Veel trainers, coaches en therapeuten bloggen wel voor hun bedrijf, maar halen hier eigenlijk niet of nauwelijks resultaat uit. En dan heb ik het niet over een paar websitebezoekers erbij. Ik heb het over harde knaken. Want daar ondernemen we allemaal voor toch? Geld in het laatje. Zakelijk bloggen is een hele goede en fijne manier om ervoor te zorgen dat klanten jou op de automatische piloot gaan vinden. Als jij dit resultaat niet haalt met jouw blogs, dan is er werk aan de winkel.
In deze blog lees je tips om te starten met bloggen, 3 belangrijke elementen voor jouw zakelijke blogs en de 3 belangrijkste vragen die jezelf altijd mag stellen als je start met zakelijk bloggen óf wanneer je je blogplanning maakt.
Waarom zakelijk bloggen werkt (als je het goed aanpakt)
Jouw ideale klant is niet op zoek naar “zomaar een blog”. Dat klinkt misschien een beetje zuur, maar het is zoals het is.
Jouw ideale klant heeft een probleem en dat wil ze opgelost zien. Ze gaat dus actief op zoek naar een oplossing. En die oplossing zoekt ze… juist! In Google.
Ze heeft een probleem en daar is ze al zo klaar mee dat ze nu actief in Google op zoek gaat naar een oplossing. Jouw oplossing.
Jouw klant kampt bijvoorbeeld al een tijd met stressklachten. Tegen de tijd dat ze hier iets mee wil is ze er zo klaar mee, dat ze een heel concrete oplossing zoekt. Ze opent Google en tikt termen in zoals: “Stressklachten verminderen Den-Haag” of “Online gratis meditaties.” Deze combinatie van woorden noemen we zoekwoorden. Wil je hier meer over weten? Check dan mijn uitgebreide handleiding over zoekwoordenonderzoek hier!
De zoekwoorden die uit je zoekwoordenonderzoek komen gebruik je om je zakelijke blogs te schrijven. Want door heel specifiek antwoord te geven op de vraag van je ideale klant vergroot jij je kans om bovenaan in Google terecht te komen op het moment dat jouw ideale klant je hulp zoekt. Hoe vaker je dit doet en hoe meer vragen van je ideale klant jij beantwoordt in je blogs, hoe groter de kans dat deze ideale klant daadwerkelijk jouw klant wordt.
Er zijn 3 belangrijke onderdelen die het zakelijk bloggen succesvol voor je maken. En wie ben ik.. om deze nu niet als de wiedeweerga met je te delen!
Zoekwoordenonderzoek: De basis van zakelijk bloggen
Als je blogs niet scoren in Google en ze leveren geen klanten op, dan is de kans groot dat je nog niet genoeg aandacht besteedt aan zoekwoordenonderzoek. En dat is zonde, want zoekwoorden zijn juist dé manier waarmee zakelijk bloggen voor je gaat werken.
Maar wat is zoekwoordenonderzoek eigenlijk? Simpel gezegd: het is uitzoeken welke termen jouw ideale klant intikt in Google. Denk aan zinnen als: “Stress verminderen coach Utrecht” of “Online Work-out programma voor moeders” Dit zijn de vragen waar jouw klant een antwoord op zoekt. Én waar jij met je blog op kunt inspelen.
Hoe pak je dat aan?
Gebruik gratis tools: Hulpmiddelen zoals Google Search Console of AnswerThePublic laten je zien waar jouw klant écht naar zoekt.
Start met Google zelf: Typ een woord in en kijk naar de suggesties die Google je geeft. Dit zijn veelgezochte termen en Google geeft ze je op een presenteerblaadje.
Check ‘Mensen vragen ook’: Deze functie in Google toont vragen die vaak worden gesteld rond jouw onderwerp. Dus ook hier weer geeft Google je de antwoorden op een presenteerblaadje. Maak hier slim gebruik van.
Zoekwoordenonderzoek hoeft geen tijdrovende klus te zijn, maar het is wél heel belangrijk voor zakelijk bloggen. Zonder goede zoekwoorden schrijf je misschien de mooiste blogs, maar blijft je ideale klant ze niet vinden.
3 belangrijke elementen voor succesvol zakelijk bloggen
1. Kies een onderwerp waar je klant écht naar zoekt
Het lijkt misschien een schot voor open doel… maar in de praktijk blijkt toch vaak dat het niet zo logisch is als het lijkt. Je bent als expert gewend aan je eigen kennis en kunnen. Daar gaat vaak ook nog een hoop vakjargon mee gepaard en die combinatie….. is funest voor je zakelijke blogs. Het is dus belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen, zodat je wéét waar jouw ideale klant naar zoekt in Google. Als je daar je blogs over gaat schrijven dan zit je gebakken.
2. Zorg dat je blog vindbaar is
Als je dan een goede zakelijke blog hebt geschreven dan wil je natuurlijk dat jouw ideale klant deze te zien krijgt. Nou wel meer dan dat.. je wil dat jouw ideale klant op jouw link klinkt in de Google zoekresultaten, je blog tot het einde leest en geboeid blijft om vervolgens contact met je op te nemen, je gratis weggever aan te vragen of je product of dienst af te nemen. Het is daarom belangrijk om je blog te optimaliseren voor SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.
Met de juiste zoekwoorden maak je zakelijk bloggen écht succesvol. Wil jij weten waar je jouw zoekwoorden plaatst voor maximale vindbaarheid? Vraag dan hier mijn gratis Zoekwoorden checklist aan! Je krijgt een handige lijst waarmee je direct aan de slag kunt. Geen gedoe, gewoon resultaat.
3. Schrijf voor je klant, niet voor Google en niet voor jezelf
Deze is misschien nog wel het allerbelangrijkste: Schrijf voor je ideale klant. Dit is echt heel belangrijk, dat kan ik echt niet vaak genoeg benadrukken. Iedere zakelijke blog die je schrijft schrijf je voor jouw ideale klant en niemand anders. Natuurlijk zijn er bepaalde handelingen nodig voor de vindbaarheid van je blog, maar dat is ‘bijzaak.’
Let me explain…. In een ideale wereld vindt jouw ideale klant je blog bovenaan pagina 1 in Google. Zij klikt direct op deze link en wordt door de boeiende content direct je blog ingezogen. Ze leest je blog binnen no-time van a tot z. En maakt vervolgens meteen een afspraak in je agenda.
Klinkt goed of niet?
Dit scenario kan alléén werkelijkheid worden als ieder woord in je blog geschreven is met de intentie dat jouw ideale klant daadwerkelijk iets aan de informatie heeft. Dat je haar probleem oplost of haar vraag beantwoordt.
Schrijf je met de intentie om beter vindbaar te worden in Google dan is er een grote kans dat jouw ideale klant zich niet aangesproken voelt. Het resultaat daarvan is dat ze halverwege je inleiding je pagina alweer wegklikt. Het is niet alleen zonde omdat je die bezoeker kwijt bent, het is ook nog eens slecht voor je ranking in Google. Dat willen we natuurlijk voorkomen.
Schrijf je zakelijke blog altijd met een doel
Voordat je start met je zakelijke blog heb ik nog 3 vragen voor je. Deze 3 vragen mag je jezelf stellen voordat je begint aan je blog of voordat je begint met het maken van je blogplanning:
- Voor wie schrijf ik deze blog (zoals hierboven al aangegeven, deze persoon is de allerbelangrijkste factor voor het schrijven van je zakelijke blog.)
- Wat wil je bereiken met je blog(s)? Wil je alleen meer verkeer naar je website? Wil je leads genereren? Wil je een product of dienst verkopen of een actie onder de aandacht brengen?
- En welke actie wil je dat jouw bezoekers nemen na het lezen van je zakelijke blog?
Neem deze 3 onderdelen altijd met je mee op het moment dat je aan de slag gaat, want zakelijk bloggen zonder een strak doel voor ogen is eigenlijk gewoon zonde van je tijd.
Google Search Console
Laat Google weten dat je bestaat
Je hebt je blog geschreven, geoptimaliseerd en gepubliceerd. Maar wat nu? Je wilt natuurlijk dat Google jouw blog snel oppikt, zodat je zichtbaar wordt in de zoekresultaten. Dat is waar Google Search Console in beeld komt.
Wat is Google Search Console?
Dit is een gratis tool van Google waarmee je je website en blogs kunt laten indexeren. Indexeren betekent dat Google je blog opneemt in de zoekresultaten. Hoe sneller dit gebeurt, hoe eerder jouw blog bezoekers kan aantrekken.
Hoe gebruik je Google Search Console?
- Kopieer de URL van je nieuwe blog.
- Log in op Google Search Console.
- Gebruik de functie “URL-inspectie” en plak de URL.
- Klik op “Indexeren aanvragen.”
En voilà! Google weet nu dat jouw blog bestaat en kan deze sneller opnemen in de zoekresultaten. Dit is een stap die veel ondernemers vergeten, maar het is onmisbaar als je succes wilt behalen met zakelijk bloggen. Meer over Google Search Console en het aanmelden van je website lees je in deze blog.
Conclusie: Zakelijk bloggen is meer dan alleen een stukje tekst schrijven
Zakelijk bloggen is een hele mooie manier om klanten aan te trekken die al klaar zijn om bij je te komen. Maar alleen als je het slim aanpakt. Het gaat niet alleen om wat je schrijft, maar vooral om hoe je het vindbaar maakt in Google.
De drie belangrijkste stappen zijn:
- Doe zoekwoordenonderzoek om te weten waar jouw klant écht naar zoekt.
- Optimaliseer je blog voor SEO, zodat Google snapt waar je blog over gaat.
- Gebruik tools zoals Google Search Console om ervoor te zorgen dat je blog snel in de zoekresultaten verschijnt.
Als je deze stappen volgt, kan jouw blog een magneet worden voor klanten die al op zoek zijn naar jouw hulp. Zakelijk bloggen is niet zomaar schrijven; het is strategisch werken aan een blog die resultaat oplevert.
Tijd om aan de slag te gaan!
“Blogging is not about publishing as much as you can. It’s about making your content matter to the people who need it most.”
– Brian Clark
Kun je wel wat hulp gebruiken?
Hoi, ik ben Mady! Ik ben Webdesigner, Zakelijke blog en SEO geek. Mijn passie voor beide vakgebieden (en ook zeker de combinatie) is erg groot intussen ;). Het is dan ook mijn missie om andere vrouwelijke ondernemers te helpen met hun website en bovenal het vindbaar maken van die website. SEO is niet technisch, het omvat alleen veel. Maar als je het op de juiste en slimme manier aanpakt dan gaat er een wereld voor je open. Ook jouw klanten wachten op jou in Google, je wilt ze toch niet in de kou laten staan? Je website kan voor je werken als een ware klantenmagneet. En dat…. verdient iedere ondernemer!
Twijfel je of wil je weten hoe ik jou kan helpen? Neem dan contact met me op via onderstaande knop.
Zin om meer te lezen?
Want to share?