Wat is zoekvolume en waarom is het belangrijk?

Als je met SEO bezig bent, ben je de term zoekvolume vast al eens tegengekomen. Maar wat betekent het nu precies, waarom is het belangrijk en hoe kun je het gebruiken om jouw website of blog beter vindbaar te maken? In deze blog ontdek je alles over zoekvolume en krijg je praktische tips om er slim mee aan de slag te gaan.


Download nu de gratis Zoekwoorden Checklist
en zorg dat je zoekwoorden altijd op de juiste plek staan!


Wat is zoekvolume?

Zoekvolume is het aantal zoekopdrachten voor een specifieke zoekterm of zoekwoord in zoekmachines zoals Google. Meestal worden deze zoekvolumes per maand weergegeven. Hiermee ontdek je dus hoe populair een bepaalde zoekterm is.

Stel je hebt een blog over bevallingstrauma en je wilt weten hoeveel mensen zoeken op “bevallingstrauma voorkomen.” Als het zoekvolume voor deze zoekterm 5.000 is, betekent dit dat er gemiddeld 5.000 keer per maand op wordt gezocht. Zoekvolumes zijn niet consistent. In sommige periodes heb je te maken met trends of seizoensgebonden onderwerpen waar ineens veel meer of minder op gezocht wordt. Het zoekvolume kan dus per maand schommelen.

Waarom is het zoekvolume belangrijk voor SEO

Zoekvolume speelt een belangrijke rol in hoe succesvol je SEO-strategie zal zijn. Dit zijn redenen waarom het zo belangrijk is:

Inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep

Door zoekvolumes te bekijken ontdek je waar jouw doelgroep naar op zoek zijn. Een hoog zoekvolume wijst op zoekwoorden die vaak worden opgezocht. Hoge zoekvolumes klinken vaak lekker, omdat het voor meer verkeer naar je website zorgt. Maar hoge zoekvolumes hebben vaak ook meer concurrentie dan zoekwoorden met lagere zoekvolumes.

Betere zichtbaarheid in de zoekmachines

Door een goede combinatie te maken van haalbare zoekwoorden wat betreft concurrentie en zoekwoorden met hoge zoekvolumes kun je je positie in Google verbeteren. Dit leidt tot een hogere ranking en dus meer verkeer naar je website. Je zoekvolume checken helpt je hierbij. Het geeft je alle inzichten die je nodig hebt om een mooie combinatie van zoekwoorden te maken.

Inzicht in je concurrentie

Zoekwoorden en termen met hele hoge zoekvolumes hebben vaak ook veel concurrentie. Met andere woorden.. er wordt (hoogstwaarschijnlijk) al door veel andere websites ook gebruik gemaakt van deze zoekwoorden. Soms is het beter om je te focussen op long tail zoekwoorden. Deze langere zoektermen hebben vaak minder zoekvolume, maar daardoor ook minder concurrentie.

De long tail zoekwoorden geven vaak ook de zoekintentie van de gebruiker al aan. Om even het voorbeeld van het bevallingstrauma te gebruiken, een long tail zoekwoord kan in dit geval zijn: “Hoe kan ik bevallingstrauma verwerken?” Alles over long tail zoekwoorden lees je in deze blog.

Slimme content

Met de zoekvolumes van je zoekwoorden kun je bepalen waar de prioriteit ligt. Hiermee kun je voor jezelf een overzichtelijke contentplanning maken. Zo’n planning helpt je je tijd optimaal te benutten. Gebruik brede zoekwoorden met lekker veel zoekvolume en om een breed publiek aan te trekken. En gebruik daarnaast de long tail zoekwoorden voor je specifieke doelgroep(en).

Zoekvolume inzetten voor succesvolle SEO

Nu het helder is wat zoekvolume is ga ik je wat vertellen over het strategisch inzetten van het zoekvolume.

  1. Zoekwoorden onderzoek: Begin bij het begin

    Het is belangrijk om te weten welke zoekwoorden en zoektermen belangrijk zijn voor jouw ideale klant. Om dit te ontdekken is het doen van zoekwoorden onderzoek je eerste stap. Gokken waar je doelgroep naar zoekt is niet altijd even effectief. Gebruik dus een zoekwoorden onderzoek tool zoals SEMrush of Ubersuggest om dit te onderzoeken. Uit dit onderzoek haal je zowel het zoekvolume als de SEO moeilijkheid. Daardoor kun je slim kiezen welke zoekwoorden je gaat inzetten. Het is belangrijk om niet alleen te kijken naar hoge zoekvolumes, ga voor zoekwoorden die passen bij jouw strategie.
  2. Zoek een goede balans tussen zoekvolume en concurrentie:

    Nu is het de kunst om zoekwoorden te vinden die lekker wat zoekvolume hebben, zodat je bezoekers aantrekt. Maar die niet teveel concurrentie hebben, zodat je wel een kans maakt om die bezoekers echt aan te trekken. Hier komen de long tail zoekwoorden bij kijken. Deze zijn specifieker, waardoor de concurrentie vaak veel lager is dan de bij brede zoekwoorden. Daarnaast weet je bij long tail zoekwoorden vaak de intentie van de zoekwoorden al. Dit verhoogt je kans op conversie als je hier goed op inspeelt.
  3. Indien van toepassing: Gebruik seizoensgebonden zoekwoorden
    Sommige zoekwoorden schommelen afhankelijk van het seizoen of trends. Het zoekwoord “Afvallen” zal bijvoorbeeld pieken in de zomermaanden en na de zomer weer flink dalen. Gebruik Google Trends om inzicht te krijgen of er zulke trends zijn in jouw niche. Je kunt je content hier dan op aanpassen. Dit helpt om je content op het juiste moment te publiceren.
  4. Begrijp de zoekintentie van je ideale klant

    Zoekvolume geeft je inzicht in hoe vaak een zoekwoord of zoekterm wordt gezocht in de zoekmachines. Maar het is minstens zo belangrijk om te weten wat de intentie achter de zoekopdracht is. Waarom zoekt jouw ideale klant op bepaalde zoekwoorden? Wil ze iets kopen of vergelijken, is ze op zoek naar inspiratie of alleen naar informatie? Door de intentie te begrijpen en je content hierop af te stemmen vergroot je je kans op succes. Long tail zoekwoorden helpen je de zoekintentie te begrijpen en hierop in te spelen.

Zoekvolume valkuilen vermijden

Er zijn een paar valkuilen die je liever wilt vermijden, dus deze wil ik toch even met je delen:

  • Te hoog zoekvolume: Het kiezen van hoog zoekvolume klinkt natuurlijk verleidelijk. 1.000 zoekopdrachten per maand klinkt aantrekkelijker dan 100 zoekopdrachten per maand. En dat is heel logisch. Maar als de concurrentie op een zoekterm met 1.000 zoekvolume zo hoog is dat je scoringskans heel laag wordt dan is het alleen maar zonde. Ik zeg altijd: Je staat liever die 100 keer op pagina 1 in Google, dan 101+ keer op pagina 2.
  • Trends niet volgen: Trends geven je veel inzicht voor het moment waarop je je content schrijft. Wat deze maand veel gezocht wordt kan volgende maand alweer een stuk minder populair zijn. Het is dus slim om goed te onderzoeken en in te spelen op trends op het moment dat ze aan de orde zijn.
  • Long tail zoekwoorden niet inzetten: Long tail zoekwoorden hebben vaak minder zoekvolume. Ze kunnen daardoor minder aantrekkelijk lijken om mee aan de slag te gaan. Maar juist deze zoektermen gaan jou onderscheiden van je concurrenten. En daarnaast sluit je met long tail zoekwoorden veel beter in op de intentie van je bezoekers. Waardoor je kans op conversie meteen stijgt.

Niet zeker waar je jouw zoekwoorden moet plaatsen? Download hier de gratis Zoekwoorden Checklist!


Conclusie

Zoekvolume is een belangrijk onderdeel van SEO. Het zorgt voor de zichtbaarheid van jouw website in de zoekresultaten van Google. Het helpt je om je concurrenten een stap voor te blijven en geeft aan hoe populair de zoekterm is waar je over wilt schrijven. Het is wel belangrijk om te onthouden dat het maar één onderdeel is. Naast zoekvolume heb je ook te maken met de kwaliteit van je content, de zoekintentie van je ideale klant en je concurrenten.

Wil je succesvol aan de slag met SEO? Gebruik het zoekvolume dan strategisch en blijf analyseren en optimaliseren. Zo blijft jouw content altijd relevant en daardoor goed vindbaar!

Heb je nog vragen over zoekvolume of een andere SEO, Webdesign of zakelijk bloggen gerelateerde vraag? Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady

Meer lezen over SEO?

Google zoekwoorden analyse: De basis, technieken en tips
Zoekwoorden optimalisatie: Hoe je website vindbaar wordt
Wat zijn zoekwoorden?