Het verbeteren van je website begint met zoekwoorden optimalisatie. Zo vergroot je je online vindbaarheid én trek je meteen de juiste bezoekers aan. In deze blog leg ik de belangrijkste stappen van zoekwoorden optimalisatie uit. Ook geef ik praktische tips om direct aan de slag te gaan met de beste zoekwoorden voor jouw teksten.
Ontdek alle plekken waar je zoekwoorden moéten staan! Download hier gratis de Zoekwoorden checklist.
Wat is zoekwoorden optimalisatie?
Zoekwoorden optimalisatie, een onderdeel van SEO, is het vinden en op de juiste plekken plaatsen van zoekwoorden in je teksten en op je pagina’s. Daardoor begrijpt Google beter waar je website over gaat. Een goede aanpak helpt je om jouw ideale klant aan te trekken.
Met zoekwoorden optimaliseren kun je:
- Meer bezoekers naar je website aantrekken
- Inspelen op de vragen en verlangens van je ideale klant
- Leads en conversies verhogen door de intentie van je bezoekers beter te begrijpen
Stap 1: De zoekintentie begrijpen
De eerste stap in zoekwoorden optimalisatie is het begrijpen van de zoekintentie. Welke vraag of welk verlangen zoekt jouw allerleukste klant op in Google? Er zijn vier verschillende zoekintenties waar Google naar kijkt in zowel de zoekopdracht als op jouw pagina’s:
- Informatief: Deze persoon is op zoek naar informatie/antwoorden op haar vragen
- Navigerend: Deze persoon is op zoek naar een locatie of een specifieke pagina
- Commercieel: Deze persoon weet wat zij wil kopen/afnemen maar wil nog aanbod vergelijken
- Transactioneel: Deze persoon is gericht op zoek om te kopen of af te nemen
Door zoekwoorden te kiezen die passen bij de zoekintentie, geef je jouw bezoekers precies wat ze nodig hebben. Bijvoorbeeld: Iemand op zoek naar informatie wil ook alleen informatie ontvangen. Een antwoord op haar vraag of verlangen. Je wilt hier dus geen woorden gebruiken als “kopen” of “bestellen.”
Stap 2: Zoekwoordenonderzoek doen
Het vinden van de juiste zoekwoorden begint met zoekwoordenonderzoek. Er zijn diverse SEO tools, ook gratis tools, beschikbaar die je hierbij helpen. Je kunt data vinden zoals zoekvolume (hoe vaak worden deze zoekwoorden per maand gezocht in Google?) en concurrentie (hoeveel andere ondernemers gebruiken exact deze zoekwoorden?)
Onder andere Ubersuggest is een zoekwoordenonderzoek tool waaruit je al je data kunt halen. De tool kun je zeven dagen gratis uitproberen.
Basis zoekwoorden en long-tail zoekwoorden
- Basis zoekwoorden: Dit zijn korte, algemene termen zoals “coach” of “yoga.” Ze hebben vaak een hoog zoekvolume, maar ook veel concurrentie.
- Long-tail zoekwoorden: Dit zijn langere, specifiekere zoektermen zoals “yoga voor beginners thuis” of “coach voor stressklachten.” Hoewel deze termen vaak minder zoekvolume hebben, trekken ze wel precies de bezoekers aan die op zoek zijn naar jouw aanbod. Ze zijn dus letterlijk op zoek naar jou. Meer over long-tail zoekwoorden lees je in deze blog.
De kunst is om een goede verdeling te maken tussen basis zoekwoorden en long-tail zoekwoorden. Daardoor maak je het jezelf makkelijker om gevonden te worden in Google, zonder dat je moet vechten tegen teveel concurrentie.
Stap 3: Je zoekwoorden strategisch gebruiken
Zodra je de juiste zoekwoorden hebt gevonden, verwerk je ze strategisch in je teksten:
- Titels en koppen: Zet je belangrijkste zoekwoord in de titel van je pagina’s en gebruik het ook in subtitels.
- URL en meta-omschrijving: Voeg je zoekwoord toe aan de URL en schrijf een pakkende meta-omschrijving die je ideale klant aanspreekt.
- Bodytekst: Verwerk je zoekwoorden op een natuurlijke manier in je tekst, zonder te overdrijven. Te vaak hetzelfde woord gebruiken heet keyword stuffing en kan door Google worden afgestraft. Zorg dat je tekst leesbaar blijft.
- Afbeeldingen: Voeg je zoekwoorden toe aan de alt-tekst* van afbeeldingen, zodat Google ook je afbeeldingen kan herkennen.
*De alt-tekst helpt blinden en slechtzienden om de inhoud van een afbeelding te begrijpen. En het draagt bij aan je vindbaarheid in Google afbeeldingen.
Stap 4: Analyseren en optimaliseren
SEO en het zoekgedrag van jouw ideale klant staan niet stil. Het is dus belangrijk om regelmatig je zoekwoorden te analyseren. Gratis SEO tools zoals Google Analytics en Google Search Console zijn manieren om de prestaties van je website bij te houden. Analyseer wat je zoekwoorden doen en optimaliseer op de punten waar je betere prestaties wilt behalen.
Content bijwerken
Verouderde content kun je verbeteren door nieuwe zoekwoorden te gebruiken. Als de zoekintentie van je ideale klant verandert kun je hierop inspelen. Ook kun je op deze manier verouderde content bijwerken en inspelen op huidige trends. Hierdoor blijft je content voortdurend relevant.
Nieuwe zoekwoorden
Het is slim om regelmatig opnieuw zoekwoordenonderzoek te doen. Zo ontdek je nieuwe zoekwoorden om je teksten te verbeteren (en blijf je je concurrenten een stap voor.) Dit geeft je een voorsprong in Google.
Handige tips voor zoekwoorden optimalisatie
Tot slot wil ik je graag nog een paar praktische tips meegeven om meteen starten met je eigen zoekwoorden optimalisatie:
- Gebruik lokale zoekwoorden: Werk je vanuit een fysieke locatie, zoals een praktijk? Zorg dan dat je met lokale zoekwoorden zoals “traumacoach Den Helder” of “fysiotherapeut in Bommel” zichtbaar bent voor klanten uit jouw regio. Ook zonder locatie kan dit voordelig zijn, omdat sommige mensen graag met lokale ondernemers werken.
- Schrijf voor je ideale klant: En schrijf niet voor Google. Je website draait niet om jou, niet om Google.. het draait om je ideale klant. Dat is het allerbelangrijkste. Denk dus altijd bij het schrijven van je teksten aan je ideale klant en richt je tekst tot haar.
- Gebruik synoniemen: Synoniemen laten je tekst vloeiender lopen. Dit vergroot de kans dat Google je pagina goed indexeert.
Plaats je zoekwoorden direct op alle juiste plekken met de gratis Zoekwoorden checklist. Zo verbeter jij je vindbaarheid in Google vandaag nog. Klik op de link en download hem nu.
Conclusie
De beste manier om je website vindbaar te maken in Google is door zoekwoorden te optimaliseren. Door dit proces serieus aan te pakken verbeter je je online zichtbaarheid. Én trek je ook nog eens de juiste bezoekers aan. Met de juiste zoekwoorden en regelmatige analyse blijf je goed vindbaar.
Heb je vragen over zoekwoorden optimalisatie of andere vragen gerelateerd aan SEO, Webdesign of zakelijk bloggen? Laat het me zeker weten. Vink leuk en ik help je graag.
Liefs,
Mady
Meer lezen over SEO?
De beste zoekwoordenonderzoek tools voor het beste resultaat
Wat zijn zoektermen en waar gebruik je ze?
Je website hoger in Google krijgen: Een stappenplan