Zoekwoordenonderzoek doen voor jouw contentideeën: Zo vul je je contentkalender

Zoekwoordenonderzoek is niet alleen handig om bestaande content te optimaliseren, maar levert je ook een hele hoop nieuwe contentideeën op. Vaak als ik bezig ben mijn zoekwoorden te onderzoeken dan zie ik allemaal mogelijkheden voor mijn eigen content. Ik kan mijn centenplanning dan zo weer een paar weken opvullen. Hoe relaxt ;). En het mooie hieraan is dat het vaak ook nog eens allemaal onderwerpen zijn die aansluiten bij mijn ideale klant. Het zijn de vragen waar zij mee rondloopt. In deze blog leg ik je uit hoe jij zoekwoordenonderzoek voor jouw contentideeën gebruikt (zodat jij straks ook een lekker gevulde contentplanning hebt voor je blogs.)

Zoekwoordenonderzoek is ook een geweldige manier om zoekvolume in de gaten te houden. Hierdoor ontdek je meteen welke zoekwoorden een plekje in je contentkalender verdienen.

En hoe lekker als je al deze ideeën kwijt kunt in een kant-en-klare blog database…. Bekijk hier de Business Blog Booster en start meteen met een georganiseerde contentstrategie voor jouw blogs.

Waarom zoekwoordenonderzoek handig is voor nieuwe contentideeën

Door een goed zoekwoordenonderzoek te doen, kun je eenvoudig onderwerpen vinden waar je doelgroep op zoekt. Je komt er snel achter welke vragen je ideale klant heeft en welke zoekwoorden daarbij horen. Het fijne is dat je hierdoor gerichte content kunt maken die precies inspeelt op hun behoeften.

Daarnaast zorgt dit er ook nog eens voor dat je content makkelijker vindbaar is in Google. Want wat is nu fijner dan weten dat de onderwerpen waar je tijd en energie in steekt, ook echt aansluiten bij de zoekopdrachten die jouw ideale klant invoert?

Basis zoekwoorden om je publiek te bereiken

Laten we het simpel houden: begin met zoekwoorden die jouw doelgroep waarschijnlijk al intypt. Dit zijn vaak de basis zoekwoorden, zoals “voedingsschema werkende moeder” of “onrust zonder oorzaak.” Door deze basiswoorden in je onderzoek te gebruiken, krijg je meteen een beter beeld van wat mensen in jouw vakgebied interesseert.

Tip van Flippientje: Gebruik een zoekwoordenonderzoek tools zoals Ubersuggest om een lijstje te maken van basis zoekwoorden. Zo heb je altijd een lijst klaar liggen waar je op terug kunt vallen en van waaruit je weer verder kunt gaan zoeken.

Gebruik zoekwoordenonderzoek tools voor verdiepende contentideeën

Nu komt het leuke deel: zoekwoordenonderzoek tools gebruiken om verder de diepte in te gaan. Handige tools zoals Ubersuggest, Ahrefs en Moz geven je ideeën die anders misschien niet direct in je op zouden komen. Ze laten je zoekvolume, suggesties en zelfs zoekvragen van Google zoekers zien. Hier komen vaak ontzettend veel nieuwe contentideeën uit voor jezelf. Ook ontdek je op deze manier:

  • Populaire zoekopdrachten: Zoekwoordentools laten je snel zien welke onderwerpen veel gezocht worden. Zo kun je eenvoudig nieuwe contentthema’s ontdekken die goed aansluiten bij je ideale klant.
  • Long-tail zoekwoorden voor specifieke onderwerpen: Long-tail zoekwoorden zijn ideaal voor content gericht op jouw ideale klant. Een voorbeeld van zo’n long-tail zoekwoord is “Gezond voedingsschema voor gezin met werkende ouders.” Dit type zoekwoorden helpt je bij het bedenken van inhoud die gericht is op specifieke vragen van je doelgroep. Wil je meer weten over long-tail zoekwoorden? Lees dan ook mijn blog over dit onderwerp.

Contentideeën ontdekken door te kijken naar gebruikersvragen

Weet je al dat Google je zelf ook gewoon suggesties geeft? Onderaan of ergens halverwege de pagina staat er altijd een kopje: Mensen zoeken ook naar… Met een lijstje met zoektermen waar dus ook op gezocht wordt (gerelateerd aan de zoekterm die je zelf hebt ingevuld.)

Bekijk hieronder mijn voorbeeld toen ik zocht op: “Onrustig slapen”

Zoekwoordenonderzoek voor je contentideeen

Google geeft jou gewoon al suggesties waar nog meer op gezocht wordt in de zoekmachine. Super handig toch? Neem dit dus ook zeker mee als je zoekwoordenonderzoek aan het doen bent en je contentplanner aan het vullen bent.

Concurrenten checken voor de unieke invalshoek

Een goede manier om op nieuwe contentideeën te komen, is kijken waar je concurrenten al over schrijven. De eerder genoemde zoekwoordenonderzoek tools laten je zien welke zoekwoorden zij gebruiken en waar ze op scoren. Door deze concurrentieanalyse te doen, ontdek je waar je zelf op in kunt spelen met originele ideeën.

Wat zoek je precies? Probeer contentgaten te vinden, oftewel onderwerpen die je concurrenten nog niet (volledig) behandelen. Op die manier creëer jij unieke content die je doelgroep waardevol vindt en voorkom je overlap met bestaande blogs. Het kan ook slim zijn eens over de grens te kijken als het gaat om je concurrenten. Waar schrijven ze over in landen buiten Nederland, waar jouw concurrenten nog niks over hebben geschreven? Hier komen soms echt pareltjes uit.

Een contentkalender vullen na je zoekwoordenonderzoek

Ik zei het al eerder, door het doen van zoekwoordenonderzoek heb je zo een contentkalender gevuld voor een paar weken, misschien wel maanden. Maar zoekwoordenonderzoek doen is iets wat zich herhaald. Dit moet je blijven doen om goed te (blijven) scoren in Google. En iedere keer opnieuw kun je, puur door het doen van onderzoek, dus je contentkalender aan blijven vullen.

Handige tip: Verzamel je zoekwoorden in een contentkalender of checklist, zodat je overzicht houdt en weet welke onderwerpen je al hebt behandeld. Op die manier verspreid je je ideeën goed over het jaar, heb je altijd iets over te schrijven en kun je er ook nog eens strategisch mee aan de slag.

Kun je hierbij wel een booster gebruiken? Bekijk dan hier de Business Blog Booster. Een compleet Trellobord, je hoeft hem alleen nog maar te vullen!

Conclusie

Zoekwoordenonderzoek doen voor je contentideeën is een hele slimme manier om onderwerpen te vinden waar jouw ideale klant echt naar zoekt in Google. Door gericht te zoeken naar de juiste basis zoekwoorden en long-tail zoekwoorden ontwikkel je content die zowel waarde biedt aan je lezers als je vindbaarheid in Google verbetert. Of je nu tools gebruikt voor zoekwoordenonderzoek of gewoon start met vragen die je tegenkomt bij concurrenten en in Google: Je vult je contentkalender eenvoudig met onderwerpen die je publiek écht boeien.

Heb je nog vragen over dit onderwerp of een andere SEO of zakelijke blog gerelateerde vraag? Laat het me zeker weten! Vink leuk en ik help je graag.

Liefs,
Mady