Meer klanten en omzet: Hoe je website je helpt dit te bereiken (en Instagram niet echt…)

Online zichtbaarheid is voor iedere ondernemer belangrijk. En dat is intussen wel algemeen bekend denk ik. Je focus ligt op meer klanten en omzet behalen en daarvoor zet je internet in. Dat is een superslimme zet. Maar wat ik constant om me heen zie gebeuren is dat alles wordt ingezet op kanalen zoals Instagram. En ik snap het. Want dat is zo’n beetje het eerste wat je hoort van welke business coach dan ook. “Ga op Instagram, je website komt later wel.” En tuurlijk Instagram is een gratis tool die je leent en waar je je gang kunt gaan met je verkopen. Maar de gebruikers op Instagram zitten daar doorgaans niet omdat ze jouw aanbod zoeken. Gebruikers in Google daarentegen wel. En ze zijn ook nog eens klaar om te kopen…

In deze blog ontdek je hoe je website een belangrijke rol speelt in het aantrekken van meer klanten en omzet, en waarom Instagram niet altijd de beste keuze is.


Wil jij ook leren hoe je met je website meer klanten en omzet kunt genereren? Schrijf je dan nu in voor de Minicursus Google PAGE 1 ritual en ontdek hoe jij DIRECT op die eerste pagina in Google terechtkomt!


Waarom je website essentieel is voor meer klanten en omzet

Er zijn meerdere voordelen aan het hebben van een goede website. Ik ga ze hier voor je opsommen:

  • Volledige controle: Met je website heb jijzelf de volledige controle over wat je toont en aan wie je het toont. Geen vervelend algoritme die roet in het eten gooit, na uren ploeteren op je content.
  • Conversiegericht: Je kunt je website op heel veel manieren inrichten zodat je de kans op conversie verhoogt. Op Social media kun je hier uiteraard ook naartoe werken, maar daarvoor heb je meerdere stukken content nodig. Dit proces duurt vele malen langer, dan iemand die je site aanklikt en door alle optimalisaties zo in je check-out proces terecht komt.
  • SEO en vindbaarheid: Alles wordt gezocht in Google. Alles. Mensen zijn daar dus letterlijk op zoek naar jouw aanbod omdat ze jouw dienst of product willen afnemen. Door slimme en kansrijke zoekwoorden te gebruiken zorg je ervoor dat jouw website ook gevonden wordt door die ready to buy klanten.
  • Optimaliseren: Met tools als Google Analytics en Google Search Console kun je bijna alles tracks wat je websitebezoekers doen. Waar ze vandaan komen, welke device ze gebruiken. Op welke links ze wel en niet klikken. Dit begint al in Google zelf, welke pagina klikken ze wel op en welke niet. Je haalt er zoveel data uit, dat je met deze gegevens je website keer op keer kunt optimaliseren voor jouw doelgroep.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) voor meer klanten en omzet

Als je meer klanten en omzet wilt behalen met behulp van je website, dan is het wel belangrijk dat je website vindbaar is. Daar komt SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie om de hoek kijken. Dit klinkt vaak als een heel lang, technisch of ingewikkeld proces. Maar eigenlijk valt het allemaal heel erg mee!

SEO helpt je website beter te ranken in zoekmachines zoals Google. Daardoor verbeter je je zichtbaarheid en je vindbaarheid. Omdat maar liefst 75% van de zoekers in Google niet verder kijkt dan pagina 1, wil jij zeker op die eerste pagina terechtkomen. Een aantal essentiële stappen die je dan niet mag missen:

  1. Zoekwoordenonderzoek: Ontdek welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, zoals voor mij in deze blog: “Meer klanten en omzet”. Zorg ervoor dat je de slimme zoekwoorden kiest waarmee je ook daadwerkelijk een kans maakt in Google. Gebruik deze zoekwoorden strategisch in je content, je meta-beschrijvingen en titels. Wil je hier direct mee aan de slag? Dan is de Google page 1 ritual echt wat voor jou. Lees hier alle details.
  2. Kwalitatieve Content: Publiceer regelmatig waardevolle en informatieve content die de vragen van je doelgroep beantwoordt. Dit trekt niet alleen bezoekers aan, maar bouwt ook autoriteit op in je niche.
  3. Technische SEO: Zorg ervoor dat je website technisch gezond is met een snelle laadtijd en mobielvriendelijk ontwerp.

Waarom Instagram niet altijd voldoende is

Hoewel Instagram een heel fijne tool is voor wat merkbekendheid, heeft het een hoop beperkingen als het gaat om (direct) genereren van klanten en omzet:

  • Beperkte zichtbaarheid: Je bereik op Instagram is vaak heel beperkt. Zeker met het algoritme vandaag de dag. Van je volgers krijgt sowieso maar een heel beperkt aantal je posts en story’s te zien.
  • Korte duur: Je content wordt vaak maar tot maximaal 48 uur getoond op de tijdlijn van alle scrollers. Zit je daar nou uren op te broeden… Je blogs zijn na jaren nog steeds te vinden in de zoekresultaten van Google.
  • Gebrek aan diepgang: Instagram posts zijn vluchtig en bieden niet de ruimte voor uitgebreide informatie zoals je dat in je blogs wel kwijt kunt.
  • Vertrouwen en autoriteit: Een Instagram profiel, hoe goed ook, kan niet de uitgebreide informatie en geloofwaardigheid bieden die een goed ontworpen website kan.

Laat je website en SEO samenwerken voor meer klanten en omzet

Door je website te optimaliseren voor je doelgroep en voor de zoekmachines kun je op een heel effectieve manier meer klanten en omzet binnenhalen. Een paar slimme stappen om te nemen zijn dan:

  1. Neem SEO op in je marketingstrategie: Waarschijnlijk staat Social media hoog op je lijstje met marketingactiviteiten. Maar je doet er slim aan om SEO hier ook in mee te nemen. En niet als eenmalige activiteit, maar iets wat je bijhoudt, onderhoudt en constant blijft optimaliseren. Want als die klanten vanzelf naar je toekomen, dan weet je dat het het waard is.
  2. Optimaliseer je website voor conversies: Als die bezoekers 1 keer op je website komen, dan is het wel belangrijk dat het niet bij een bezoekje blijft. Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is, met duidelijke call-to-actions en maak het ze zo gemakkelijk mogelijk.
  3. Leer en optimaliseer: Analyseer wat er goed gaat en wat minder. Blijf optimaliseren naar aanleiding van je resultaten, zodat je website voor jou gaat werken. Zoals het hoort.

Wil jij leren hoe je zelf aan de slag kunt gaan met zoekwoordenonderzoek en SEO? Meld je dan aan voor de minicursus Google PAGE 1 ritual! En ontdek hoe jij meer klanten en omzet uit je website haalt.


Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Of over een ander SEO of Webdesign gerelateerd onderwerp? Laat het me dan zeker weten! Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady