Als coach of therapeut wil je natuurlijk dat je cliënten je goed kunnen vinden, vooral mensen uit je eigen regio. Een groot deel van de zoekopdrachten naar een coach of therapeut begint namelijk online en heeft een lokale focus. Dat betekent dat mensen zoeken op termen zoals “coach in Rotterdam” of “therapeut in de buurt van Eindhoven.” In deze blog leg ik je uit wat Lokale SEO precies inhoudt, hoe het werkt en hoe je het inzet om jouw praktijk beter vindbaar te maken in lokale zoekopdrachten.
Om lokaal gevonden te worden is het slim om lokale zoekwoorden te gebruiken. Wil jij weten waar je die lokale zoekwoorden allemaal kwijt kunt op je pagina’s? Download dan hieronder meteen de gratis Zoekwoorden Checklist.
Wat is lokale SEO?
Lokale SEO is een specifieke vorm van zoekmachineoptimalisatie waarbij de bedoeling is dat jouw bedrijf lokaal gevonden wordt. Als iemand in jouw omgeving op zoek gaat naar “Voedingscoach in de buurt” of “Orthomoleculair therapeut in Utrecht” dan zorgt lokale SEO ervoor dat jouw website of bedrijfsvermelding naar voren komt in de Google zoekresultaten.
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Uit onderzoeken blijkt dat bijna 50% van alle zoekers in Google zoekt naar lokale bedrijven. Ook blijkt nog eens dat het overgrote deel van al deze zoekers binnen 24 uur actie onderneemt. Ze maken een afspraak of vullen een contactformulier in. Voor jou als coach of therapeut is het dus belangrijk om ook lokaal goed vindbaar te zijn voor jouw ideale klant. Zeker als je jouw cliënten offline ontvangt wil je dat jouw website of bedrijfsvermelding in Google getoond wordt op het moment dat jouw ideale klant op zoek is naar jouw hulp.
Hoe werkt lokale SEO?
Google Mijn Bedrijf (Google My Business)
Een van de eenvoudigste manieren om je lokale zichtbaarheid te vergroten, is door je Google Mijn Bedrijf profiel goed in te vullen. Dit gratis profiel biedt de mogelijkheid om je locatie, openingstijden, foto’s en recensies te tonen in de zoekresultaten. Vul alle details zo volledig mogelijk in, update je afbeeldingen regelmatig en plaats updates of aankondigingen. Dit helpt je niet alleen om beter zichtbaar te worden, maar zorgt er ook voor dat cliënten meteen weten waar je praktijk zich bevindt en hoe ze contact kunnen opnemen.
Naam, Adres, Plaats
Door te zorgen dat jouw bedrijfsnaam, adres en plaats consistent worden gebruikt, op alle openbare plekken, pikt Google dit op. Met alle openbare plekken bedoel ik dan: In Google zelf, maar ook op je website en je Social media kanalen. Mocht je dus verhuizen is het belangrijk dat je je adres op alle openbare plekken wijzigt. Voor Google ben je dan een betrouwbare bron in jouw regio.
Lokale zoekwoorden
Naast bijvoorbeeld je adres in de footer en op de contactpagina van je website kun je ook gebruikmaken van lokale zoekwoorden. Je voegt dan een plaatsnaam toe aan je zoekterm. Ben jij bijvoorbeeld een fysiotherapeut in Workum, dan is dit een zoekterm die je kunt verwerken op je site: Fysiotherapeut in Workum. Gebruik deze lokale zoekwoorden slim op je website. Denk aan je titels, meta-beschrijvingen en teksten. Dit helpt Google om jouw website te koppelen aan relevante lokale zoekopdrachten.
Wat zijn zoekwoorden nu eigenlijk? Je lees het in deze blog.
Lokale backlinks
Backlinks zijn verwijzingen naar jouw website. Dus een andere ondernemer plaatst een link van bijvoorbeeld een blog van jou in een blog van haarzelf. Meer over linkbuilding lees je in deze blog. Deze backlinks kun je ook lokaal inzetten. Heb jij bijvoorbeeld een samenwerking met een andere coach of therapeut in jouw regio, dan is het slim om naar elkaars website te verwijzen. Zo versterk je de lokale SEO van jullie beide websites.
Reviews, beoordelingen en testimonials
Goede reviews (beoordelingen, testimonials net hoe je ze noemen wilt) zijn niet alleen goed voor je algehele SEO, maar ook voor je lokale vindbaarheid. Met positieve beoordelingen geef je een signaal af aan Google dat je betrouwbaar bent. Hoe beter je reviews, hoe groter de kans dat Google jouw praktijk aanbeveelt aan zoekers. Vraag tevreden cliënten om een review achter te laten op Google en andere platforms. Nog een extra tip: Reageer op alle testimonials om je betrokkenheid te tonen.
Tips om je lokale SEO te verbeteren
Misschien heb je al wat van de bovengenoemde punten op je website (en daarbuiten) verwerkt om lokaal beter vindbaar te worden. Maar misschien heb je nog een hoop stappen te zetten. Ik heb een overzichtje gemaakt met wat praktische tips voor het optimaliseren van je lokale SEO:
- Zorg dat je website mobiel vriendelijk is: Deze geldt eigenlijk voor je algehele vindbaarheid. Maar dus ook voor je lokale vindbaarheid. Het grootste deel van de websitebezoekers is tegenwoordig aan het “surfen” op een mobiele telefoon. Zorg er dus voor dat je mobiele website spot on is. Meer over de mobiele versie van je website lees je in deze blog.
- Gebruik lokale content: Geef jij bijvoorbeeld af en toe een cursus op locatie, noem je pagina dan ook gewoon zo: “Zwangerschapscursus in Alkmaar” of “Klankschalen sessie in Den Haag.”
- Maak een kopje werkgebied: Je kunt, bijvoorbeeld in je footer, gemakkelijk een stukje tekst plaatsen met het kopje werkgebied. Hierin plaats je dan naast je eigen werklocatie ook omliggende plaatsen. Zo maak je het ook voor cliënten uit de omgeving makkelijk om jou te vinden.
- Verwerk je locatie ook in je metabeschrijving of SEO-titel: Je SEO-titel en metabeschrijving zijn de kleine stukjes tekst die zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Als iemand in Brunssum bijvoorbeeld op zoek is naar een Haptotherapeut en jij hebt als SEO titel: “Haptotherapeut in Brunssum” staan dan spreek je deze persoon direct aan. Wil je nog meer weten over die metabeschrijving en SEO-titel, klik dan hier om mijn blog erover te lezen.
Direct aan de slag met je lokale zoekwoorden? Gebruik dan de gratis Zoekwoorden checklist. Je downloadt hem hier.
Conclusie
Lokale SEO kan jouw praktijk helpen om meer zichtbaar te worden voor cliënten in jouw omgeving. Door een goed geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf-profiel, consistentie in je bedrijfsinformatie, gebruik van lokale zoekwoorden en het verkrijgen van recensies en lokale backlinks, vergroot je je zichtbaarheid en trek je nieuwe cliënten aan.
Heb je nog vragen over lokale SEO of een andere SEO, Webdesign of zakelijke blog vraag? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag verder.
Liefs,
Mady
Nog niet uitgelezen?
- Verborgen zoekwoorden vinden en gebruiken voor meer verkeer naar je website
- Hoe schrijf je webteksten die je bezoekers begeleiden van herkenning naar aankoop?
- Wil jij gevonden worden in Google? Zo haal jij je concurrent in!
- Zakelijk bloggen: Hoe je klanten aantrekt met je content
- 4 gratis zoekwoorden tools die je móet kennen