets te leren of een inzicht te geven dat blijft hangen. Dit maakt je webtekst niet alleen informatief, maar ook overtuigend.
Voorbeeld:
“Wist je dat je met vijf minuten ademhalingsoefeningen per dag je stressniveau al aanzienlijk verlaagt?”
“Je hoeft niet in één keer je leefstijl om te gooien om je energieker te voelen. Ook met 1 kleine aanpassing per keer kun je al effectieve stappen zetten.”
Een kleine eye-opener is genoeg. Dit bouwt vertrouwen op en maakt je lezer nieuwsgierig naar jouw oplossing.
Bied een oplossing: Laat zien dat jij je klant echt helpt
Nu je haar aandacht te pakken hebt, is het tijd om praktisch te worden. Deel een korte en concrete oplossing die jouw lezer direct kan toepassen. Zo laat je met behulp van je webteksten zien dat je écht waarde biedt.
Voorbeeld:
“Probeer dit: Stel een dagelijkse timer in van vijf minuten waarin je focust op je ademhaling. Adem vier seconden in, houd je adem vier seconden vast, en adem vier seconden uit. Herhaal dit vier keer. Je zult merken dat je direct rustiger wordt.”
Door een concrete stap te geven, geef je je lezer direct waarde en motiveer je haar om verder met jou aan de slag te gaan.
Sluit af met een logische call to action
Een onmisbaar onderdeel in een goede webtekst (je weet wel… zo 1 die je klanten oplevert…) is een goede afsluiting. Een logische call to action voelt niet als “verkopen”, maar als een natuurlijke volgende stap.
Voorbeeld:
“Voel je je uitgeput en weet je niet waar je moet beginnen? In mijn cursus laat ik je zien hoe je met kleine, haalbare stappen weer grip krijgt op je energie en je leven. Ontdek praktische oplossingen en inzichten die je helpen herstellen, één stap tegelijk. Klik op deze link voor meer informatie en inschrijven.”
Starten met webteksten die klanten opleveren? Begin bij de basis: zoekwoordenonderzoek
Goede webteksten beginnen niet bij het schrijven, maar bij het begrijpen waar jouw klant naar zoekt. Want als jouw teksten niet gevonden worden, worden ze ook niet gelezen.
In de minicursus Scoren met Zoekwoorden leer je stap voor stap hoe je:
- Ontdekt welke woorden jouw ideale klant gebruikt in Google.
- Je website hoger in Google krijgt, zodat klanten jou vinden in plaats van je concurrent.
- Zoekwoorden op de juiste plekken gebruikt, zodat jouw teksten niet alleen gelezen worden, maar ook klanten opleveren.
Schrijf je hier in en start vandaag nog met de eerste stap naar webteksten waarmee jij je klanten 1-voor-1 binnensleept.
Webteksten schrijven die je bezoekers begeleiden van passant tot klant
Een sterke webtekst neemt je lezer mee: van herkenning naar inzicht, van oplossing naar actie. Door de juiste woorden te gebruiken, zorg je ervoor dat je bezoeker zich direct aangesproken voelt en de volgende stap zet.
Maar… als jouw tekst niet wordt gevonden in Google, leest niemand hem. Laat staan dat hij klanten oplevert…..
Starten met het schrijven van converterende webteksten? Dat begint bij zoekwoordenonderzoek.
Weet jij welke woorden jouw ideale klant gebruikt in Google? Weet jij waar je ze moet plaatsen om gevonden te worden? Zonder deze basis schiet je teksten schrijven mis en blijven je klanten weg.
Zorg ervoor dat jouw website wél wordt gevonden.
In de cursus Scoren met Zoekwoorden ontdek je hoe je de juiste zoekwoorden vindt en toepast om je teksten zichtbaar én effectief te maken.
Start vandaag nog en maak jouw website vindbaar!
Heb je nog vragen over het schrijven van webteksten of een andere SEO of blog gerelateerde vraag? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady
Ben je nog niet uitgelezen? Bekijk dan zeker ook deze blogs:
- Verborgen zoekwoorden vinden en gebruiken voor meer verkeer naar je website
- Hoe schrijf je webteksten die je bezoekers begeleiden van herkenning naar aankoop?
- Wil jij gevonden worden in Google? Zo haal jij je concurrent in!
- Zakelijk bloggen: Hoe je klanten aantrekt met je content
- 4 gratis zoekwoorden tools die je móet kennen