SEO marketing blogs schrijven voor online succes

De wereld van (online) marketing verandert voortdurend. Je kunt je helemaal verdiepen in algoritmes van platforms zoals Instagram en Facebook om erover een week achter te komen dat ze alweer zijn omgegooid. Een vaak ondergeschoven kindje zijn de SEO marketing blogs. Waar Social media voortdurend evolueert blijft de kracht van een goed geschreven SEO marketing blog eigenlijk redelijk constant.

Dit type blog is niet alleen super handig voor je vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Het is ook nog eens een hele goede manier om gerichte bezoekers op je website te krijgen. Koopklare bezoekers zelfs. In deze blog lees je tips voor het opzetten van jouw SEO marketing blogs. Hoe je ze optimaliseert en effectief inzet om je online zichtbaarheid te verbeteren.


Wil je jouw SEO marketing blogs meteen goed aanpakken? Schrijf je in voor mijn minicursus zoekwoordenonderzoek: De Google PAGE 1 ritual en ontdek hoe je jouw blog DIRECT naar pagina 1 in Google krijgt.


Wat zijn SEO marketing blogs?

SEO marketing blogs zijn blogs die je heel specifiek en geoptimaliseerd maakt voor de zoekmachines. Dit betekent dat je gebruikmaakt van specifieke zoekwoorden, zinnen en vragen die je doelgroep gebruikt. Het doel is om met deze blog hoog te scoren in Google, zodat je meer verkeer naar je website genereert door de blog.

Waarom zijn SEO marketing blogs noodzakelijk?


Een SEO marketing blog helpt niet alleen om je website beter vindbaar te maken, maar ook om je autoriteit en geloofwaardigheid in jouw vakgebied te versterken. Door relevante en waardevolle content te bieden, trek je bezoekers aan die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw aanbod, wat kan leiden tot hogere conversies.

Hoe start je je SEO marketing blogs?

Om je SEO marketing blogs zo effectief mogelijk te starten zijn er een paar noodzakelijke stappen om te doorlopen:

  1. Brainstorm en onderzoek zoekwoorden: Brainstorm alle onderwerpen waarvan jij denkt dat ze relevant zijn voor je doelgroep. Het is belangrijk om te onthouden dat je voor haar schrijft. Jouw allerleukste klant. Wat zijn haar verlangens als het aankomt op jouw aanbod? Als je dat weet, dan kun je deze zoekwoorden, termen en vragen gaan onderzoeken.
  2. Gebruik zoekwoordenonderzoek tools: Gebruik tools zoals Semrush of Ubersuggest om zoekwoorden te analyseren. Deze tools helpen je te begrijpen welke zoektermen populair zijn en hoe moeilijk het is om voor die zoekwoorden te ranken.
  3. Creëer relevante en waardevolle content: Speciaal voor die allerleukste klant.
  4. Optimaliseer je blogs: Om je SEO marketing blogs te laten slagen is het belangrijk dat je ze optimaliseert voor SEO. Verwerk de belangrijkste zoekwoorden in de URL, de titel van je blog, in een subkoppen, in je teksten, je afbeeldingen, de meta titel en de metabeschrijving.
  5. Make some noice: Gebruik je Social media? Deel je blogs daar. Vooral LinkedIn is hierin fijn, omdat je de link ook daadwerkelijk kunt delen op het platform. Heb je een podcast? Vertel over je nieuwe, interessante, must-read blogs. Heb je een nieuwsbrief? Vertel over je blog. Kortom: Promoot je blogs op de voor jouw bekende marketingkanalen.

SEO trends voor blogs

Natuurlijk verandert de marketing op het gebied van SEO blogs ook. Zo gebeuren er een hoop dingen met de opkomst van spraak-gestuurde zoekopdrachten en gebruik van AI in de zoekresultaten van onder andere Google. Blijf op de hoogte van de laatste trends zodat je je SEO strategie op tijd aanpast op deze trends. Zo blij je meedoen in de concurrerende strijd om de eerste pagina in Google ;).

Lokale SEO voor je SEO marketing blogs

Als je lokaal werkt is het belangrijk ook lokale content te delen. Gebruik lokale zoekwoorden (dit zijn over het algemeen gewoon de plaatsnamen waarin je werkzaam bent of waarvoor je goed bereikbaar bent) in je content. Stel ik zou deze blog lokaal optimaliseren dan zou ik zeggen: “SEO Marketing blogs in Alkmaar en omgeving.”

Conclusie

Goed geoptimaliseerde SEO marketing blogs kunnen een mooie manier zijn om je zichtbaarheid in de zoekmachines te vergroten. Daardoor groeit je website. Het is dus zeker een marketingstrategie om mee aan de slag te gaan. Want de zoekers die die zoekmachines gebruiken zijn koopklaar en letterlijk op zoek naar jouw aanbod.


Wil je direct aan de slag met het optimaliseren van jouw SEO marketing blogs? Schrijf je in voor mijn minicursus zoekwoordenonderzoek de Google PAGE 1 ritual. Voor slechts 34,- leer ik jou hoe jij de zoekwoorden vindt waarmee je direct op pagina 1 in Google belandt.


Heb je vragen over SEO marketing blogs? Laat het me weten, en ik help je graag verder!

Xo,
Mady