Wil jij gevonden worden in Google? Zo haal jij je concurrent in!

Zorg dat jouw klant je vindt als ze je nodig heeft

Wil jij gevonden worden in Google? Gekke vraag eigenlijk he… Als ondernemer wil je niks liever dan dat jouw klanten jou vinden in Google. Maar wat gebeurt er als jouw klant zoekt naar een oplossing en in plaats van jouw website… je concurrent bovenaan staat?

Frustrerend, toch? Je hebt een website waar je trots op bent. Maar als jouw klant je niet kan vinden, voelt het alsof al je moeite voor niets is. Terwijl jouw concurrent wél bovenaan staat en de klanten aantrekt die perfect bij jou passen.

Hoe zorg je ervoor dat de rollen worden omgekeerd? Hoe zorg je ervoor dat jouw website vindbaar wordt en dat jouw klanten jou kiezen in plaats van je concurrent? Het antwoord is makkelijker dan je misschien denkt. En ik vertel het je in deze blog.


Geen tijd om de hele blog te lezen en toch direct aan de slag met een goede strategie? Download dan hier meteen de gratis Zoekwoorden checklist.


Waarom jouw klant jouw concurrent kiest

Laat ik even heel eerlijk zijn: Jouw klanten zoeken snel en gericht. Ze hebben een probleem dat voor hun gevoel gister al opgelost had moeten zijn. Dus wat doen ze dan? Ze duiken op Google en typen iets in als:

  • “Traumatherapeut online sessies.”
  • “Praktische tips voor meer energie als coach.”
  • “Makkelijke voedingstips voor een druk leven.”

Als jouw website niet bovenaan verschijnt op die eerste pagina, dan val je direct af. Zoals ik zal zei: Je klant zoekt snel en gericht. Je concurrent die dit plekje bovenaan wél inneemt, krijgt het vertrouwen én de klant.

En dat voelt extra zuur, want jij weet dat jíj beter past bij wat die klant nodig heeft. Het is dus niet alleen voor jou, maar nog meer voor je klant, belangrijk dat ze jou ook kan vinden. Dus hoe zorg je er nu voor dat jij je concurrent voorbij raast?

Hoe haal je je concurrent in?

Het antwoord ligt waarschijnlijk voor de hand: Zorg ervoor dat jouw website vindbaar is voor de juiste mensen (jouw klanten) op het juiste moment (het moment dat zij een oplossing of antwoord zoeken in Google.) 

En dat begint allemaal met het doen van zoekwoordenonderzoek. Met zoekwoordenonderzoek ontdek je welke woorden jouw klant gebruikt wanneer ze op zoek gaat naar jouw oplossing in Google. Maar het leert je ook welke woorden jouw concurrent gebruikt (en welke niet!) 

En vooral die woorden waar je klant wél op zoekt en je concurrent níet op scoort, daar ligt jouw goud. Die combinatie zorgt er namelijk voor dat jij die toppositie in Google kunt innemen.

Wil je alle ins en outs lezen over het doen van zoekwoordenonderzoek? Lees dan deze blog.

1. Ontdek de juiste zoekwoorden

Gebruik gratis tools zoals Google Suggest. Dit is eigenlijk gewoon de zoekbalk van Google zelf. En zonder dat je er erg in hebt, geeft deze zoekbalk je al heel veel informatie over zoekwoorden waar op gezocht wordt in Google.

Zoek op algemene termen zoals “Energieker”, “Afvallen” of “Ontspannen” en bekijk de suggesties die Google geeft. Vul je lijst aan met zoekwoorden die perfect aansluiten op de vragen van jouw klanten.

2. Maak een lijst van longtail zoekwoorden

Focus op langere zoekzinnen zoals “Hoe herstel ik van een burn-out zonder therapie” of “Ademhalingsoefeningen voor rust in je hoofd als ondernemer.” Deze zoekwoorden trekken klanten aan die al precies weten wat ze zoeken. Ze zijn gericht op zoek naar een oplossing (en bereid ervoor te betalen!) Wil je meer weten over die lange zoekzinnen (Longtail keywords?) Lees dan zeker deze blog!

3. Optimaliseer je website en blogs

Zorg ervoor dat je zoekwoorden op de juiste plekken staan: in je titels, subkoppen, meta-omschrijvingen, URL’s en afbeeldingen. Hoe duidelijker Google begrijpt waar je pagina over gaat, hoe sneller je hoger scoort.

Is jouw website klaar om klanten aan te trekken?

Met mijn gratis Zoekwoorden Checklist ontdek je alle plekken waar je zoekwoorden moet plaatsen om jouw website vindbaar te maken in Google. Zorg ervoor dat jouw klant JOU vindt als ze je nodig heeft.

Download hier de gratis checklist en geef jouw website een voorsprong op je concurrentie!

Wil jij gevonden worden in Google?

Maak van jouw website een klantenmagneet

Het verschil tussen een onzichtbare website en een klantenmagneet zit ‘m in één ding: zoekwoordenonderzoek. Door te weten wat jouw klant zoekt en dat op de juiste manier te gebruiken, zorg je ervoor dat jouw website niet langer verstoppertje speelt.

Start vandaag nog met het optimaliseren van je website. Wil jij klanten aantrekken terwijl je slaapt? Download dan nu de gratis Zoekwoorden Checklist en ontdek hoe jouw website wél klanten oplevert.

Heb je nog vragen over dit onderwerp of een andere SEO of zakelijk bloggen gerelateerde vraag?
Laat het me dan zeker weten. Vink leuk en ik help je graag!

Liefs,
Mady

Wil je direct meer lezen? Bekijk dan ook deze artikelen