Wil jij weten wat zoektermen zijn en hoe je deze kunt inzetten om jouw website makkelijker vindbaar te maken in Google? Zoektermen, ook wel keywords genoemd, spelen een belangrijke rol in zoekmachineoptimalisatie (SEO). In deze blog vertel ik wat zoektermen precies zijn, hoe ze werken en hoe je ze gebruikt om jouw online zichtbaarheid te vergroten.
Direct aan de slag met het plaatsen van jouw zoektermen op de juiste plek in? Vraag nu gratis de Zoekwoorden checklist aan.
Wat zijn zoektermen?
Zoektermen bestaan uit meerdere woorden die gebruikers invoeren in Google om specifieke informatie te vinden. In tegenstelling tot een enkel zoekwoord zoals “therapeut,” is een zoekterm een volledige zin die de intentie van de gebruiker duidelijk maakt. Bijvoorbeeld, in plaats van alleen “therapeut,” kun je een zoekterm gebruiken als “trauma therapeut voor zwangere vrouwen.” Zo’n specifieke zoekterm vergroot de kans dat jouw pagina wordt getoond aan iemand die op zoek is naar deze informatie.
Hoe werken zoektermen in Google?
Ik benoemde het hierboven al even: Zoektermen zijn de woorden jouw ideale klant gebruikt in Google om jouw website te vinden. Ik wil zelf altijd graag zo snel mogelijk mijn antwoord vinden in Google. Daarom gebruik ik langere zoekopdrachten die mijn intentie meteen duidelijk maken:
- “Elvive L’oreal shampoo aanbieding”
- “Fietskrat meisjesfiets”
- “Elektrische damesfiets met kinderzitje”
- “Waar kan ik Safe Haven streamen of kopen?”
Door langere en specifiekere zoektermen te gebruiken, krijg je gerichter resultaat. Zo trek je bezoekers aan die al op zoek zijn naar jou en jouw aanbod.
Het belang van zoektermen voor je vindbaarheid
Hoeveel invloed hebben zoektermen op je zichtbaarheid in Google? Stel, ik ben webdesigner en probeer te scoren op het zoekwoord “webdesigner.” De concurrentie is hier enorm, omdat elke webdesigner dit zoekwoord zal gebruiken. Als ik mijn hele SEO-strategie alleen richt op “webdesigner,” zal het verkeer naar mijn website beperkt blijven. Als ik überhaupt al resultaat behaal met alleen dit zoekwoord.
Maar door een specifiekere zoekterm te kiezen, zoals bijvoorbeeld “Webdesigner voor zelfstandige offline ondernemers,” heb ik een veel grotere kans om gevonden te worden. Het levert minder zoekopdrachten per maand op, maar ook minder concurrentie. Dat betekent een grotere kans om op te vallen.
Zoektermen vinden
Als je zelf aan de slag wilt met zoektermen voor je website, is het belangrijk dat je jouw doelgroep goed begrijpt. Waar is zij echt naar op zoek? Wat heeft zij nodig? Door dat te achterhalen, kun je gerichter zoektermen selecteren.
Nog een extra tip van Flip: Begin je zoekwoordenonderzoek niet te gespecificeerd. Doe eerst onderzoek, puur op de belangrijkste zoekwoorden. Dus op bijvoorbeeld alleen “burn-out,” “angstig” of alleen “traumabehandeling.” Ga met de resultaten daarvan verfijnen tot je jouw zoektermen hebt gevonden.
Wil jij direct aan de slag met je zoektermen en SEO? Download dan hier gratis mijn uitgebreide Zoekwoorden checklist en geef je vindbaarheid in Google direct een flinke boost.
Short-tail zoektermen en long-tail zoektermen
Zoektermen zijn onder te verdelen in twee categorieën: short-tail en long-tail zoektermen. Een short-tail zoekterm bestaat meestal uit één of twee woorden, zoals “trauma” of “bevalling tips.” Een long-tail zoekterm is vaak een volledige zin of een specifieke vraag, zoals “wat valt er allemaal onder trauma” of “hoe kan ik ontspannen tijdens mijn bevalling.” Long-tail zoektermen zijn specifieker en hebben minder concurrentie. Hierdoor kun je met jouw pagina beter inspelen op de precieze vragen en behoeften van jouw ideale klant wanneer zij zoekt in Google. En dit vergroot weer je kans op een hogere ranking.
Heb je nog vragen over zoektermen of een ander SEO, webdesign of zakelijk blog vraag? Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady
Wil je meer lezen over SEO?
Long-tail zoekwoorden: Betekenis, voordelen en optimalisaties voor jouw website
De beste zoekwoordenonderzoek tools voor de beste resultaten
Meer klanten bereiken met SEO, hoe pak je het aan?