Wat is SEO? 7 belangrijke onderdelen voor zoekmachine optimalisatie

Je hebt vast wel eens van de term SEO gehoord. Maar wat is SEO nu precies? SEO, of zoekmachine optimalisatie, is veel meer dan je misschien in eerste instantie denkt. Het bevat diverse technische onderdelen en strategieën die samen zorgen voor de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google. In deze blog leg ik de 7 belangrijkste onderdelen van SEO uit. Ze zijn belangrijk om te begrijpen én toe te passen, zodat jouw website vindbaar wordt in Google. Want laten we eerlijk zijn: dat is het doel van elke website-eigenaar, toch? Ben je er klaar voor om te ontdekken wat SEO inhoudt? Let’s dive in!

1. Zoekwoordenonderzoek: De basis van goede SEO

Wat valt er onder SEO

Zoekwoordenonderzoek is de fundering van een goede SEO-strategie. Zoekwoorden zijn de kern van wat jouw website relevant maakt voor je doelgroep. En dus voor de zoekopdrachten in Google. Het is dan ook heel belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Zo ontdek je waar jouw ideale klant naar op zoek is. En welke onderwerpen relevant zijn voor jouw content.

Bijvoorbeeld, in plaats van alleen “Traumacoach” als zoekwoord te gebruiken, kun je je zoekterm uitbreiden naar “Traumacoach voor vrouwen met een bevallingstrauma.” Hiermee verminder je de concurrentie en vergroot je de kans om gevonden te worden.


Heb je allemaal mooie zoekwoorden gevonden om te gebruiken voor jouw content? Dan wil je ze natuurlijk wel op de juiste plekken zetten zodat je website gevonden wordt! Download daarom nu de gratis Zoekwoorden Checklist en start direct met groeien in Google.


2. On-page SEO: Optimaliseer de inhoud

On-page SEO betreft eigenlijk ieder detail direct op je website die je kunt optimaliseren. Dit zijn onder andere:

  • Meta titels en Metabeschrijvingen: Dit zijn de kleine stukjes content die zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Het is belangrijk deze te optimaliseren, omdat je hiermee bepaalt of de zoekers in Google klikken op je link. Of niet. Alles hierover lees je in deze blog.
  • Header tags: Je hebt misschien weleens van H1, H2, H3 (enz) gehoord. Deze tags zorgen voor structuur in je content, waardoor Google beter begrijpt waar je tekst over gaat.
  • URL structuur: Zorg ervoor dat je URL’s geen ruis bevatten.

    Slecht voorbeeld: www.madyhuisman.nl/blog21874hgfshbchmscbksd
    Goed voorbeeld: www.madyhuisman.nl/blog/wat-valt-er-onder-seo

Als je zorgt dat je website goed is geoptimaliseerd dan helpt dit de zoekmachines niet alleen om je website te begrijpen, maar verbeter je ook meteen de gebruiksvriendelijkheid, wat gunstig is voor je ranking.

3. Technische SEO: De achterkant van je website

Technische SEO draait om alles wat er achter de schermen van je website gebeurt. Denk aan dingen zoals hoe snel je site laadt, of deze goed werkt op mobiele apparaten en of je XML-sitemaps goed zijn ingesteld. Een stevige technische basis is super belangrijk voor een goede gebruikerservaring en dat heeft weer invloed op je ranking in Google.

Tip: Zorg ervoor dat je website binnen 3 seconden laadt en lekker soepel draait op smartphones. Niemand houdt van wachten, en een snelle site houdt je bezoekers blij!

4. Contentcreatie: Kwaliteit boven kwantiteit

Het kan verleidelijk zijn om elke dag een nieuwe blog te publiceren met behulp van tools zoals ChatGPT of Gemini. Het idee dat je elke dag nieuwe content kunt plaatsen klinkt misschien aantrekkelijk, maar laat je niet misleiden. Google houdt niet van slappe content. Als je schrijft zonder je ideale klant in gedachten, dan lopen je bezoekers gewoon over naar de volgende website.

Onthoud daarom: kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. Het is beter om één informatieve blog te schrijven die écht waarde biedt, dan om snel tien blogs te produceren die niets toevoegen. Vergeet niet dat zoekwoordenonderzoek essentieel is. Als je niet weet waar jouw ideale klant naar zoekt, zal je content moeilijk te vinden zijn.

Een belangrijk onderdeel van het schrijven van die content is het zoekwoordenonderzoek. Als je niet weet waar jouw leukste klant naar zoekt in Google dan wordt het ook lastig om je website voor haar vindbaar te maken.

5. Linkbuilding: Voor autoriteit via verwijzingen

Oorspronkelijk is Google ooit begonnen als een algoritme dat alleen maar keek naar verwijzingen. Dat wil zeggen: Links naar jouw website. Dit heet linkbuilding. Gelukkig is het algoritme intussen veel uitgebreider en tellen er veel meer factoren mee. Maar linkbuilding blijft een belangrijk onderdeel voor je SEO.

Google is nog steeds gek op autoriteit. En die autoriteit verkrijg je door verwijzingen naar je website. Hieronder lees je enkele manieren om te werken aan de autoriteit van je eigen website:

  • Gastbloggen: Schrijf artikelen voor andere websites in ruil voor een link terug naar jouw site.
  • Samenwerkingen: Werk samen met andere ondernemers en influencers in jouw niche.
  • Kwaliteit: Als je geweldige content maakt dan zul je merken dat mensen vanzelf naar je artikelen linken
  • Deelknoppen: Maak het makkelijk om je artikelen te delen door deelknoppen in je blogs te plaatsen

Ook voor linkbuilding geldt: Kwaliteit boven kwantiteit. Een paar relevante en kwalitatieve links zijn veel meer waard dan tientallen links van lage kwaliteit.

6. Gebruikerservaring: Om je bezoekers op je site te houden

SEO draait niet om de zoekmachines. Het draait om je bezoekers. En als jouw bezoekers blij zijn wanneer ze jouw website bezoeken, dan is Google ook blij. Dit wordt gemeten door te kijken hoe lang je bezoekers op je pagina’s blijven, of er wordt doorgeklikt of contact wordt opgenomen.

Om de gebruikerservaring op je website te verbeteren is het belangrijk om in ieder geval onderstaande 3 punten te optimaliseren:

  • Makkelijke navigatie: Zorg voor een duidelijk menu en duidelijke links naar relevante pagina’s
  • Snelle laadtijden: Zorg dat je website binnen 3 seconde laadt. Wachten is saai en daar heeft niemand zin in. Dus ook jouw ideale klant niet.
  • Mobile first: Zorg ervoor dat je site goed werkt op smartphones. Meer dan 50% van het webverkeer komt van mobiele apparaten, dus je wilt dat het goed gaat!

7. Lokale SEO: Vindbaarheid in je regio

Als je een bedrijf hebt waar het belangrijk is dat je lokaal gevonden wordt, dan kun je een aantal dingen doen om je website lokaal vindbaar te maken. Denk aan:

  • Google Mijn Bedijf: Maak een profiel aan zodat je bedrijfsinformatie zichtbaar is in Google.
  • Lokale zoekwoorden: Gebruik zoekwoorden die specifiek zijn voor jouw regio, zoals “Voedingscoach Alkmaar” in plaats van alleen “Voedingscoach”.
  • Lokale links: Zoek samenwerkingen met andere lokale bedrijven. Heb je bijvoorbeeld een coaching praktijk voor zwangere vrouwen? Werk dan samen met een Yogaschool in jouw buurt en verwijs naar elkaar op jullie websites.

Lokale SEO helpt je om zichtbaar te worden voor de mensen in jouw regio die op zoek zijn naar jouw product of dienst.


Wil jij meteen aan de slag met de vindbaarheid van je website? Download dan hier de gratis Zoekwoorden Checklist en start meteen met optimaliseren.


Conclusie

SEO is veelzijdig en het draait niet alleen om het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Het is een combinatie van verschillende onderdelen, zoals zoekwoordenonderzoek, on-page en technische SEO, contentcreatie, linkbuilding, gebruikerservaring en lokale SEO. Al deze elementen werken samen om jouw website zichtbaar en aantrekkelijk te maken voor je doelgroep. Want dat is waar het om draait. Jouw ideale klant, die heeft iets te zoeken op jouw website. Dus alles moet op haar zijn ingesteld.

Neem de tijd om elk van de onderdelen te begrijpen en toe te passen. SEO is een doorlopend proces. Het zoekgedrag van jouw klanten verandert en gaat mee met trends. Daarom is het belangrijk om te blijven experimenteren en analyseren. Vergeet niet dat je niet alleen voor Google schrijft, maar vooral voor je bezoekers. Als hun vragen en behoeften centraal staan in je content, zul je merken dat je niet alleen meer bezoekers aantrekt. Je bezoekers worden dan keer op keer je klanten.

Ik hoop dat je er meteen lekker aan de slag kunt nu. Heb je nog vragen over dit artikel neem dan contact met me op! Ik help je graag verder op weg.

Liefs,
Mady

Meer lezen over SEO?