Meer volgers krijgen op Instragram

En waarom ik van mening ben dat je daar niet meer klanten uithaalt

In de wereld van digitale marketing lijkt het erop dat “hoe meer volgers op Instagram, hoe beter.” Maar is dat wel echt zo? Hoewel Instagram een prachtig platform is voor merkbekendheid en engagement, is het niet je eindbestemming. Als jij wilt dat jouw klanten vanzelf naar jou toekomen dan is 24/7 online zijn niet per se je oplossing. Want als je uit je huidige following geen klanten haalt, wie zegt dan dat je uit meer volgers wel klanten haalt?

In deze blog neem ik je mee in de voordelen van het inzetten van je website voor het binnenhalen van nieuwe klanten. En laat ik je zien hoe je, door het inzetten van je website, werkt aan een duurzame strategie waarmee jij op de automatische piloot ready to buy klanten binnenhaalt.


Het start allemaal op de eerste pagina in Google. Klik op deze link om meer te lezen over mijn Google page 1 ritual.


Meer volgers krijgen op Instagram

1. Volledige controle over de inhoud

Op Instagram ben je gebonden aan de regels (en beperkingen) van het platform. Het welbekende algoritme heeft er recentelijk voor gezorgd dat het bereik van je story’s, je reels en je posts drastisch is verminderd. Nu kun je denken… ik ga nóg meer content maken, in plaats van 1 keer per dag 2 keer per dag posten, nog meer DM gesprekken voeren, nog meer story’s plaatsen..

Maar al deze stappen zorgen alleen maar voor nog meer frustraties als je je doelen niet haalt. Daarnaast is het ook nog eens zo dat iedere keer wanneer jij content maakt en plaatst je dit doet voor een dag of 2. Daarna krijgt niemand je content meer te zien.

Op je website daarentegen heb jij volledig de controle over wie wat te zien krijgt. Je kunt volledig zelf bepalen wat er op je website staat, hoe je je inhoud weergeeft en hoe en welk publiek je hiermee aantrekt. Een heel groot bijkomend voordeel: Plaats jij vandaag een blog dan kan deze over 5 jaar nog in de zoekresultaten van Google naar voren komen. En kun je daar dus over 5 jaar (of 10 jaar) nog steeds nieuwe klanten uit halen.

2. Verzameling van klantgegevens

Leuk als je alles wat je hebt inzet om meer volgers op Instagram te krijgen. Maar besef je daarbij wel dat als er bijvoorbeeld een grote Instagram storing is of nog erger.. Mark Zuckerberg besluit de stekker uit Meta te trekken dan heb je niks. Geen enkel gegeven van al die volgers. Geen telefoonnummer, geen mailadres.. NIKS.

Op je website leid je je bezoekers makkelijk naar een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief of gratis weggever. Check, je hebt een e-mailadres in de pocket. Alle bestelgegevens worden opgeslagen. En daarnaast kun je met Google Analytics tot in de kleinste details van je bezoekers tracken. Je weet bijna alles van de personen die jouw website bezoeken. Dit zorgt er weer voor dat je heel gerichte marketingcampagnes kunt inzetten, omdat je je bezoekers en klanten steeds beter begrijpt.


Is jouw bedrijf de pineut als Instagram met een storing kampt? Lees dan dit artikel!


3. Betere SEO en vindbaarheid

Hashtags en locatie-instellingen helpen je content gevonden te worden op Instagram. Maar het is wel leuk om je te beseffen dat Instagram een platform is waar mensen op gaan voor vermaak of om zakelijke connecties te leggen. Als iemand echt op zoek is naar een bepaald product of bepaalde dienst dan zullen ze niet zo snel op Instagram gaan zoeken hiernaar. Dat betekent dat het publiek niet koopklaar is. En dat zorgt er weer voor dat je heel veel overtuigingskracht nodig hebt om iemand op Instagram “over te halen” om in één keer over te gaan tot verkopen.

Daarentegen biedt je website veel gerichtere SEO-mogelijkheden. Door relevante zoekwoorden te integreren, blogartikelen te schrijven en je site technisch op orde te hebben, kun je je vindbaarheid op zoekmachines aanzienlijk verbeteren. Kom maar door met die eerste pagina in Google! Dit betekent dat potentiële klanten je kunnen vinden op het moment dat ze op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt, in plaats van toevallig over je profiel te struikelen.


Direct starten met jouw betere SEO en vindbaarheid? Check dan hier de Google page 1 ritual.


4. Directe verkoop en conversieoptimalisatie

Zoals hierboven ook al een beetje aangegeven komt iemand op jouw Instagram profiel uit nieuwsgierigheid of interesse. Doorgaans niet meteen om iets bij je te kopen. Dat terwijl bezoekers op je website komen met een probleem die zij opgelost willen hebben. Ze zoeken in Google letterlijk de oplossing voor hun vraag of probleem die jij kunt oplossen met jouw aanbod. Iemand die op je website komt zal dus eerder direct bij je kopen dan iemand die voor het eerst op je Instagram profiel komt.

Daarnaast heb je op je website allerlei mogelijkheden voor conversieoptimalisatie. Je kunt je bezoeker sturen richting een aankoop. Ook kun je sturen richting een grotere aankoop of de aankoop van meer van je producten. Deze opties heb je op Social media gewoonweg niet.

5. Professionaliteit

Een website draagt bij aan je autoriteit en je professionaliteit. Je hebt uitgebreide mogelijkheden om je portfolio te delen, reviews te laten zien en meer informatie te geven over jouw bedrijf. Op Instagram kun je natuurlijk ook highlights gebruiken om de story’s die je hierover geplaatst hebt te bundelen. Maar mijn bescheiden mening is wel dat de resultaten op het gebied van professionaliteit meer komen uit een goede website dan van een Instagram profiel.

Conclusie: Instagram als onderdeel van een grotere strategie

Ik zeg absoluut niet dat je Instagram moet bannen. Het is een prachtig platform voor engagement en naamsbekendheid. Maar zie het als een onderdeel van een grotere strategie. Gebruik Instagram op een chille manier. Laat je niet leiden door het aantal volgers (of het aantal volgers van je concurrenten), ga niet tegen je zin in dagelijks online omdat dat “moet”.

Zie je website als startpunt, als thuisbasis. Als de plek waar je ready to buy klanten aantrekt, die op de automatische piloot bij jou aankloppen. En dat doe je door te zorgen dat jouw website een mooie plek inneemt op de eerste pagina in Google. Hier direct werk van maken? Check dan hier de minicursus Google page 1 ritual.

Heb je vragen? Laat het me zeker weten! Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady