Wat zijn zoekwoorden en hoe zet je ze effectief in voor SEO?

In de strijd om die felbegeerde eerste plek in Google spelen zoekwoorden een belangrijke rol. Maar wat zijn zoekwoorden nu eigenlijk precies? Zoekwoorden vormen de kern, of het hart zoals ik dat zelf altijd zeg, van zoekmachineoptimalisatie (SEO.) Ze bepalen voor een groot deel hoe goed je website wordt gevonden in de zoekresultaten van de zoekmachines. In deze blog leg ik uit wat zoekwoorden zijn, hoe je ze kunt optimaliseren voor zoekmachines zoals Google en hoe je long-tail zoekwoorden* vindt om je zoekvolume te verhogen.

* Alles over long-tail zoekwoorden lees je in deze blog.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn termen of zinnen die jouw ideale klant invoert in zoekmachines zoals Google. Ze zijn op zoek naar informatie, producten of diensten. Elk van deze woorden kan een mogelijke zoekopdracht zijn waarmee ondernemers hun doelgroep proberen te bereiken. Het kiezen van de juiste zoekwoorden is belangrijk om je ranking in zoekmachines te verbeteren en meer verkeer naar je website te trekken.

Stel, iemand zoekt een traumatherapeut. Ze kan termen gebruiken als “beste traumatherapeut,” “effectieve traumatherapie,” of “traumatherapeut in omgeving X.” Elk van deze zoektermen is een voorbeeld van een zoekwoord die jij, als je trauma therapeut bent, wil gebruiken in je content om op te vallen bij je ideale klant.


Verbeter je SEO-resultaten in enkele stappen. Download nu gratis de Zoekwoorden checklist en zie direct waar je ze moet gebruiken!


Waarom zijn zoekwoorden belangrijk voor SEO?

Zoekwoorden zijn de brug tussen wat jouw ideale klant nodig heeft en wat jij aanbiedt. Zoekmachines zoals Google analyseren de zoekwoorden op je pagina’s om te bepalen of je content relevant is voor een specifieke zoekopdracht. Het goed inzetten van zoekwoorden zorgt ervoor dat jouw content hoger in de zoekresultaten verschijnt.

Websites die bovenaan in de zoekresultaten staan, krijgen over het algemeen het meeste organische verkeer. Daarom is het belangrijk om je zoekwoorden strategisch te kiezen. Én op de juiste manier te verwerken in je teksten.

Zoekwoorden optimaliseren

Zoekwoorden optimaliseren betekent dat je je teksten aanpast, met je gekozen zoekwoorden, zodat de zoekmachines precies weten waar je tekst over gaat. Dit doe je door je zoekwoorden op strategische plekken te plaatsen, waardoor Google direct snapt waar je content over gaat. Je kunt denken aan titels, in de beschrijvende tekst van je afbeeldingen en de hoofdtekst van je pagina.

Het is heel belangrijk om een balans te vinden in je teksten. Te vaak je zoekwoorden herhalen (ook wel keyword stuffing genoemd) maakt je tekst lastig leesbaar. Een lastig leesbare tekst verhoogt de kans dat je bezoekers wegklikken. En dat ziet Google weer als een teken van slechte gebruikerservaring, wat negatieve gevolgen kan hebben voor je ranking. Probeer je zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst te verspreiden.

Bijvoorbeeld: als je een blog schrijft over “Wat zijn zoekwoorden,” zorg er dan voor dat deze term op een vloeiende manier terugkomt in de titel, inleidende alinea en enkele subkoppen. Precies zoals ik in deze blog ook doe.

Zoekwoorden gebruiken in Google

Google is, by far, de meest gebruikte zoekmachine. Daarom is het belangrijk dat je je zoekwoorden zo gebruikt dat ze goed scoren in Google. De zoekmachine gebruikt ingewikkelde algoritmes om de te beoordelen hoe relevant jouw pagina’s zijn voor de zoekopdrachten in Google. Dit betekent dat het niet alleen gaat om de juiste zoekwoorden kiezen, maar ook om de kwaliteit van je content.

Google kijkt onder andere naar het zoekvolume van een zoekwoord. Dit is iets waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van je zoekwoorden. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume kunnen veel verkeer genereren, maar de concurrentie is vaak ook stukken hoger.

Long-tail zoekwoorden vinden

Naast populaire zoekwoorden zijn er ook long-tail zoekwoorden. Dit zijn langere en specifiekere zoektermen die minder vaak worden gebruikt. Een voordeel aan deze zoektermen is dat ze een stuk gerichter zijn, waardoor het conversiepercentage op zulke termen weer een stuk hoger is.

Bijvoorbeeld, in plaats van “therapie” zou je kunnen kiezen voor een long-tail zoekwoord zoals “beste therapieën voor traumaverwerking bij jongeren.” Deze zoekterm heeft misschien een lager zoekvolume, maar spreekt een specifiekere doelgroep aan. De kans op conversie is daardoor een stuk hoger.

Het vinden van long-tail zoekwoorden doe je met zoekwoordenonderzoek tools zoals Ahrefs of Ubersuggest. Deze tools helpen je relevante zoekwoorden te vinden die aansluiten bij je doelgroep en laten zien hoeveel concurrentie er is voor elk zoekwoord of elke zoekterm.

Wat moet je weten over het zoekvolume

Het zoekvolume van een zoekwoord geeft aan hoe vaak een bepaald zoekwoord maandelijks wordt gezocht. Dit zoekvolume is belangrijk om te weten, zodat jij kunt bepalen of de zoekwoorden die je kiest wel de moeite waard zijn om te gebruiken. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume kunnen meer verkeer genereren, maar hebben vaak ook meer concurrentie. Dit maakt het lastiger om op te scoren in Google.

Een goede manier is om zoekwoorden te kiezen met zowel een hoog als laag zoekvolume. Zoekwoorden met een lager zoekvolume trekken misschien minder verkeer aan, maar er zit ook een stuk minder concurrentie op. Waardoor je sneller resultaat ziet.

Je zoekwoorden gebruiken op je website

Nu je weet wat zoekwoorden zijn en waarom ze belangrijk zijn, is het tijd om ze effectief in te zetten. Hier zijn enkele tips:

  1. Zoekwoorden in titel en meta beschrijving: Zorg ervoor dat je belangrijkste zoekwoord, zoals “Wat zijn zoekwoorden” in je titel staat. Dit maakt het voor de zoekmachines duidelijk waar je content over gaat en je bezoekers zien meteen dat ze op de juiste plek zijn. Schrijf ook een pakkende meta beschrijving* waarin je je belangrijkste zoekterm gebruikt en enkele ondersteunende zoekwoorden verwerkt, zoals (in mijn geval) “zoekwoorden optimaliseren.”

    *De metabeschrijving is de tekst die zichtbaar wordt in de zoekresultaten van Google. Het is je etalage. Dit is de plek om jouw artikel te verkopen aan de zoekers in Google. In deze blog lees je er meer over.
  1. Gebruik zoekwoorden in subkoppen: Zoekwoorden in je subkoppen helpen zoekmachines om de structuur van je tekst te begrijpen. Een subkop zoals “Wat zijn zoekwoorden en waarom zijn ze belangrijk voor SEO?” bevat bijvoorbeeld op een natuurlijke manier mijn belangrijkste zoekterm.
  1. Zoekwoorddichtheid: Let op de dichtheid van je zoekwoorden. Je wilt dat je belangrijkste zoekword ongeveer 1-2% van je tekst beslaat. Let op dat je het niet overdrijft, want dat heeft juist weer negatief effect op je ranking in Google. Gebruik naast je letterlijke zoekwoorden ook synoniemen en variaties om je tekst natuurlijk te houden.
  2. Afbeeldingen en alt-teksten: Vergeet niet om afbeeldingen toe te voegen aan je pagina’s en blogs. Bij iedere afbeelding kun je een zogeheten alt-tekst ingeven. Deze alt-tekst wordt gebruikt door spraakcomputers om je website voor te lezen aan mensen die bijvoorbeeld slechtziend zijn. In deze alt-tekst geef je een beschrijving van de afbeelding, maar gebruik je ook je belangrijkste zoekterm.
  3. URL: De URL van je pagina is ook een plek waarin je je belangrijkste zoekwoord verwerkt. Dit artikel staat bijvoorbeeld op www.madyhuisman.nl/wat-zijn-zoekwoorden. Je URL wil je zo netjes mogelijk houden, dus vermijd rare letters en tekens.

Haal alles uit je zoekwoorden! Vraag nu mijn gratis Zoekwoorden checklist aan en verbeter je zichtbaarheid in Google.


Conclusie

Zoekwoorden zijn de basis, het hart en de fundering voor de vindbaarheid van je website. Door het juiste gebruik van zoekwoorden zoals “Wat zijn zoekwoorden” en “Long-tail zoekwoorden vinden,” kun je je teksten optimaliseren voor zoekmachines en meer gericht verkeer naar je website aantrekken.

Het is belangrijk om niet alleen de juiste zoekwoorden te kiezen, maar ze ook op een natuurlijke manier in je content te verwerken. Met de juiste aanpak en de juiste zoekwoorden zul je sneller resultaat behalen dan je zelf ooit had verwacht.

Heb je nog vragen over zoekwoorden? Of een andere SEO, Webdesign of zakelijke blog gerelateerde vraag? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady

Raak je niet uitgelezen? Bekijk dan ook deze artikelen:

De beste zoekwoordenonderzoek tools voor het beste resultaat
Wat is een blog en wat zijn de zakelijke voordelen?
Meer klanten bereiken met SEO, hoe pak je dat aan?

1 reactie

  1. […] Google zoekwoorden analyse: De basis, technieken en tipsZoekwoorden optimalisatie: Hoe je website vindbaar wordtWat zijn zoekwoorden? […]

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.